لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

انتقاد تند رهبر حزب چپ اسرائیل از سیاست‌های نتانیاهو در قبال برجام


 بنیامین نتانیاهو در روز ترور محسن فخری‌زاده گفت که این هفته کارهای زیادی کرده، اما نمی‌تواند همه آنها را به اطلاع مردم برساند
بنیامین نتانیاهو در روز ترور محسن فخری‌زاده گفت که این هفته کارهای زیادی کرده، اما نمی‌تواند همه آنها را به اطلاع مردم برساند

به دنبال ترور محسن فخری‌زاده، چهره ارشد برنامه هسته‌ای ایران، شامگاه دوشنبه رهبر حزب مرتس در مجلس اسرائیل نخست وزیر این کشور را متهم کرد که برای جلوگیری از دستیابی ایران و دولت جدید آمریکا به توافق هسته‌ای به تقلا افتاده است.

به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، نیتسان هوروویتس گفت: «اگر (بنیامین) نتانیاهو فکر می‌کند که با این یا آن اقدام، می‌تواند مانع از توافق با ایران شود، اشتباه می‌کند و به کشور اسرائیل زیان می‌رساند.»

این در حالی است که اسرائیل مسئولیت کشتن محسن فخری‌زاده در ترور روز جمعه، هفتم آذر، در منطقه آبسرد دماوند را برعهده نگرفته، و به همین دلیل سایت وای‌نت سخنان این سیاستمدار و روزنامه‌نگار پیشین سرشناس اسرائیلی را اظهاراتی «غیرعادی» نامید.

آقای هوروویتس در نشست دوشنبه شب حزب مرتس در مجلس اسرائیل، همچنین اظهار داشت: «دولت بنیامین نتانیاهو که در حال احتضار است و بوی مرگ آن بلند شده و حتما جان خواهد داد، به سیاست شکست‌خورده خارجی خود ادامه می‌دهد.»

به گفته او، «منافع و امنیت اسرائیل و ثبات منطقه ایجاب می‌کند که توافق با ایران احیا شود و کارهای هیجانی که کمکی به هدف نمی‌کند، متوقف شود».

رهبر حزب چپ اسرائیل سپس تاکید کرد که ایجاد مانع مقابل دولت جو بایدن در حالی که رئیس جمهور منتخب آمریکا اعلام کرده که می‌خواهد به برجام بازگردد، کاری نادرست و زیان‌بار برای اسرائیل است.

این سیاستمدار افزود: «در شرایط کنونی و نظر به رویدادهای روزهای اخیر، اهمیت دارد که ما موضع خود را در قبال مسئله ایران بیان کنیم. سیاست این دولت و (بنیامین) نتانیاهو در رابطه با ایران، از اساس اشتباه است.»

به گفته نیتسان هوروویتس، راه مقابله با ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به دست آمده بود و «ما اکنون باید از بهبود این توافق، مانند پرداختن به مسائل موشکی و ترور، حمایت کنیم».

به گفته این سیاستمدار، اکثریت بلندپایگان احزاب در مجلس اسرائیل از مواضع مقامات امنیتی آگاه هستند و آنها به خوبی می‌دانند که موضعی که حزب مرتس بیان می‌کند، همراستا با مواضع نهادهای امنیتی کشور است.

رهبر حزب چپ اسرائیل در خاتمه گفت که اکثر احزاب «ترسو» در صحنه سیاست اسرائیل، مرعوب سیاست‌های عوامانه نتانیاهو شده و با هراس از بیان موضع مستقل در مورد ایران، نگران هستند که به آشتی‌جویی و مماشات متهم شوند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو هنوز در مورد ترور محسن فخری‌زاده سخنی علنی بیان نکرده، اما روز جمعه، همزمان با ترور دانشمند ایرانی، در یک ویدئو گفت که این هفته کارهای زیادی کرده که نمی‌تواند همه آنها را به اطلاع مردم برساند.

نیویورک تایمز روز شنبه، هشتم آذر، تنها ساعاتی پس از مرگ محسن فخری‌زاده به نقل از سه منبع اطلاعاتی نوشته بود که اسرائیل پشت این ترور بوده است.

عاموس یادلین، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، گفته است که این نوع ترور، نتیجه یک برنامه‌ریزی دقیق و طولانی‌مدت بوده است.

وی در همین حال افزوده که خودداری کشورش از پذیرش مسئولیت ترور، ایران را هم از لزوم نشان دادن واکنش فوری و پرسر و صدا معاف کرده است.

ژنرال ذخیره یادلین که رئیس مهم‌ترین اندیشکده امنیتی اسرائیل در هرتسلیا است، خواهان آن شده که مقامات اسرائیلی «دهان خود را ببندند» و به ایران مدرکی برای انتقام‌گیری از اسرائیل ندهند.

اشاره تلویحی این نظامی ارشد پیشین به یوسی کوهن، رئیس موساد است، که آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع پیشین، او را منبع گزارش‌های نیویورک تایمز بعد از انفجار روز ۱۲ تیر در سایت نطنز دانسته و گفته بود بنیامین نتانیاهو باید «دهان او را ببندد».

XS
SM
MD
LG