لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

«درگیری لفظی» در جلسه اروپایی‌ها با مقامات اسرائیل بر سر خشونت علیه فلسطینیان


پرچم فلسطین بر فراز درختی مشرف بر یهودی‌نشین نزدیک نابلس
پرچم فلسطین بر فراز درختی مشرف بر یهودی‌نشین نزدیک نابلس

رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که نشست اخیر سفیران ۱۶ کشور اروپایی با مقامات ارشد وزارت خارجه اسرائیل به درگیری شدید لفظی و بروز یک بحران منجر شده و یک دیپلمات ارشد اسرائیلی به این سفرا گفته است که اظهارات‌شان او را «ناراحت می‌کند».

وب‌سایت والانیوز شامگاه پنج‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، نوشت که سفیران کشورهای اروپایی برای ارائه اعتراض مشترک رسمی علیه آن‌چه «خشونت شهرک‌نشین‌ها علیه فلسطینیان در کرانه باختری» نامیدند، به این نشست رفته بودند.

بر اساس این گزارش، در آغاز نشست که دو هفته پیش انجام شد و خبر بروز بحران در آن اکنون رسانه‌ای شده، سفیران اروپایی درخواست کردند که موضوع‌های دیگری نیز در جلسه مطرح شود.

دیپلمات‌های اروپایی همچنین خواسته بودند در خصوص ادامه ساخت‌وسازهای اسرائیلی در برخی از مناطق کرانه باختری، اخراج و ویران کردن برخی از خانه‌های فلسطینیان به دست اسرائیل و تصمیم اخیر اسرائیل در «تروریستی» نامیدن شش سازمان غیرانتفاعی فلسطینیان گفت‌وگو کنند.

به نوشته باراک راوید، گزارشگر اسرائیلی، الیزا بن‌نون، دیپلمات ارشد و معاون مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، به دیپلمات‌های اروپایی گفت «شما دارید مرا عصبانی می‌کنید».

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، آنان تلاش کردند تا خانم بن‌نون و فضای جلسه را آرام کنند اما این به یک «بحران بزرگ» منجر و جلسه به حالت «انفجار» تمام شده است.

به نوشته جروزالم پست، خانم بن‌نون گفته بود که بعد از همه اقداماتی که دولت کنونی در قبال فلسطینیان انجام داده و مجوز کار آن‌ها در اسرائیل را افزایش داده، مطرح شدن اعتراض‌ دیپلمات‌های اروپایی «نابه‌جا» است و شکایات آنها شبیه «حمله» است.

به نوشته تایمز اسرائیل، لی‌اور خایات، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل، با تایید تلویحی این گزارش گفته است که موضوع‌هایی هست که دیپلمات‌های اسرائیلی گاهی باید با «لحن جدی» درباره‌شان سخن بگویند.

خانم خایات در همین حال گفته است که مذاکرات کشورش با دولت‌های اروپا بر سر موضوع‌های مختلف کماکان در دستور کار است حتی اگر ارتقای همکاری‌ها، با اختلاف نظر همراه باشد یا اگر واکنش اسرائیل به گوش اروپایی‌ها «خوشایند نباشد».

به نوشته روزنامه جروزالم پست، «خشونت شهرک‌نشین‌ها علیه فلسطینیان» در دوره اخیر موضوع بحث سیاست داخلی اسرائیل بوده و سیاستمداران اسرائیلی نیز درباره آن اظهار نظر کرده‌اند.

عومر بر- لِو، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، ماه گذشته گفت که این موضوع در گفت‌وگوهای او با ویکتوریا نولند، وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز مطرح شد. پس از آن دیدار، یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی ابراز تاسف کرد که واشینگتن «با وسواس» در مورد خشونت شهرک‌نشین‌ها سوال می‌کند.

یائیر گولان، یک معاون وزیر در دولت کنونی اسرائیل، نیز این هفته خشونت شهرک‌نشین‌ها را «مادون انسانی» نامید که باعث غوغایی جدی شد و برخی از سیاستمداران و هواداران‌شان، این ژنرال ذخیره را که معاون پیشین ستاد ارتش هم بوده، به «یهودستیزی» و استفاده از «اصطلاحات زمان نازی‌ها» متهم کردند.

همزمان، گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، از اقدام اِما واتسون، هنرپیشه بریتانیایی فیلم‌های هری پاتر، که این هفته در اینستاگرامش از فلسطینیان حمایت کرد، انتقاد کرد. آقای اردان نوشت که «شاید تخیلات در هری پاتر کار کند، اما نه در واقعیات».

اقدام بازیگر بریتانیایی و واکنش سفیر اسرائیل، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و به نوشته رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی «باعث تشدید اظهارات یهودستیزانه شده است».

XS
SM
MD
LG