لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر اسرائیل: جنگ غزه دست‌کم تا پایان ۲۰۲۴ ادامه می‌یابد


از آغاز تهاجم اسرائیل به رفح تاکنون بیش از یک میلیون نفر از این شهر فرار کرده‌اند
از آغاز تهاجم اسرائیل به رفح تاکنون بیش از یک میلیون نفر از این شهر فرار کرده‌اند

مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، می‌گوید ارتش این کشور کنترل ۷۵ درصد از منطقه حائل بین غزه و مصر، موسوم به «گذرگاه فیلادلفی»، را در اختیار دارد.

تساخی هانگبی روز چهارشنبه ۹ خرداد به شبکه کان، رسانه عمومی اسرائیل، گفت ارتش اسرائیل «در داخل غزه اکنون کنترل ۷۵ درصد از گذرگاه فیلادلفی را در اختیار گرفته و من معتقدم که با گذشت زمان کنترل کامل آن را در اختیار خواهند گرفت. ما باید همراه با مصری‌ها اطمینان حاصل کنیم که از قاچاق اسلحه جلوگیری می‌شود».

او افزود که انتظار دارد جنگ در غزه حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

با وجود مخالفت‌های جهانی، روز چهارشنبه تانک‌های اسرائیلی برای دومین روز به نقاط مختلف رفح حمله کردند.

ساکنان رفح گفتند که تانک‌های اسرائیلی پیش از عقب‌نشینی به سمت منطقه حائل در مرز با مصر، به سمت تل السلطان در غرب رفح و به یبنه و شبوره در مرکز شهر رفح حمله کردند.

شاخه‌های مسلح حماس و گروه جهاد اسلامی هم گفتند که با راکت‌های ضدتانک و خمپاره با تانک‌های اسرائیل مقابله کرده و مواد منفجره قبلاً کار گذاشته شده را در این مناطق منفجر کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، برخی از ساکنان گزارش می‌دهند که «خودروهای زرهی روباتیک بدون سرنشینی» را درحال شلیک با مسلسل در برخی از نقاط شهر رفح مشاهده کرده‌اند.

همزمان با ادامه درگیری‌ها در رفح، ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که سه سرباز اسرائیلی در جنوبی‌ترین شهر غزه، یعنی رفح، کشته شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که این سربازان روز سه‌شنبه بر اثر انفجار یک تله انفجاری کشته شدند و سه سرباز دیگر نیز زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که از زمان آغاز عملیات زمینی در نوار غزه در ماه اکتبر، حداقل ۲۹۰ سرباز ارتش این کشور کشته شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری‌ها، به نظر می‌رسد اسرائیل در حال گسترش تهاجم خود به رفح است که آغاز آن تاکنون باعث فرار بیش از یک میلیون نفر از این شهر شده است. اکثر آن‌ها قبلاً از مناطق دیگر نوار غزه آواره شده و به رفح آمده بودند.

وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل گروه افراطی حماس است، روز چهارشنبه اعلام کرد که در بیش از هفت ماه جنگ بین اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی، دست‌کم ۳۶ هزار و ۱۷۱ نفر در این منطقه کشته شده‌اند.

حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

در بیانیه وزارت بهداشت غزه آمده است که این آمار شامل حداقل ۷۵ کشته در شبانه‌روز گذشته است و افزود که از آغاز جنگ در پانزدهم مهرماه (۷ اکتبر)، زمانی که شبه نظامیان حماس به اسرائیل حمله کردند، ۸۱ هزار و ۴۲۰ نفر در نوار غزه زخمی شده‌اند.

اظهارات اردوغان در مورد جنگ غزه

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد و از «جهان اسلام» خواست تا پس از حملات مرگبار اخیر اسرائیل در غزه به این روند «واکنش نشان دهند».

آقای اردوغان به قانونگذاران حزب عدالت و توسعه گفت: «سازمان ملل حتی نمی‌تواند از کارکنان خود محافظت کند. شما منتظر چه کاری هستید؟ روح سازمان ملل در غزه مرده است».

اظهارات او در حالی مطرح شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث در مورد حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان در غرب رفح در روز سه‌شنبه که منجر به کشته شدن ۲۱ نفر شد، جلسه‌ای تشکیل داد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه در ادامه سخنان خود مدعی شد که «اسرائیل نه تنها برای غزه بلکه برای کل بشریت تهدید است».

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و آسوشیتدپرس/ک.ر/پ.پ
XS
SM
MD
LG