لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

ارتش اسرائیل می‌گوید یک گروگان اسیر حماس را از تونلی در غزه نجات داده است


تصویر گروگان آزادشده اسرائیلی بر روی تلفن همراه برادرش
تصویر گروگان آزادشده اسرائیلی بر روی تلفن همراه برادرش

ارتش اسرائیل می‌گوید در «عملیاتی پیچیده» یکی دیگر از گروگان‌های در بند گروه افراطی حماس را از داخل نوار غزه نجات داده و به کشور بازگردانده است.

فرحان القاضی از اعراب بادیه‌نشین ساکن شهر رهط در اسرائیل بود که ۱۵ مهر سال گذشته و در جریان یورش ناگهانی حماس و دیگر گروه‌های متحدش به اسرائیل ربوده و به نوار غزه برده شده بود.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کرده‌اند.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ششم شهریور اعلام کرد که آقای القاضی «در یک عملیات پیچیده در جنوب نوار غزه نجات یافت.»

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل وضعیت سلامتی او «باثبات» است و برای بررسی درمانی به یک بیمارستان منتقل شده است.

پزشکان می‌گویند در وضعیت جسمانی او نسبتا مناسبی است و ۱۵ کیلو از وزن خود را از دست داده است.

دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، نیز اعلام کرد این گروگان از یک «تونل زیرزمینی» در غزه نجات داده شد، اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرد.

فرحان القاضی ۵۲ ساله در روز حمله حماس به عنوان نگهبان در انباری در یک کیبوتص در جنوب اسرائیل مشغول کار بود که ربوده شد.

او مسلمان عرب بادیه نشین و پدر ۱۱ فرزند است که نخستین نوه اش به تازگی بدنیا آمده بود.

فرحان القاضی یکی از چند گروگان مسلمان اسرائیلی است که در دست حماس باقی مانده بود. هنوز دست کم دو اسرائیلی مسلمان دیگر گروگان حماس هستند.

او همچنین اولین گروگانی است که ارتش اسراییل موفق شده او را از تونل ها نجات دهد. هشت گروگان دیگری که اسراییل آن ها را زنده نجات داده بود از خانه های مخفی بیرون آورده شده بودند.

رسانه های اسرائیل گزارش داده‌اند نجات اولین گروگان از تونل‌ها ممکن است به افزایش آگاهی اسرائیل از وضعیت بقیه گروگان‌هایی که در تونل ها نگهداری می‌شوند کمک کند.

پس از بازگرداندن جسد ۶ مرد گروگان از تونلی در خان یونس که اسرائیل می‌گوید اعضای حماس آن‌ها را با گلوله کشته بودند، نگرانی نسبت به جان گروگان‌ها افزایش یافته بود.

اسحاق هرتزوگ نجات و آزادی شهروند اسرائیلی را «لحظه مسرت برای کشور و جامعه اسرائیل» عنوان کرد.

یوآور گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «متعهدیم از هر فرصتی برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه استفاده کنیم.»

انجمن خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی در بیانیه‌ای نجات فرحان القاضی را «معجزه‌آسا» خواند و در عین حال افزود عملیات نظامی به تنهایی نمی‌تواند سایر گروگان‌های اسیر در غزه را بازگرداند.

خانواده‌های گروگان‌ها بر درخواست پیشین خود مبنی بر آتش‌بس تأکید کرده و گفته‌اند:‌ «توافقی بر مبنای مذاکره تنها راه پیش رو است.»

در جریان حمله سال گذشته حماس به اسرائیل، بیش از ۲۵۰ اسرائیلی و شهروند خارجی گروگان گرفته شدند و حدود ۱۲۰۰ تن کشته شدند.

تعدادی از گروگان‌ها در پی آتش‌بسی کوتاه‌مدت در سال گذشته آزاد شدند، اما هنور ۱۰۸ گروگان در غزه باقی مانده‌اند که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم از آنها جان خود را از دست داده‌اند و وضعیت سایر آنها نیز نامعلوم است.

آمریکا، مصر و قطر هفته‌ها است که تلاش می‌کنند با میانجی‌گری میان اسرائیل و حماس، توافقی برای آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها در چند مرحله را به سرانجام برسانند.

جدیدترین دور مذاکرات اوایل این هفته در قاهره پایان یافت که برخی گزارش‌ها آن را بی‌نتیجه اعلام کردند اما روز دوشنبه کاخ سفید اعلام کرد که این مذاکرات «سازنده» بود و قرار است در سطح پایین‌تری ادامه یابد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت مذاکرات در مصر تا جایی پیش رفت که طرفین احساس کردند قدم منطقی بعدی تشکیل گروه‌های کاری در سطوح پایین‌تر برای بررسی جزئیات دقیق توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی است.

او افزود یکی از موضوعاتی که گروه‌های کاری باید به آن رسیدگی کنند، مبادله اسرای فلسطینی در اسرائیل با گروگان‌هایی است که حماس در اختیار دارد: «جزئیاتی که باید حل و فصل شود شامل تعداد، هویت و سرعت آزادی گروگان‌هایی است که ممکن است مبادله شوند».

در همین حال مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کردند بر اثر حملات ارتش اسرائیل ۲۲ فلسطینی دیگر در نقاط مخالف این باریکه کشته شدند.

وزارت بهداشت غزه که زیرنظر حماس فعالیت می‌کند، می‌گوید بر اثر حملات اسرائیل در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند. بیشتر جمعیت ۲.۳ میلیونی نوار غزه نیز در جریان جنگ میان حماس و اسرائیل آواره شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ع.م
XS
SM
MD
LG