لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

خلیلزاد: مذاکرات تازه با طالبان پربارتر از همیشه بود


نماینده آمریکا در امور افغانستان مذاکرات تازه با گروه طالبان را ستوده است
نماینده آمریکا در امور افغانستان مذاکرات تازه با گروه طالبان را ستوده است

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفته دور تازه مذاکرات با گروه طالبان «پربارتر از هر دور دیگری از مذاکرات» بین دو طرف بوده‌است.

زلمای خلیلزاد، ۱۵ تیر ماه، در حالی‌که آماده شرکت در گفت‌وگوهای قطر می‌شد، از مذاکرات اخیر با شبه‌نظامیان طالب ستایش کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها هیئت مذاکره‌کننده طالبان در تلاش برای رسیدن به توافقی‌ست که از یک سو خروج نیروهای ارتش آمریکا از افغانستان را ممکن سازد و از سوی دیگر ضمانت‌هایی را برای این گروه همراه بیاورد.

نماینده ویژه آمریکا برای دستیابی به صلح در افغانستان گفته «این شـش روز پربارتر از هر دور دیگری [از مذاکراتی] که داشتیم بود… تقریبا در تمامی مسائل که گفت‌وگو کرده‌ایم، پیشرفت حاصل شده‌است».

سهیل شاهین، یکی از سخنگویان دفتر طالبان در دوحه قطر، نیز از مذاکرات تازه ابراز خرسندی کرده‌است.

شاهین گفته «ما از پیشرفت در مذاکرات خشنود هستیم و امیدواریم مابقی کارها هم به‌خوبی پیش برود».

مذاکرات فعلی قرار است از نهم ژوئیه/۱۸ تیر ماه، یعنی زمانی که دور تازه‌ای از گفت‌وگوها بین طرف‌های افغان برگزار می‌شود، از سر گرفته شود.

آن‌طور که گزارش شده شماری در حدود ۶۰ تن از چهره‌های مختلف، از سیاستمداران، نمایندگان زنان و نمایندگان دیگر، در مذاکرات بین طرف‌های افغان شرکت می‌کنند.

آن‌طور که رادیو آزادی، بخش دری رادیو اروپای آزاد، گزارش داده گروه مشترکی از نمایندگان جامعه مدنی و رسانه‌های افغانستان از هیئت اعزامی از کابل خواسته است تا طرف‌ها را به آتش‌بس و پایان جنگ، تشویق کند.

این گروه همچنین خواستار ادامه تلاش‌ها برای ایجاد زمینه‌های برگزاری نشست رسمی دولت و گروه طالبان شده‌است.

نمایندگان طالبان تا کنون از برگزاری نشستی رسمی با دولت مرکزی در کابل سرباز زده‌اند.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به‌دنبال توافقی هستند که به آتش‌بس بیانجامد و گفت‌وگو بین طالبان و دولت مرکزی افغاستان را، پیش از دستیابی به توافق صلح، ممکن سازد.

طالبان و هیئت ایالات متحده، تا کنون شـش بار در قطر گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه، رادیو آزادی، اسوشیتدپرس، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG