لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۲

اهدای شیر طلایی جشنواره ونیز به پدرو آلمودوار؛ کارگردان ایرانی جایزه برد


نادر ساعی‌ور، کارگردان فیلم «شاهد» در اختتامیه جشنواره فیلم ونیز
نادر ساعی‌ور، کارگردان فیلم «شاهد» در اختتامیه جشنواره فیلم ونیز

در مراسم اختتامیه هشتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم ونیز، فیلم «اتاق بغلی» ساخته پدرو آلمودوار، کارگردان سرشناس اسپانیایی، جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را برد. همچنین فیلم نادر ساعی‌ور، فیلمساز ایرانی، در بخش «افق‌های گسترش‌یافته» جایزه گرفت.

«اتاق بغلی» نخستین فیلم انگلیسی‌زبان کارگردان کهنه‌کار اسپانیایی است که در آن جولین مور و ایلدا سویینتون نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند و نمایش آن در ونیز با استقبال تماشاگران مواجه شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره که شامگاه شنبه ۱۷ شهریور برگزار شد، نیکول کیدمن، ستاره استرالیایی هالیوود، برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم «دختربچه» معرفی شد و ونسان لیندون بازیگر فرانسوی فیلم «پسر ساکت» جایزه بهترین بازیگر مرد را برد.

نیکول کیدمن به دلیل آنچه مرگ مادرش اعلام شد، در مراسم اختتامیه حضور نداشت.

فیلم The Brutalist ساخته بردی کوربت، فیلمساز آمریکایی، جایزه بهترین کارگردان را به دست آورد و جایزه بهترین فیلمنامه به فیلم برزیلی «من هنوز اینجا هستم» اهدا شد.

پدرو آلمودوار، کارگردان مشهور اسپانیایی، جایزه شیر طلایی را به دست آورد
پدرو آلمودوار، کارگردان مشهور اسپانیایی، جایزه شیر طلایی را به دست آورد

فیلم «شاهد» ساخته نادر ساعی‌ور برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش «افق‌های گسترش‌یافته» جشنواره هشتاد و یکم ونیز شد.

نادر ساعی‌ور جایزه‌اش را به «زنان شجاع ایران» و جعفر پناهی تقدیم کرد.

در فیلم‌های آقای ساعی‌ور نام جعفر پناهی به‌عنوان مشاور کارگردان و در مواردی فیلمنامه‌نویس به چشم می‌خورد، از جمله در فیلم «شاهد».

این فیلم، بدون رعایت قوانین سانسور جمهوری اسلامی، ازجمله رعایت حجاب اجباری بازیگران زن در داخل ایران ساخته شده است.

داستان فیلم «شاهد» با بازی مریم بوبانی، هانا کامکار و غزل شجاعی درباره زنانی از نسل‌های مختلف است که درگیر یک حادثه قتل می‌شوند.

«شاهد» سومین فیلم بلند نادر ساعی‌ور است که پیشتر با فیلم‌های «نامو» و «بی‌پایان» در جشنواره‌های مهم دیگری ازجمله برلین حاضر بود. آن فیلم‌ها هم مضامینی خاص و متفاوت و خلاف آثار مرسوم سینمای رسمی ایران داشتند و اجازۀ نمایش در داخل ایران نیافتند.

آقای ساعی‌ور پیشتر در گفت‌وگو با پادکست «صحنۀ» رادیو فردا، فیلم «شاهد» را «محصول دوران اعتراض‌های زن زندگی آزادی» دانسته بود.

او پیش از آغاز جشنواره ونیز هم با انتشار یادداشتی نوشته بود: «کاش می‌توانستم کار بهتری بکنم... کار بیشتر... موثرتر... لایق و در شانِ نگاه معصومانه‌ٔ "مهسا"».

XS
SM
MD
LG