لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

مکارم شیرازی خواستار اعدام «چند مهره اصلی دلال ارزی» شد


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید ساکن قم
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید ساکن قم

یک روز پس از اعلام سیاست «تک‌نرخی شدن ارز» در ایران، آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید ساکن قم، خواستار اعدام «چند مهره اصلی دلال ارزی» با رعایت موازین اسلامی شد و رئیس پلیس تهران هم از «بازداشت ۱۲ اخلالگر ارزی و پلمپ ۱۶ صرافی فاقد مجوز» خبر داد.

به نوشته رسانه‌های ایران، ناصر مکارم شیرازی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در جلسه درس خود با اشاره به اینکه «اگر پیش‌دستی نکنیم بعدا هزینه زیادی باید بپردازیم» گفت: «یکی از کارها برای برخورد قاطع این است که چند مهره اصلی دلال ارزی که سعی دارند از این طریق کشور را به آشوب بکشند به عنوان مفسد فی الارض محاکمه و با رعایت موازین اسلامی اعدام کنند تا سایرین حساب خود را بدانند».

گفته‌های این مرجع تقلید با موجی از واکنش‌های عمدتاً منفی در فضای مجازی روبه‌رو شده است.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین رحیمی فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، از بازداشت ۱۲ نفر در روز سه‌شنبه که وی آنها را «اخلالگران بازار» خواند خبر داد.

رئیس پلیس تهران همچنین با اشاره به پلمپ ۱۶ صرافی فاقد مجوز «با هماهنگی بانک مرکزی» گفت: در فضای مجازی نیز یک گروه که «فضا را ملتهب و با اقدامات غیرقانونی موجب اخلال در بازار شده بودند» به پلیس فتا احضار شدند.

فریدون خاوند، تحلیلگر اقتصادی ساکن پاریس، به رادیو فردا می‌گوید تاثیرگذاری بر بازار ارز با یک فرمان و بخشنامه، یا با اقدامات انتظامی و اضطراری «خیلی خیلی دشوار است، اگر غیرممکن نباشد».

در پی سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای مختلف و رسیدن هر دلار آمریکا به رکورد شش هزار تومان، دولت حسن روحانی شامگاه دوشنبه اعلام کرد از این پس دلار تک‌نرخی به قیمت ۴۲۰۰ تومان عرضه می‌شود و داشتن مبلغ بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن نیز جرم تلقی می‌شود.

با وجود این، روز سه‌شنبه و صبح چهارشنبه صرافی‌های بازار آزاد ارز در تهران دلار ۴۲۰۰ تومانی ارائه نکردند و برخی از آنها نیز موقتاً دست از کار کشیدند.

با این حال ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران صبح چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «اطلاعات جسته و گریخته نشان‌دهنده این است که اقدام بسیار مؤثر و اثربخشی را در اقتصادمان انجام داده‌ایم».

آقای سیف بدون اشاره به جزئیات و مشکلاتی که بر سر سیاست جدید پیش آمده است، بار دیگر بر «غیراقتصادی بودن نوسانات ارزی اخیر» تأکید کرد.

از سوی دیگر محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی حسن روحانی نیز موضوع «غیراقتصادی بودن» تلاطم ارزی اخیر در ایران را تکرار کرده است.

آقای نهاوندیان شامگاه سه‌شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی با تأکید بر اینکه «زیر پا گذاشتن مقررات بانک مرکزی از این پس جرم تلقی می‌شود» گفت: «نوسانات و تنش‌های بازار ارز به خاطر لفظ‌هایی بود که در کانال‌های فضای مجازی به کار برده می‌شد».

اما یک نماینده مجلس شورای اسلامی از «چندصدایی در بخش اقتصادی دولت» انتقاد کرده است.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، روز چهارشنبه به خبرگزاری ایلنا گفت: «آشفتگی بازار جزء نگرانی‌های ما بود و شخصاً ... این وضعیت را پیش‌بینی کرده و به دوستان‌مان در دولت کدهایی می‌دادیم».

آقای نعمتی همچنین از اینکه به گفته او حسن روحانی با «عدم انسجام و یکپارچگی در بخش اقتصادی دولت» و «حتی دخالت برخی مسئولان غیراقتصادی در امور اقتصادی» برخوردی جدی نکرده است انتقاد کرد.

فریدون خاوند، اقتصاددان، در گفت‌وگو با رادیو فردا، ازجمله عوامل مهم تأثیرگذار بر آشفتگی بازار ارز در ایران را سیاست خارجی تنش‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، به خطر افتادن برجام و احتمال خروج آمریکا از این توافق نام می‌برد.

احمد علوی اقتصاددان ساکن سوئد نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا افزایش نرخ ارز در بازار ایران را قابل پیش‌بینی دانسته بود.

به گفته او، از آنجا که برخلاف وعده‌های بانک مرکزی هیچ گونه دگرگونی در ساختار اقتصاد ایران به وجود نیامده، همان عوامل پیشین و بنیادی مانند تورم، هجوم مردم به بازار ارز و ذخیره‌سازی ارز و فرار سرمایه از کشور باعث افزایش مداوم قیمت ارز شده است.

با استناد به گزارش‌های ایلنا، فارس، خبرگزاری تلویزیون دولتی ایران و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG