لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

افزایش بخت نامزدی کامالا هریس پس از جلب حمایت صدها عضو هیئت‌های نمایندگی


کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که نام او در پی انصراف جو بایدن از رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان ماه امسال به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها مطرح شده، بر اساس نظرسنجی‌های غیررسمی، پیشاپیش از حمایت کافی هیئت‌های نمایندگی این حزب برخوردار شده است.

همزمان، دست‌کم شش فرماندار ایالات آمریکا که از چهره‌های کلیدی دموکرات‌ها هستند، از نامزدی خانم هریس حمایت کردند.

به توصیف نیویورک‌تایمز، حمایت این شش فرماندار از خانم هریس مسیر را برای نامزدی قطعی او در حزب دموکرات هموار، و مدعیان دیگر را به حاشیه می‌برد.

نظرسنجی انجام شده از سوی آسوشیتدپرس حاکی است دو هزار و ۵۰۰ تن از اعضای هیئت‌های نمایندگی حزب دموکرات آماده حمایت از نامزدی نهایی خانم هریس هستند و اگر این گروه نظر خود را تا مجمع ملی حزب دموکرات تغییر ندهند، خانم هریس رسماً نامزد حزب برای انتخابات ۱۵ آبان امسال خواهد بود.

احراز نامزدی قطعی در حزب دموکرات نیازمند حمایت یک هزار و ۹۶۷ تن از اعضای هیئت‌های نمایندگی این حزب است.

جو بایدن شنبه این هفته پس از مدت‌ها فشار داخلی دموکرات‌های سرشناس و حامیان مالی که کناره‌گیری او را به نفع این حزب می‌دانستند، با انتشار بیانیه‌ای از رقابت‌های انتخاباتی خارج شد.

خانم هریس دوشنبه شب گفت حمایت گسترده حزب خود را به دست آورده و «مشتاقانه» منتظر است تا این نامزدی را به طور رسمی بپذیرد.

کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان هفته گذشته در حالی که در سوی مقابل صحنه سیاسی آمریکا جو بایدن هنوز بر نامزدی حزب دموکرات برای رقابت اصرار می‌کرد، دونالد ترامپ را به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی کرد.

کامالا هریس در صورت کسب نامزدی نهایی حزب خود باید با دونالد ترامپ رقابت کند.

خانم هریس دوشنبه شب با حمله لفظی به دونالد ترامپ او را در ردیف متقلبان، آزاردهندگان زنان و کلاهبرداران نامید و گفت در گذشته در مقام دادستانی با مجرمان و بزهکاران از انواع مختلف برخورد کرده و شخصیت‌هایی مانند ترامپ را به خوبی می‌شناسد.

خانم هریس که به ایالت ویسکانسین سفر کرده، سه‌شنبه در میلواکی سخنرانی خواهد کرد. این رویداد نخستین گام بزرگ او در کارزار انتخاباتی محسوب می‌شود.

ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا سه ایالتی هستند که پیروزی نامزد یکی از دو حزب در آن اهمیت زیادی دارد.

دیوید کراولی، مدیر اجرایی میلواکی، گفت خانم هریس، نخستین سیاه‌پوست و اولین فردی که تبار جنوب آسیا را دارد، خواهد توانست از رأی سیاه‌پوستان که به خاطر سن بالای جو بایدن از رأی دادن به او گریزان بودند، برخوردار شود.

اشاره آقای کراولی به این واقعیت است که کامالا هریس، ۵۹ ساله، از پدری جامائیکایی و مادری که از هند به آمریکا مهاجرت کرده بود، در اوکلند کالیفرنیا به دنیا آمد.‎

نظرسنجی‌های داخلی حزب دموکرات نشان داده بود که جو بایدن در چند ایالت، از جمله ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا از دونالد ترامپ عقب افتاده است.

کارزار مشترک بایدن-هریس در پی انصراف جو بایدن از رقابت در انتخابات به کمپین هریس تغییر نام داده است.

این کمپین دوشنبه اعلام کرد در ۲۴ ساعت نخست پس از اعلام انصراف جو بایدن مبلغ ۸۱ میلیون دلار کمک دریافت کرد. این کمک‌ها از سوی ۸۸۸ هزار هوادار حزب اهدا شد. چنین مبلغی از اعطای کمک از سوی حامیان دموکرات در یک شبانه‌روز بی‌سابقه بوده است.

به گفته کارزار هریس همچنین از زمان مطرح شدن نام او به عنوان نامزد احتمالی ۲۸ هزار تن داوطلب دیگر در این حزب ثبت‌نام کرده‌اند که یک تحول مهم در یکصد روز باقی مانده تا موعد اصلی انتخابات در ۱۵ آبان است.

احتمال داده شده که خانم هریس در صورت کسب نامزدی نهایی دموکرات‌ها یکی از فرمانداران مرد این حزب را در جریان کنوانسیون ملی حزب در شیکاگو به عنوان معاون احتمالی خود در صورت پیروزی در انتخابات معرفی کند.

جی‌بی پریتزکر فرماندار ایلینویز، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، تیم والز فرماندار مینه‌سوتا، وس مور فرماندار مریلند، اندی بشیر فرماندار کنتاکی، روی کوپر فرماندار کارولینای شمالی، جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا و تونی اورز فرماندار ویسکانسین از نامزدی خانم هریس حمایت کردند.

نیویورک تایمز نوشت حمایت فرمانداران کلیدی از خانم هریس چالش‌های جدی احتمالی ناشی از ادعای سایر سیاستمداران حزب را برطرف می‌کند.

به نوشته این روزنامه، فرمانداران کلیدی خود دارای جاه‌طلبی‌های سیاسی هستند، اما شاید حمایت فرماندار ایلینویز مهم‌ترین باشد زیرا این میلیاردر شیکاگویی به تنهایی از منابع کافی مالی برای تأمین هزینه‌های کارزار ریاست‌جمهوری احتمالی‌اش برخوردار بود.

پریتزکر در هفته‌های گذشته از مقاومت جو بایدن تا پیش از انصراف از نامزدی حزب سرخورده شده بود.

اما به نوشته نیویورک تایمز تغییر نظر فرماندار ایلینویز و این گفته او که ابراز امیدواری کرد خانم هریس نخستین رئیس‌جمهور زن تاریخ آمریکا شود، نشان می‌دهد که او و فرمانداران دیگر مانند والز و مور با کامالا هریس گفت‌وگو کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز؛ ف.ر/م.ا
XS
SM
MD
LG