لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

واکنش‌ها به تشدید تنش بین اسرائیل و حزب‌الله؛ اسرائیل ادعای حسن نصرالله را رد کرد


رهگیری راکت‌هایی که از جنوب لبنان شلیک شده توسط گنبد آهنین
رهگیری راکت‌هایی که از جنوب لبنان شلیک شده توسط گنبد آهنین

به دنبال حملات اسرائیل و حزب‌الله لبنان شمار قربانیان دو طرف مجموعا چهار کشته اعلام شد و گروه افراطی حماس نیز یک موشک به حومه تل‌آویو پرتاب کرد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود.

شاخه نظامی گروه افراطی حماس شامگاه یکشنبه چهارم شهریور ادعا کرد که یک «موشک ام-۹۰» را به سمت تل‌آویو شلیک کرده است.

ساعتی بعد ارتش اسرائیل اعلام کرد پرتابه‌ای که از خان‌یونس در جنوب نوار غزه شلیک شده بود به فضای باز در نزدیکی شهر ریشون لتسیون در حومه تل‌آویو اصابت کرد.

پرتاب این موشک در حالی انجام شد که بامداد یکشنبه اسرائیل از «حمله پیشگیرانه» به مناطق جنوب لبنان خبر داد و پس از آن نیز گروه حزب‌الله مدعی پرتاب صدها راکت و پهپاد به اسرائیل شد.

اسرائیل کشته شدن یکی از سربازانش در جریان حملات بامداد یکشنبه را تایید کرده و حزب‌الله لبنان نیز شمار تعداد کشته‌های حملات اسرائیل در بامداد یکشنبه را سه نفر اعلام کرده است.

رد ادعای رهبر حزب‌الله

در همین حال اسرائیل ادعای رهبر حزب‌الله درباره هدف قرار دادن یک پایگاه نظامی در نزدیکی تل‌آویو را رد کرد.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی که شامگاه یکشنبه پخش شد، ادعا کرد که حملات این گروه به اسرائیل «موفقیت‌آمیز» بوده است.

او مدعی شد که گلیلوت، پایگاه واحد اطلاعات ارتش اسرائیل در نزدیکی تل‌آویو، هدف پهپادهای این گروه قرار گرفت.

اندکی پس از این ادعا، سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ ضربه‌ای به پایگاه گلیلوت وارد نیامده است.

حسن نصرالله در سخنرانی خود همچنین ادعای ساعاتی پیشتر حزب‌الله را تکرار کرد و گفت بامداد یکشنبه «بیش از ۳۲۰ موشک و پهپاد» به سمت «۱۱ سایت نظامی اسرائیل» شلیک شد.

ارتش اسرائیل گفته است «اکثر» پرتابه‌های حزب‌الله خنثی شد و به هیچ پایگاه نظامی هم آسیبی نرسید.

بنابر این گزارش، یک سرباز نیروی دریایی اسرائیل که در حال گشت‌زنی دریایی بود بر اثر اصابت ترکش سامانه پدافندی به او کشته شد و چند راکت حزب‌الله نیز منجر به زخمی شدن یک نفر و وارد شدن خسارت به چند خانه شد.

واکنش‌ها

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه یکشنبه با اشاره به تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان گفت ایالات متحده در تلاش است تا از وقوع «جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای» جلوگیری کند.

ساعاتی پیشتر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به دو ناوگروه آمریکا در خاورمیانه دستور داد همچنان در آب‌های منطقه باقی بمانند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده دخالتی در حملات اسرائیل به جنوب لبنان نداشت اما اطلاعاتی درباره حملات احتمالی حزب‌الله در اختیار اسرائیل قرار داده بود.

از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز به نقل از خبرگزاری دولتی لبنان نوشت که حملات اسرائیل شدیدترین عملیات از آغاز جنگ غزه بوده و به زیرساخت‌ها در جنوب این کشور خساراتی وارد شده است.

در همین حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، از تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله عمیقا ابراز نگرانی کرد و خواستار رفع تخاصم شد.

مصر و اردن نیز درباره وخیم‌تر شدن شرایط منطقه در پی تشدید درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان هشدار داده‌اند.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات نوشت که اسرائیل و حزب‌الله لبنان با رد و بدل کردن پیام‌هایی، تصریح کرده‌اند که در پی تشدید درگیری‌ها نیستند و تبادل آتش در همین مرحله «تمام شده است».

XS
SM
MD
LG