لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

بریتانیا مجوز صدور برخی تسلیحات به اسرائیل را لغو کرد؛ واکنش‌ها به سخنان نتانیاهو


تظاهرات علیه دولت بنیامین نتانیاهو و در حمایت از توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی
تظاهرات علیه دولت بنیامین نتانیاهو و در حمایت از توافق برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی

تظاهرات در شهرهای مختلف اسرائیل و همچنین واکنش‌ها به سخنان تازه نخست وزیر این کشور ادامه دارد؛ در همین حال بریتانیا مجوز صدور برخی اقلام تسلیحاتی به اسرائیل را به حال تعلیق درآورد.

اعتراضات و تجمعات در روز دوشنبه ۱۲ شهریور از جمله در شهرهای تل‌آویو، اورشلیم، رخووت و قیصریه برگزار شد و برخی از آنها تا هنگام شب ادامه پیدا کرد.

در همین حال مراسم خاکسپاری هرش گلدبرگ-پولین، شهروند اسرائیلی-آمریکایی و یکی از شش گروگانی که جسد آنها در نوار غزه پیدا شد روز دوشنبه در اورشلیم برگزار شد.

این مراسم با حضور هزاران نفر از جمله خانواده‌های گروگان‌ها، پدر و مادر هرش گلدبرگ و همچنین اسحاق هرتسوگ، رئیس جمهور اسرائیل، برگزار شد.

روز دوشنبه همچنین با فراخوان بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل، اعتصاب عمومی در این کشور از ساعت شش صبح آغاز شد اما پس از شکایت دولت بنیامین نتانیاهو به دادگاه عالی کار، این اعتصاب با حکم دادگاه در ساعت ۱۴ پایان یافت.

واکنش‌ها به سخنان نتانیاهو

در همین حال سخنان نخست وزیر اسرائیل در نشست خبری دوشنبه واکنش‌هایی به دنبال داشت و از جمله برخی چهره‌های سیاسی و همچنین خانواده‌های گروگان‌ها او را به «دروغ‌گویی» متهم کردند.

انجمن خانواده‌های گروگان‌ها با انتشار بیانیه‌ای سخنان بنیامین نتانیاهو را «پر از دروغ» خواند و با اظهار تاسف از اظهارات او، نخست وزیر اسرائیل را متهم کرد که «قصدی برای بازگرداندن گروگان‌ها ندارد».

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، نیز اظهارات بنیامین نتانیاهو را محکوم کرد و گفت او «سال‌ها فرصت داشت تا فیلادلفی را پس بگیرد اما زحمتی برای آن نکشید».

بنیامین نتانیاهو در اقدامی کم‌سابقه طی ۱۰ ماه گذشته در نشستی خبری حاضر شد و از جمله تداوم حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفی را «ضرورت راهبردی» خواند.

او تاکید کرد که کنترل و نظارت بر این جاده ۱۴ کیلومتری برای دستیابی به اهداف اسرائیل در جنگ غزه ضروری است و به گفته او، این محور در حکم مجرای تنفسی گروه افراطی حماس است.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

در هفته‌های اخیر مخالفان دولت در اسرائیل گفته‌اند بنیامین نتانیاهو با پیش کشیدن مواردی همچون حضور در کریدور فیلادلفی، و حتی مخالفت او با پیشنهاد «خروج ۴۲ روزه در مرحله اول توافق»، دستیابی به توافق را مسدود کرده است.

بریتانیا صادرات برخی از تسلیحات به اسرائیل را متوقف کرد

همزمان با این تحولات دولت بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که صادرات برخی تسلیحات نظامی به اسرائیل را به حالت تعلیق در می‌آورد چرا که با استفاده از آنها احتمال نقض قوانین بین‌المللی می‌رود.

به نوشته آسوشیتدپرس، این تصمیم تاثیر نظامی محدودی دارد و با هدف افزایش فشارها بر اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه مطرح شده است.

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، گفت لندن به این نتیجه رسیده که «آشکارا این خطر وجود دارد» که استفاده از برخی از این تسلیحات به «نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه» منجر شود.

او که در پارلمان بریتانیا حضور یافته بود گفت که این تصمیم در رابطه با حدود ۳۰ مورد از ۳۵۰ تسلیحاتی گرفته شده که دولت بریتانیا معتقذد است در جنگ کنونی غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله قطعات هواپیماهای نظامی، هلیکوپترها و پهپادها.

این تصمیم واکنش یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، را به دنبال داشت که در شبکه اجتماعی ایکس، ناخرسندی خود را ابراز کرد و نوشت که «از تحریم‌های اعمال شده توسط دولت بریتانیا» علیه توان دفاعی اسرائیل «عمیقا ناامید» شده است.

بریتانیا از جمله متحدان دیرینه اسرائیل است که دولت آن تحت فشار فزاینده‌ای برای توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل به خاطر تلافات بالای جنگ غزه قرار دارد.

بحران فعلی غزه از ۱۵ مهر پارسال و با یورش گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل که حدود ۱۲۰۰ کشته و ۲۵۰ گروگان در بر داشت آغاز شد.

ارتش اسرائیل در پاسخ به این یورش، عملیات نظامی گسترده‌ای را در سراسر نوار غزه به اجرا گذاشت که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG