لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

یک کودک پنج ساله کوزهٔ باستانی عصر برنز را در موزهٔ حیفا به شکل تصادفی شکست


یک کوزهٔ باستانی متعلق به عصر برنز در حادثه‌ای نادر و غیرمنتظره در اسرائیل به طور تصادفی توسط یک کودک پنج ساله شکسته شد.

این پسر بچه به گفتهٔ پدرش از کنجکاوی برانگیخته شده و کوزه را، در حالی که هیچ محافظی اطراف آن نبود، به سمت خود کشید تا داخلش را تماشا کند و همین باعث شد که آن بیفتد و به چندین تکه تقسیم شود.

قدمت این کوزه که در موزهٔ هخت در شهر حیفا نگهداری می‌شود بین ۲۲۰۰ تا ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده می‌شود. باستان‌شناسان می‌گویند این کوزه به دلیل اینکه تقریبا سالم بود، اثری استثنایی محسوب می‌شد.

قدمت آن به پیش از زمان پادشاهان مقدس مذاهب خاورمیانه مانند داوود و سلیمان باز می‌گردد و مخصوص منطقهٔ کنعان در ساحل شرقی مدیترانه است.

با این حال مقامات موزه هخت می‌گویند که هیچ ادعایی علیه خانواده این کودک ندارند و آن‌ها را برای بازدید مجدد و شرکت در توری راهنمایی‌شده، به موزه دعوت کرده‌اند.

دکتر اینبال ریولین، مدیر موزهٔ هخت، تأکید کرد که این کوزه «به نحو احسن تعمیر خواهد شد.»

یکی از کارشناسان موزه نیز در این ارتباط توضیح داد که اگر اقلام نمایشی در موزه عمداً آسیب ببینند، با دقت و شدت با فرد خاطی برخورد خواهد شد، اما در این مورد خاص مشخص است که حادثه به صورت کاملاً تصادفی اتفاق افتاده و پاسخ موزه نیز متناسب با این واقعیت خواهد بود.

کارشناسان حدس می‌زنند که این کوزه برای حمل مواردی مانند شراب یا روغن زیتون استفاده می‌شده است. بیشتر موارد این چنینی از دوران باستان معمولاً شکسته یا ناقص یافت می‌شوند، اما این کوزه به طور کامل سالم مانده بود و همین بر ارزش تاریخی آن افزوده است.

موزه هخت در حیفا، واقع در شمال اسرائیل، که محل نمایش اقلام‌ باستان‌شناسی مرتبط با همان ناحیه است، این اثر و بسیاری آثار دیگر را بدون مانع به نمایش گذاشته است.

مدیران این موزه می‌گویند که با وجود این حادثه، سنت نمایش آثار بدون موانع را ادامه خواهد داد. آن‌ها معتقدند که به این ترتیب بازدیدکنندگان تجربه‌ای غنی‌تر را در بازدید از موزه دریافت می‌کنند.

پدر این پسر بچهٔ ۵ ساله نیز اظهار داشت که از شنیدن خبر بازسازی کوزه خرسند و آرام شده است. او تأکید کرد که این حادثه به آن‌ها درس بزرگی در مورد اهمیت و حفاظت از میراث فرهنگی آموخته است.

XS
SM
MD
LG