لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

مرد اهل سوریه، «عامل حمله» با چاقو، در زولینگن خود را به پلیس تسلیم کرد


یادبود قربانیان زولینگن در آلمان به همراه این سوال که «چرا؟»
یادبود قربانیان زولینگن در آلمان به همراه این سوال که «چرا؟»

حدود ۲۴ ساعت پس از حمله با چاقو در شهر زولینگن آلمان که سه کشته برجای گذاشت، یک مقام دولتی اعلام کرد مظنون اصلی بازداشت شد و تحت بازجویی قرار دارد.

هربرت رئول، وزیر داخلی ایالت نوردراین‌وستفالن، در نخستین دقایق بامداد یکشنبه چهارم شهریور گفت: «مظنون واقعی کسی است که ما همین الان دستگیر کردیم».

ساعتی بعد در روز یک‌شنبه پلیس آلمان اعلام کرد که فرد مهاجم، یک مرد ۲۶ ساله اهل سوریه، خود را تسلیم کرده است.

هنوز جزئیاتی درباره هویت و محل بازداشت «مظنون اصلی» منتشر نشده اما پیشتر برخی رسانه‌های آلمان، از جمله روزنامه بیلد، گفته‌ بودند که او با لباس خونی خود را تسلیم کرده است.

روزنامه‌های آلمان نوشته‌اند که فرد مهاجم به عنوان عامل افراطی برای نیروهای امنیتی این کشور شناخته‌شده نبوده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از پلیس نوشت که قربانیان دو مرد ۵۶ و ۶۷ ساله و یک زن ۵۶ ساله بوده‌اند.

چهار تن از هشت مجروح این حادثه نیز هم‌چنان در وضعیت وخیمی هستند.

همزمان بامداد اسماعیلی، خبرنگار آزاد در آلمان، خبر داد که یکی از مجروحان یک پناهجوی جوان ایرانی است که همچون دیگر قربانیان از ناحیه گردن هدف حمله قرار گرفته و در بیمارستان مداوا شده است.

پیشتر در طول روز شنبه پلیس آلمان از بازداشت دو مظنون دیگر خبر داده بود. با این حال به گفته وزیر داخلی ایالت نوردراین‌وستفالن، این دو نفر «احتمالاً عامل حمله نبودند».

پلیس ابتدا از بازداشت یک فرد ۱۵ ساله در یک محل اسکان پناهندگان در زولینگن خبر داد و ساعاتی بعد اعلام کرد یک مظنون دیگر را نیز در یک مرکز پناهجویان دستگیر کرده است.

پس از اعلام خبر بازداشت مظنون دوم روزنامه بیلد گزارش داده بود که او در یک مرکز پناهندگان که تنها چند صد متر با محل حمله فاصله دارد بازداشت شد.

در همین حال گروه داعش بدون ارائه شواهد، مسئولیت حمله با چاقو در زولینگن را برعهده گرفت.

کانال تلگرامی منتسب به این گروه فرد مهاجم را «سرباز حکومت اسلامی» خواند و نوشت که او این حمله را برای انتقام مسلمانان در فلسطین و سراسر دنیا انجام داده است.

حمله یک مرد چاقو به دست در جشنواره موسیقی زولینگن شامگاه جمعه دوم شهریور روی داد و در جریان آن سه نفر کشته و هشت تن زخمی شدند.

هندریک ووست، سروزیر ایالت نوردراین وستفالن، و برخی دیگر از مقام‌های دولتی این حمله را اقدامی «تروریستی» توصیف کرده‌اند.

اولاف شولتز، صدراعظم، نیز در پستی در شبکه ایکس نوشته است که «قاتل باید به سرعت دستگیر و تا حد ممکن مجازات شود».

این حمله در یک میدان-بازار در شرایطی رخ داد که گروه‌های موسیقی در برنامه‌ای به مناسبت ششصد و پنجاهمین سالگرد بنای شهر در حال اجرای زنده بودند؛ مقام‌های آلمان گفته‌اند پس از وقوع این حمله ادامه جشنواره موسیقی لغو می‌شود.

روزنامه بیلد آلمان پیشتر گفته بود مهاجم چاقو به دست به صورت تصادفی و کور به عابران و افراد حاضر در محل حمله می‌کرد.

بررسی‌های پلیس در میدان محل حمله روز شنبه ادامه داشت و شهروندان به یاد قربانیان شاخه‌های گل و شمع در اطراف میدان قرار دادند.

دولت آلمان اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که قصد دارد قوانین مربوط به چاقوهایی که می توان در انظار عمومی حمل کرد را با محدود کردن اندازه مجاز چاقوها سختگیرانه‌تر کند.

حمله با چاقو در شامگاه جمعه در حالی رخ می‌دهد که سه انتخابات ایالتی در ماه آینده میلادی در تورینگن، زاکسن و براندنبورگ برگزار می‌شود و حزب راست‌گرای افراطی ضد مهاجر آلترناتیو برای آلمان (آ اف دِ) شانس پیروزی دارد.

هرچند هنوز انگیزه و هویت مهاجم مشخص نیست اما یکی از نامزدهای این حزب در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «آیا واقعا می‌خواهید به این عادت کنید خود را از این وضعیت رها کنید و به این دیوانگی تحمیل شده چند ملیتی پایان دهید».

حملات با چاقو و تیراندازی‌های منجر به مرگ در آلمان نسبتا نادر است. اما در ماه‌های اخیر چند حمله با چاقو در شهرهای مختلف این کشور روی داد.

دو ماه پیش یک افسر پلیس ۲۹ ساله در مانهایم آلمان در جریان حمله به یک تظاهرات حزب راست‌گرا با چاقو به قتل رسید و سپس یک زن در شهر فرانکفورت هدف حمله با چاقو قرار گرفت.

سپس پلیس فدرال آلمان روز ۱۱ تیر اعلام کرد یک مرد ایرانی ۳۴ ساله پس از حمله با چاقو به سه افسر پلیس در ایالت بایرن با تیراندازی مأموران کشته شد.

شهر زولینگن، با حدود ۱۶۵ هزار نفر جمعیت، به دلیل صنعت تولید چاقو، شهری شناخته شده است.

با استفاده از خبرگزاری آلمان، رویترز و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م / ح.ج
XS
SM
MD
LG