لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

هشدار آمریکا و بریتانیا درباره وقوع جنگ در پی تشدید درگیری اسرائیل و حزب‌الله


آمریکا و بریتانیا با ابراز نگرانی از به وقوع پیوستن یک جنگ تمام عیار در پی بالا گرفتن درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، درباره تشدید درگیری نظامی در منطقه هشدار دادند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه اول مهرماه گفت که «تنش‌ها اکنون بسیار بیشتر از چند روز پیش است» و دیوید لَمی، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز خواستار «آتش‌بس فوری» شد.

آقای کربی که بابرنامه «این هفتهٔ» شبکه ای‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد تاکید کرد که تشدید نظامی به نفع اسرائیل نیست زیرا به گفته او تنش‌های مرزی بین اسرائیل و لبنان می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شود.

او گفت که ایالات متحده این موضوع را به شکل مستقیم به مقام‌های اسرائیلی گوشزد کرده و بر این باور است که می‌توان زمان و فضایی برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک پیدا کرد.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در عین حال تاکید کرد که تشدید جنگ به نفع هیچ کس به ویژه گروگان‌هایی نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مصصم به بازگشت آنها به خانه است.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز روز یکشنبه با اشاره به درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، خواستار «آتش‌بس فوری» شد و او نیز هشدار داد که افزایش تنش‌های مرزی می‌تواند به یک جنگ تمام‌عیار منجر شود.

وزیر خارجه بریتانیا که در کنفرانس سالانه حزب کارگر سخنرانی می‌کرد افزود: «پیام ما به همه طرف‌ها واضح است: ما به یک آتش‌بس فوری از هر دو طرف نیاز داریم تا بتوانیم به یک راه‌حل دیپلماتیک دست یابیم تا شهروندان اسرائیل و لبنان بتوانند به خانه‌های خود بازگردند و در صلح و امنیت زندگی کنند».

درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان با انفجارهای مشکوک در هزاران دستگاه پیجر و صدها بی‌سیم و سایر تجهیزات ارتباطی این نیروی تحت حمایت جمهوری اسلامی در روزهای ۲۸ و ۲۹ شهریور در سراسر لبنان و بخش‌هایی از سوریه تشدید شد.

پس از این انفجارهای مرگبار که ۳۹ کشته و نزدیک به ۳,۰۰۰ زخمی بر جای گذاشت، در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به بیروت ۴۵ نفر از جمله فرماندهان یگان رضوان حزب‌الله کشته شدند.

با ادامه درگیری‌ها و تبادل آتش بین دو کشور، روز یکشنبه اول مهرماه حزب‌الله در حمله راکتی گسترده، شهرهای شمالی اسرائیل شامل بندر حیفا را هدف قرار داد به دنبال این حمله مدارس و بسیاری از فعالیت‌های عادی روزانه در سومین شهر بزرگ اسرائیل و ده‌ها شهرک اطراف آن متوقف شد.

اسرائیل اعلام کرده که قصد دارد پس از نزدیک به یک سال درگیری مرزی که از مهرماه ۱۴۰۲ و پس از حمله بی‌سابقه گروه مسلح فلسطینی حماس به اسرائیل آغاز شد، تمرکز خود را به حزب‌الله معطوف کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور نیز وعده داده است ساکنان شمال اسرائیل را که در اثر تقریباً یک سال جنگ از خانه‌های خود آواره شده‌اند، بازگرداند.

او روز یک‌شنبه، اول مهر، اعلام کرد که کشورش در روزهای اخیر «ضرباتی پیاپی» به حزب‌الله لبنان وارد کرده که این گروه «تصور آن را هم نمی‌کرد».

گروه افراطی حماس و حزب‌الله، از سوی آمریکا و برخی کشورهای متحد دیگر اسرائیل در غرب تروریستی شناخته می‌شوند اما مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و با حوثی‌های یمن و شبه‌نظامیان شیعی عراق همسو هستند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG