لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

گزارش هواپیمایی کشوری در مورد سانحه یاسوج؛ «خلبان و شرکت آسمان مقصرند»


گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری ایران در مورد سانحه هواپیمای مسافری در نزدیکی یاسوج، خلبان و شرکت هواپیمایی آسمان را مقصر حادثه شناخته است.

بر پایه گزارش روز دوشنبه ۲۱ اسفند خبرگزاری ایسنا، کمیته بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشوری ایران در گزارش خود شرکت آسمان را در زمینه «رعایت نکردن محدودیت‌های پزشکی خلبان» و نیز «اجرایی نکردن آرایش فنی لازم» مقصر اصلی سانحه تلقی کرده است.

این گزارش می‌گوید که خلبان هواپیمای سانحه‌دیده نیز «در عملکرد خود با ابهام‌هایی روبه‌رو است».

هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ مدل ۲۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان روز ۲۹ بهمن‌ با در منطقه کوهستانی دنا در نزدیکی یاسوج سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باختند. گرچه در گزارش‌های اولیه سرنشینان هواپیما ۶۰ مسافر و شش خدمه پروازی اعلام شدند، اما پس از آن اعلام شد که یکی از مسافران به این پرواز نرسیده است.

این هواپیما نزدیک به ۲۴ سال عمر داشت و برای نخستین بار در سال ۱۹۹۳ پرواز کرده بود، و در اعلام دلایل سقوط آن به کشف و بررسی جعبه سیاه هواپیما موکول شد.

هواپیمای آی‌تی‌ار، محصول مشترک فرانسه و ایتالیاست و پیشتر یک تیم فرانسوی برای بررسی علل سقوط هواپیمای تهران-یاسوج به ایران سفر کرده بود، گرچه نتوانست به محل حادثه در کوه دنا برود.

هفته گذشته اعلام شد که جعبه سیاه هواپیما پس از کشف برای بررسی بیشتر به فرانسه ارسال شده که این امر با اعتراض کمیسیون عمران مجلس روبه‌رو شد.

اکنون گزارش مقدماتی کمیسیون بررسی در سازمان هواپیمایی کشوری، بر وجود ابهام‌هایی در عملکرد خلبان و نیز شرکت هواپیمایی آسمان تأکید کرده است.

از جمله ابهام‌های ذکر شده در این گزارش آن است که خلبان ۶۲ ساله این پرواز در سال ۸۸ مورد عمل جراحی قلب قرار گرفته اما محدودیت‌های لازم در مورد او رعایت نشده و «پس از سپری شدن ۹ ماه، منع پروازی او برداشته شده است».

این گزارش با اشاره به بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما اضافه می‌کند که «هرچند خلبان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده اما به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و این موضوع می‌بایست مورد دقت خلبان و واحد شرکت قرار می‌گرفت».

این گزارش همچنین به وضعیت هواپیما در آستانه فرود پرداخته و می‌گوید خلبان ارتفاع پرواز خود را «به کمتر از ۱۷ هزارپا رسانده» ولی با توجه به این‌که شرایط آب و هوایی این ارتفاع «برای فرود مناسب نبوده است».

در این زمینه یادآوری شده که «خلبان باید با حفظ حداقل ارتفاع تصمیم به فرود یا رفتن به فرودگاه‌های جایگزین می‌کرده، اما با توجه به اینکه دید فرودگاه ۱۰ کیلومتر اعلام شده، خلبان تصمیم گرفته با وجود آنکه لایه‌های ابر را تا ۱۵ هزارپا تأیید می‌کند، نسبت به فرود اقدام کند».

گزارش کمیته بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور همچنین در مورد شرایط سقوط یادآور شده که «خلبانان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه نشده‌اند و تا لحظه آخر با مشاهده آن سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ برای پرهیز از برخورد داشته‌اند که بی‌نتیجه بوده است».

موضوع سقوط هواپیمایی مسافری شرکت آسمان در نزدیکی یاسوج، واکنش‌های مختلفی را در ایران به دنبال داشت و از جمله منجر به ارائه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دولت حسن روحانی شد.

علاوه بر عباس آخوندی، برخی نمایندگان وزارت را نیز به دلیل وابستگی شرکت آسمان به زیرمجموعه‌های این وزارتخانه در این زمینه مسئول می‌دانند و در مورد استیضاح علی ربیعی، وزیر کار، نیز که به دلایل دیگری در جریان است، به موضوع این سانحه هوایی هم اشاره می‌کنند.

هر دو مورد استیضاح قرار است روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند در مجلس مورد بررسی قرار گیرد، و در حالی که برخی نمایندگان احتمال رأی عدم اعتماد به این دو وزیر کابینه را ضعیف می‌دانند، برخی دیگر از آنها در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار استعفای این دو وزیر پیش از جلسه استیضاح شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG