لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

خامنه‌ای خواستار انتخاب رئیس‌جمهوری شد که «تثبیت عمق راهبردی» را در اولویت قرار دهد


سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آرامگاه خمینی؛ دوشنبه ۱۴ خرداد
سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در آرامگاه خمینی؛ دوشنبه ۱۴ خرداد

علی خامنه‌ای با اشاره به انتخابات پیش‌رو، خواستار انتخاب رئیس‌جمهوری شد که به گفته او «تثبیت عمق راهبردی» نظام جمهوری اسلامی را در اولویت خود قرار دهد.

رهبر جمهوری اسلامی که دوشنبه ۱۴ خرداد در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، در آرامگاه او سخنرانی می‌کرد گفت نظام «برای این‌که بتواند در معادلات پیچیدهٔ بین‌المللی منافع خودش را حفظ کند و عمق راهبردی خودش را تثبیت کند... به یک رئیس‌جمهور فعال، پرکار، آگاه و معتقد به مبانی انقلاب» نیاز دارد.

او به عنوان اولویت‌های بعدی خواستار آن شد که رئیس‌جمهور بعدی «همچنین بتواند حفره‌ها و رخنه‌های اقتصادی و فرهنگی را پر کند».

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری قرار است روز هشتم تیرماه برگزار شود. این انتخابات برای جایگزینی ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود که ۳۰ اردیبهشت همراه با وزیر خارجه و شش نفر دیگر در سانحه سقوط بالگرد در آذ‌ربایجان شرقی کشته شدند.

علی خامنه‌ای طی سال‌های اخیر بارها بر گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه از طریق کمک بیشتر به گروه‌های شبه‌نظامی حامی وابسته به خود تأکید کرده و گفته است که «طرفداران نظام جمهوری اسلامی در منطقه عمق راهبردی ما هستند».

ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه، در این زمینه فعالیت زیادی داشتند و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که از متحدان جمهوری اسلامی است نیز اخیراً این مسئله را تأیید کرد.

بشار اسد که ۱۱ روز پس از مرگ آن دو، دیداری با رهبر جمهوری اسلامی داشت، رئیسی و امیرعبداللهیان را «مجریان اصلی» برنامه‌های علی خامنه‌ای در سوریه توصیف کرد و علی خامنه‌ای نیز با تأیید این امر، به او در مورد ادامه این حمایت‌ها اطمینان خاطر داد.

تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر اولویت دادن به «عمق راهبردی نظام» به جای رسیدگی به مشکلات اقتصادی مردم درحالی است که شهروندان ایرانی در دوره‌های مختلف اعتراضی، با سر دادن شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» مخالفت خود را با این روند اعلام کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در مورد اولویت اصلی خود، همواره از افزایش فشار بر اسرائیل سخن گفته و روز دوشنبه نیز در سخنرانی خود، حمله گروه افراطی حماس به غیرنظامیان در جنوب اسرائیل را «حمله عظیم مردمی» لقب داد و گفت که این حمله «درست در وقت خود اتفاق افتاد».

گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود، در حمله‌ای که روز پانزدهم مهر به مناطق مسکونی در جنوب اسرائیل انجام داد، حدود هزار و ۲۰۰ اسرائیلی را که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشت و حدود ۲۴۰ نفر را نیز به گروگان گرفت.

«رئیسی پیش من شکایت می‌کرد»

علی خامنه‌ای بخش دیگر از سخنرانی روز دوشنبه خود را به تمجید از ابراهیم رئیسی اختصاص داد و مدعی شد که این رئیس‌جمهور سابق، «ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تصاویر منتشر شده از مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل حاکی از آن بود که تعداد زیادی از صندلی‌های این سالن در این مراسم خالی ماند و حاضران کمی در این مراسم شرکت داشتند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز با اشاره به این مسئله گفت حضور کم کشورها در مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در مقر سازمان ملل بازتاب «جایگاه جمهوری اسلامی» در عرصه بین‌المللی است.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنرانی روز دوشنبه خود همچنین گفت: «دلم برای رئیسی سوخت. جریان‌های سیاسی بعد از مرگش از او تجلیل و تمجید کردند اما در زمان حیات او حاضر نبودند یک کلمه از خدمات او بگویند، بلکه عکس آن را می‌گفتند. او غالبا جواب نمی‌داد اما گاهی پیش من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد».

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی در مورد «خدمات» ابراهیم رئیسی در حالی بیان می‌شود که کارنامۀ ریاست‌جمهوری ۳۴ ماهۀ رئیسی حاکی از سقوط ارزش پول ملی و عمیق‌تر شدن بحران مسکن و تلاش برای تقویت قدرت حوزه‌های علمیه به‌ویژه در آموزش‌وپرورش ایران بود.

دوره ریاست‌جمهوری او همچنین شاهد شتاب گرفتن اجرای احکام اعدام در ایران هم‌زمان با سرکوب خشن کم‌سابقه‌ترین اعتراضات مردمی در کشور بود.

طوفان‌الاقصی، «یک ضرورت برای منطقه»

رهبر جمهوری اسلامی ایران در ادامه اظهاراتش، حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر پارسال را «یک ضرورت برای منطقه» نامید.

این سخنان ظاهرا صریح‌ترین حمایتی است که علی خامنه‌ای در هشت ماه اخیر از حمله طراحی‌شده توسط کادر رهبری حماس به خاک اسرائیل بیان کرده است.

گروه حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای غربی سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی گفت عملیات حماس «نقشه‌های غرب» و «یک توطئه بزرگ بین‌المللی برای منطقه را باطل و خنثی کرد» و «یک ضرورت بود» که «تلاش‌ها برای عادی‌سازی را به شکست کشاند».

او افزود: «منطقه به این عملیات دقیقا نیاز داشت»، «در زمان مناسب انجام شد» و «پاسخ به آن نیاز بود».

جنگ غزه که پس از حمله حماس آغاز شد، منجر به ویرانی گسترده ساختمان‌ها و زیرساخت‌های غزه شده، اکثریت ۲.۳ میلیون تن از ساکنان فلسطینی این باریکه را در این منطقه محصور آواره کرده، شمار تلفات جنگ در بخش غزه از مرز ۳۶ هزار تن عبور کرده و تعداد مجروحین به مرز ۹۰ هزار نفر رسیده است.

با این حال، علی خامنه‌ای عملیات حماس را «معجزه» نامید و مدعی شد «تمام دنیا دارند می‌بینند که اسرائیل دارد تمام می‌شود».

خشنودی علی خامنه‌ای از وارد شدن «ضربه کاری» به روند عادی‌سازی رابطه اسرائیل با کشورهای عربی در حالی است که مقامات آمریکا در روزهای گذشته تأکید کردند در صورت برقراری آتش‌بس پایدار در جنگ غزه، عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی، در دسترس خواهد بود.

کشورهای عربی و اسلامی که با اسرائیل رابطه سیاسی دارند، مانند امارات متحده عربی، بحرین، سودان، اردن و مصر در طول جنگ غزه ضمن این مناسبات را حفظ کردند و قطر نیز که با اسرائیل ظاهرا رابطه ندارد، یکی از میانجی‌گران اصلی در مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و گروه افراطی حماس است.

بر اساس پخش زنده سخنرانی خامنه‌ای، گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/پ.پ-ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG