لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۴

اسرائیل در پی کشته شدن شش گروگان این کشور خواستار تشدید تحریم‌های ایران و حماس شد


مراسم تشییع جنازه یکی از گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی در نوار غزه
مراسم تشییع جنازه یکی از گروگان‌های کشته‌شده اسرائیلی در نوار غزه

وزیر خارجه اسرائیل در پی کشته شدن شش گروگان اسرائیلی «زمان کوتاهی» پیش از رسیدن ارتش این کشور به تونلی در رفح، خواستار افزایش تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران و گروه افراطی حماس شد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده اما دارای روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی ایران است. اسرائیل، ایران را یکی از عوامل تقویت حماس در طول دهه‌های اخیر می‌داند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل در روز دوشنبه ۱۲ شهریور، ییسرائل کاتس در دستور به سفیران این کشور در جهان از آن‌ها خواسته است با کشورهای محل مأموریت خود، برای تحریم بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران و حماس مذاکره کنند.

در نامه آقای کاتس به سفیران اسرائیل نوشته شده که باید از جامعه جهانی خواست تا تمامی اقدامات ممکن از جمله تحریم و گام‌های قانونی علیه حماس و حامیان آن را که رهبری ایران هستند، انجام دهند.

او افزوده است: اکنون زمان حمایت از اسرائیل است نه تقویت دشمنان آن.

در این نامه با اشاره به «اعدام» شش گروگان اسرائیلی در غزه، مرگ این شهروندان «عبور از خط قرمز» و «جنایت جنگی تکان‌دهنده توسط یک سازمان تروریستی قاتل که به دنبال تحقق یک ایدئولوژی افراطی برای نابودی کشور اسرائیل است»، توصیف شده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، وزیر خارجه اسرائیل در این نامه جمهوری اسلامی ایران را «سر مار» خوانده و نوشته است: «ایران، حماس و جهاد اسلامی را در غزه، حزب‌الله را در لبنان و حوثی‌ها را در یمن تأمین مالی، تسلیح و هدایت می‌کند و آموزش می‌دهد».

ییسرائل کاتس در روزهای اخیر جمهوری اسلامی ایران را نیز به افزایش تلاش برای تسلیح شبه‌نظامیان فلسطینی در کرانه غربی متهم کرده است.

تهران از آغاز جنگ غزه در پی حمله اعضای حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال، از درخواست‌های حماس برای آتش‌بس و خروج کامل نظامیان اسرائیلی از باریکه غزه حمایت کرده اما اسرائیل سندی در مورد ارتباط ایران با مرگ شش گروگان ارائه نکرده است.

در این میان هنوز معلوم نیست رهبری حماس عامل صدور دستور برای کشتن گروگان‌ها بوده یا نیروهای محلی حماس که محافظ این شش گروگان بودند، هنگام نزدیک شدن نیروهای اسرائیلی به تونل‌ یادشده، گروگان‌های خود را کشته و گریخته‌اند.

مرگ شش گروگان جوان در دست حماس در حالی که حدود ۱۱ ماه از جنگ غزه زنده مانده بودند، جامعه اسرائیل را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده و فشار بر بنیامین نتانیاهو و وزیران حامی او را تشدید کرده است. چهار تن از این جوانان کسانی بودند که در صورت دستیابی به توافق ممکن بود آزاد شوند.

صدها هزار اسرائیلی در روزهای گذشته در تل‌آویو، اورشلیم و سایر نقاط این کشور تجمع اعتراضی کرده و بر لزوم دستیابی به توافقی برای بازگرداندن زنده بقیه گروگان‌ها از غزه تأکید دارند.

والدین شماری از این گروگان‌ها و گروهی از معترضین بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که در دستیابی به توافق اخلال کرده است.

این معترضین گفته‌اند که اصرار بنیامین نتانیاهو به لزوم ادامه استقرار ارتش اسرائیل در دالان فیلادلفی در جنوب نوار غزه با خاک مصر، مانع از دستیابی به توافق است.

اما نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه شب در یک نشست خبری از قبل اعلام‌نشده در اورشلیم در توضیح دلایل خود در خصوص لزوم استقرار ارتش اسرائیل در کریدور فیلادلفی، گفت: «محور شرارت به محور (کریدور) فیلادلفی نیاز دارد».

اشاره او به «محور شرارت»، جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت تهران در منطقه بود.

بنیامین نتانیاهو گفت از این کریدور در طول سال‌ها تسلیحات از بیرون به داخل غزه منتقل شده و در صورت خروج اسرائیل از این جاده ۱۴ کیلومتری، قاچاق تسلیحات از سر گرفته خواهد شد و اسرائیل برای ورود دوباره به آن «با فشار عظیم سیاسی جهانی» روبه‌رو خواهد شد.

برخی از مقامات جمهوری اسلامی ایران به کمک به حماس در ساخت تسلیحات در غزه از جمله از طریق تونل‌های این باریکه اذعان کرده‌اند.

عزت‌الله ضرغامی، فرمانده پیشین موشکی سپاه پاسداران، که بعدها در دولت‌های جمهوری اسلامی وزیر نیز شد، در صداوسیمای جمهوری اسلامی اذعان کرد که خود او در این تونل‌ها برای کمک به تقویت تسلیحاتی حماس حضور یافته بود.

نظرسنجی شبکه کان اسرائیل که دوشنبه‌شب همزمان با سخنان بنیامین نتانیاهو از این شبکه منتشر شد، حاکی است ۴۹ درصد از اسرائیلی‌ها با توافق برای آزادی گروگان‌ها به قیمت خروج ارتش اسرائیل از کریدور فیلادلفی مخالف و ۴۳ درصد موافق هستند.

هنوز ۱۰۱ گروگان اسرائیلی در دست حماس هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه در پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز که آیا بنیامین نتانیاهو بیشترین کوشش خود را برای دستیابی به توافق آزادی گروگان‌ها انجام داده، گفت: «نه».

به نوشته واشینگتن‌پست و سایت اکسیوس، دولت بایدن در حال تنظیم «آخرین» توافق برای ارائه به اسرائیل و حماس است.

XS
SM
MD
LG