لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

دومین روز تحصن؛‌ معلمان در برخی شهرها سر کلاس درس نرفتند


کانون صنفی معلمان گفت در روز سه شنبه ۵۰ شهر و دهها روستا شاهد تحصن معلمان بوده‌اند
کانون صنفی معلمان گفت در روز سه شنبه ۵۰ شهر و دهها روستا شاهد تحصن معلمان بوده‌اند

دومین روز تحصن معلمان در روز چهارشنبه در مدارس برخی از شهرهای ایران برگزار شد. این تحصن در پی فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران انجام شد.

این شورا از معلمان خواسته بود در اعتراض به تحقق نیافتن خواسته‌های صنفی‌شان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان در دفاتر مدارس تحصن کنند.

تشکل‌های صنفی تصاویری را در شبکه‌های مجازی منتشر کرده‌اند که حاکی از شرکت معلمان برخی از مدارس در شهرهای سقز، کرج، تهران، اصفهان، شیراز، یزد، قزوین، کرمانشاه، ساری، همدان، ارومیه و ‌قروه بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، معلمان در دفاتر مدارس شهرهای دیگری، از جمله دیواندره، البرز، نجف آباد، مریوان، سنندج،‌ کامیاران و خمینی‌شهر تحصن کرده‌اند.

به گفته کانون صنفی معلمان، در روز سه شنبه، یعنی نخستین روز اعتراض صنفی فرهنگیان، ۵۰ شهر و ده‌ها روستا و در مجموع صدها مدرسه شاهد تحصن معلمان بوده اند.

به گفته این کانون،‌ حرکت اعتراضی معلمان در نخستین روز در استان‌های کردستان، کرمانشاه، فارس، مازندران، تهران، اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، یزد، گیلان، همدان ، البرز و قزوین نمود بیشتری داشت.

کانون صنفی معلمان همچنین کسانی که به گفته این تشکل، «وضعیت فلاکت بار امروز را رقم زده‌اند» را متهم کرد که کوشیدند در روزهای گذشته با «موج شدید احضارها و تهدیدات توسط حراست آموزش و پرورش بر تحصن تاثیر منفی بگذارند». اقداماتی که به گفته این تشکل موفقیت آمیز نبودند.

معلمان پیش از این و در سالیان اخیر اعتراض های صنفی متعددی برگزار کرده اند. از جمله اولین دور اعتصاب و تحصن معلمان به مدت دو روز که در ماه گذشته برگزار شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران چند روز پیش در بیانیه‌ای
اهداف تحصن روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان را «تأمین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی، یعنی آموزش رایگان»‌ دانسته بود.

در ارتباط با موضوع آموزش رایگان، فعالان و تشکل‌های صنفی معلمان بارها با اشاره به این اصل، خواستار توقف خصوصی‌سازی و کالایی‌سازی آموزش شده‌اند.

اصل ۳۰ قانون اساسی می‌گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد».

اما به گفته فعالان و تشکل‌های صنفی معلمان، این اصل از سوی دولت به فراموشی سپرده شده و پولی شدن آموزش «تأثیرات منفی چون کاهش کیفیت آموزشی و افزایش کودکان بازمانده از تحصیل را در پی داشته است».

از دیگر خواسته‌های مطرح شده در بیانیه این شورا که چند روز قبل از تحصن معلمان برگزار شد، «اجرای فاز دوم رتبه بندی، توقف طرح معلم تمام وقت و توقف روند پرونده‌سازی و سرکوب معلمان و آزادی معلمان زندانی» بوده‌اند.

در حال حاضر، شماری از فعالان صنفی معلمان مانند اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محمد حبیبی،‌ روح‌الله مردانی و عبدالرضا قنبری به اتهام‌های امنیتی زندانی هستند.

همچنین در مهرماه،‌ عباس واحدیان بازداشت شد. اتهام و دلیل بازداشت این فعال صنفی معلمان اعلام نشده است.

دومین دور تحصن معلمان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در شرایطی برگزار شد که مجمع فرهنگیان ایران اسلامی،‌ نزدیک به اصلاح‌طلبان، با اشاره به آنچه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تلاش دشمنان داخلی و خارجی برای به چالش کشیدن امنیت داخلی نامید، از معلمان خواسته بود «به دلیل حساسیت شرایط موجود و احتمال بهره‌برداری جریانات و رسانه‌های معاند نظام از هرگونه اقدام اعتراضی که زمینه سوء استفاده دشمنان را فراهم آورد خودداری کنند و در کلاس‌های درس، حضور شادابی داشته باشند».

در همین حال،‌ همزمان با برگزاری تحصن معلمان،‌ وب‌سایت پندار آنلاین روز چهارشنبه به نقل از ناصر سلیمان‌زاده، معاون اداره‌ کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش، خبر داد که «لایحه رتبه‌بندی معلمان تهیه شده است و مراحل قانونی را طی می‌کند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، کانون صنفی معلمان، وب‌سایت پندارآنلاین و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG