لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

بایدن از تصمیم خود برای کناره‌گیری از انتخابات دفاع کرد؛ حملات لفظی هریس به ترامپ


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در نخستین اظهارات رسمی خود پس از کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بر حمایت خود از کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، تاکید کرد و از کارکنان ستاد انتخاباتی خود خواست که خانم هریس را به عنوان نامزد حزب دمکرات در انتخابات ماه نوامبر بپذیرند.

آقای بایدن که از استراحتگاه ساحلی خود از طریق ویدیوکنفرانس با کارکنان ستاد انتخاباتی‌اش سخن می‌گفت، عنوان کرد: «می‌خواهم به تیم خودم بگویم که او را قبول کنند. او بهترین است.»

وی سپس وعده داد که برای پیروزی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هر آن‌چه او بخواهد انجام خواهد داد.

جو بایدن که به‌ویژه پس از نمایش ضعیف خود در مناظره با دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری، تحت فشار شدید هم‌حزبی‌های خود برای کناره‌گیری از این رقابت قرار داشت، سرانجام روز یکشنبه به خواسته آنان تن داد و با انتشار بیانیه‌ای حمایتش را از کامالا هریس برای نامزدی حزب دمکرات در انتخابات نوامبر اعلام کرد.

وی در اظهارات روز دوشنبه خود به اعضای ستاد انتخاباتی‌اش گفت که تصمیمش برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات، تصمیم درستی بوده است.

آقای بایدن اظهار داشت: «می‌دانم که اخبار دیروز غافلگیرکننده بود و شنیدنش برای شما سخت بود، اما کار درستی بود.»

حمایت جو بایدن از کامالا هریس به معنای قطعی شدن نامزدی او در حزب دمکرات نیست، اگرچه راه را برایش تسهیل می‌کند. کامالا هریس در این حال باید اتحاد دوباره‌ای میان اعضای حزب دمکرات به وجود بیاورد و به این حزب در آستانه انتخابات سامان دوباره‌ای ببخشد.

خانم هریس روز دوشنبه در سخنان خود دونالد ترامپ را هدف حملات شخصی قرار داد و با اشاره به سابقه کاری خود به عنوان دادستان کل کالیفرنیا گفت که او با انواع «بزهکار‌ها» سر و کار داشته است.

وی اظهار داشت: «بزهکارانی که زنان را مورد آزار داده‌اند. کلاهبردارانی که مصرف‌کنندگان را چاپیدند. متقلبانی که قوانین را برای منافع خود زیر پا گذاشتند. پس وقتی می‌گویم تیپ دونالد ترامپ را می‌شناسم، به من گوش کنید.»

کامالا هریس همچنین تاکید کرد که مسئله سقط جنین از اولویت‌های کمپین انتخاباتی او در برابر دونالد ترامپ است.

وی گفت: «ما برای آزاذی باروری مبارزه می‌کنیم و می‌دانیم که اگر ترامپ شانس آن را داشته باشد، سقط جنین را در تمام ایالت‌ها ممنوع و غیرقانونی می‌سازد.»

ترامپ پیش از این تصمیم دیوان عالی ایالات متحده برای نقض قانون فدرال درباره حق سقط جنین را ستایش کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG