لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴
۲۲:۳۲ ۳.۶.۱۴۰۲

محکومیت سیوان ابراهیمی، معلم زبان کردی، به «حبس، تبعید و شلاق»

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان» روز جمعه از محکومیت سیوان ابراهیمی، معلم زبان کردی، به «یک سال حبس تعزیری»، «تبعید به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه» و «۴۰ ضربه شلاق» خبر داد.

این شورا گزارش داد شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری سنندج این حکم را به اتهام «اخلال در نظم عمومی» علیه آقای ابراهیمی صادر کرده است.

بر اساس این گزارش، پرونده‌ای دیگر به اتهام «تبلیغ علیه نظام» علیه این معلم در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج تشکیل شده و جلسه دادگاه این پرونده روز ششم شهریورماه برگزار خواهد شد.

آقای ابراهیمی پیش از این دی‌ماه پارسال توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از ۲۷ روز از زندان آزاد شد.

پس از آغاز اعتراضات سراسری در سال ۱۴۰۱ در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، همزمان با موج گسترده بازداشت فعالان اجتماعی و سیاسی، فشار بر جامعه فرهنگیان ایران نیز افزایش یافته است.

در این دوره، شمار زیادی از فعالان معلمان بازداشت و برای برخی از آنها احکام سنگینی صادر شده است.

۲۱:۴۳ ۳.۶.۱۴۰۲

نگین رضایی و واحده خوش‌سیرت، دو فعال حقوق زنان در گیلان، آزاد شدند

خبرگزاری حقوق‌بشری «هرانا» روز جمعه گزارش داد واحده خوش‌سیرت و نگین رضایی، دو فعال حقوق زن ساکن استان گیلان، روز دوم شهریور به قید وثیقه از زندان لاکان رشت آزاد شدند.

خانم خوش‌سیرت روز ۲۵ مرداد در شهر لاهیجان و خانم رضایی همان روز در شهر فومن توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند.

بازداشت این دو فعال مدنی در راستای بازداشت ۱۲ فعال حقوق زن در استان گیلان صورت گرفت و هنوز ۱۰ تن دیگر از این فعالان در بازداشت نهادهای امنیتی هستند.

همزمان روابط عمومی اداره کل اطلاعات گیلان در اطلاعیه‌‌ای از بازداشت «تیم تشکیلاتی دوازده نفره» خبر داده و مدعی شده بود که آنها در حال «برنامه‌ریزی ‌و انجام اقداماتی» برای سالگرد اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بوده اند.

این اطلاعیه همچنین افراد بازداشت‌شده را به همکاری با رسانه‌های خارج از کشور متهم کرده بود.

۲۱:۴۰ ۳.۶.۱۴۰۲

تحریم‌ بازی‌ها از سوی بازیکنان تیم زنان اسپانیا تا زمان برکناری رئیس فدراسیون فوتبال

بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا اعلام کردند تا زمان برکناری رئیس فدراسیون فوتبال این کشور از بازی برای تیم ملی خودداری خواهند کرد.

لوئیس روبیالس که در جریان مراسم اهدای مدال و جام قهرمانی به تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا در جام جهانی، لب‌های جنیفر هرموسو، بازیکن تیم فوتبال کشورش را بوسیده بود، با انتقادهای فراوان و همچنین بررسی انضباطی فیفا مواجه شده است، اما روز جمعه سوم شهریور اعلام کرد قصد استعفا ندارد.

خودداری او از کناره‌گیری باعث خشم بازیکنان و مقام‌های دولت اسپانیا شده است که رفتار او را «نامناسب و ضد زن» توصیف کرده‌اند.

۵۶ بازیکن شامل خانم هرموسو و همه ۲۳ بازیکن تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا که در در دوره اخیر جام جهانی فوتبال زنان حاضر بودند، در بیانیه مشترکی خواستار کنار رفتن آقای روبیالس از ریاست فدراسیون فوتبال این کشور شده‌اند.

جنیفر هرموسو هم در اظهارنظر جداگانه‌ای گفته که «رضایت» نداشته است روبیالس او را ببوسد.

۱۹:۰۰ ۳.۶.۱۴۰۲

باقری: اولین نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس شهریور در نیویورک برگزار می‌شود

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید نشست وزیران خارجه هشت کشور حوزه خلیج فارس شهریورماه در نیویورک برگزار خواهد شد.

به گفته علی باقری‌کنی، این مذاکرات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام می‌شود.

او در گفتگو با شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی، این نشست هشت جانبه را در راستای «سیاست همسایگی» ایران خواند و ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین نشستی زمینه‌ساز «خروج نرم بیگانگان» از منطقه شود.

جمهوری اسلامی ایران که در سال‌های گذشته روابط بسیار پرتنشی با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است، در ماه‌های اخیر با میانجی‌گیری چین مناسبات خود را با عربستان سعودی از سر گرفته و در تلاش است که روابط خود را با دیگر کشورهای این منطقه بهبود بخشد.

ابراز امیدواری علی باقری به «خروج نرم بیگانگان» از منطقه در حالی است که «سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشورهای منطقه، بویژه ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و توقیف آنها، موجب شده که ایالات متحده آمریکا نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری به این آبراهه برای تامین امنیت آن اعزام کند و خواست ایران برای خروج نیروهای خارجی از خلیج فارس محقق نشود.

پیشتر گزارش شده بود که نشست هشت کشور حاشیه خلیج فارس با ابتکار عمل چین و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، برگزار می‌شود.

۱۷:۳۶ ۳.۶.۱۴۰۲

«۲۰ پناهجوی ایرانی» در ترکیه در خطر بازگشت اجباری به ایران

شبکه حقوق بشر کردستان روز جمعه گزارش داد که به دستور مقامات کمپ شهر ادرنه ترکیه «دست‌کم ۲۰ پناهجوی سیاسی ایرانی» برای بازگشت اجباری، به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

بر اساس این گزارش، شهلا چورکه، همسر امیر کهریزی، یکی از پناهجویان سیاسی در این کمپ گفت همسرش در یک تماس کوتاه تلفنی اطلاع داده که به همراه ۱۹ پناهجوی سیاسی ایرانی برای انتقال فراخوانده شده است.

خانم چورکه با ابراز بی‌اطلاعی از وضعیت همسرش و دیگر پناهجویان همراه او گفت: «تنها اخبار تأییدنشده از انتقال آنها به کمپی در شهر آگری در مرز ایران حکایت دارد.»

بر اساس این گزارش، امیر کهریزی، فعال سیاسی اهل کرمانشاه و از اعضای حزب کومه‌له کردستان ایران، روز ۱۷ اردیبهشت امسال در مسیر اروپا در یونان توسط پلیس این کشور بازداشت و به ترکیه تحویل داده شد.

با آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران و افزایش تعداد پناهجویان سیاسی در ترکیه، فعالان مدنی در موارد مختلف از بازگرداندن برخی از این پناهجویان توسط دولت ترکیه به ایران خبر داده‌اند.

این در حالی است که به گفتة پناهجویان، در صورت بازگشت به ایران آنها دست‌کم با خطر زندان و شکنجه روبرو خواهند شد.

۱۶:۵۲ ۳.۶.۱۴۰۲

هومن طاهری، فعال مدنی، همچنان «ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌التماس» است

مادر هومن طاهری، فعال مدنی ساکن رشت، روز پنج‌شنبه با انتشار ویدئویی در اینستاگرام گفت که فرزندش همچنان «ممنوع‌الملاقات و ممنوع‌التماس» است.

زهرا طاهری با اشاره به این‌که پسرش در شهر رشت «هیچ فعالیتی نداشته است»، اعلام کرد در مراجعه به دادسرا و زندان لاکان رشت هیچ خبری در مورد وضعیت پسرش به او داده نشده است.

در همین زمینه منابع مطلع به رادیو فردا گفته‌اند که آقای طاهری با گذشت ۹ روز از بازداشت همچنان در «سلول انفرادی زندان لاکان رشت» نگهداری می‌شود.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد گروهی از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

یک هفته پس از بازداشت گستردۀ این فعالان «سیاسی و حقوق زنان» در استان گیلان، با وجود پیگیری خانواده‌های بازداشت‌شدگان، هنوز امکان «آزادی موقت» آنها نیز فراهم نشده است.

در پی بازداشت کنشگران حقوق زنان در استان گیلان، منصوره شجاعی که خود فعال حقوق زنان است روز ۲۵ مرداد به رادیو فردا گفت که دلیل بازداشت این فعالان حقوق زن، «نزدیک شدن به سالگرد جان باختن مهسا امینی است».

۱۶:۴۷ ۳.۶.۱۴۰۲

گرامیداشت سی‌وپنجمین سالگرد اعدام‌های ۶۷ با حضور خانواده‌های دادخواه در خاوران

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که جمعی از خانواده‌های قربانیان اعدام‌های تابستان ۶۷ در سی‌وپنجمین سالگرد این واقعه در آرامستان خاوران تجمع کردند.

اکرم خاتم، همسر رسول رضائیان، یکی از قربانیان این اعدام‌ها، در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشته که این خانواده‌ها با حضور در خاوران، سی‌وپنجمین سالگرد تابستان ۶۷ را گرامی داشتند.

این خانواده‌ها در حالی به خاوران رفته‌اند که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر فشار بر خانواده‌های دادخواه، از جمله نزدیکان کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، را افزایش داده است.

حکومت جمهوری اسلامی همچنین در دو سال اخیر در تلاش برای تحمیل دفن اجساد بهاییان در آرامستان خاوران بوده است که اردیبهشت امسال با واکنش جامعه جهانی بهایی مواجه شد.

جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل اعلام کرد که «اقدامات» جمهوری اسلامی در دفن اجباری بهاییان و بازداشت افرادی که در تلاش برای دفن عزیزان خود با رعایت آداب بهایی بودند، «سنگدلی» است و «باید متوقف شود».

۱۶:۱۸ ۳.۶.۱۴۰۲

سخنگوی کمیسیون انرژی می‌گوید صف‌های بنزین تا آخر تابستان ادامه خواهد داشت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید امسال قیمت بنزین افزایش نخواهد یافت اما صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها تا پایان تابستان ادامه خواهد یافت.

مصطفی نخعی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «شفقنا» با بیان این‌که «واردات بنزین فعلا منتفی است»، میزان پایین تولید بنزین در کشور را تایید کرد و گفت که میزان تولید کمتر از مصرف است.

به گفته او، هم اکنون از ذخایر استراتژیک کشور استفاده می‌شود که خیلی نمی‌تواند ادامه یابد.

به گفته آقای نخعی، صف‌های طولانی بنزین به‌دلیل محدودیت‌هایی است که در سقف سوختگیری، فاصله زمانی بین دو سوختگیری و نیز محدودیت در کارت‌های سوخت جایگاه‌ها ایجاد شده است و احتمالا این صف‌های طولانی تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های ایران در هفته‌های اخیر گزارش‌های زیادی از افزایش مصرف بنزین در تابستان، ناترازی ذخیره بنزین در کشور و تشکیل صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها منتشر کرده‌اند.

۱۶:۱۳ ۳.۶.۱۴۰۲

قطر ابراز امیدواری کرد توافق آزادی زندانیان به گفتگوهای هسته‌ای منجر شود

نخست‌وزیر قطر روز جمعه ابراز امیدواری کرد که توافق اخیر تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا به گفتگوهای جامع‌تر که در برگیرنده برنامه هسته‌ای ایران باشد، منتهی شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی در این باره گفت که به خواست ایران، قطر میانجی‌گری اصلی در توافق مبادله زندانیان را بر عهده داشت.

در قالب تفاهم مبادله زندانیان میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند.

هر پنج شهروند ایرانی- آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند.

تاکنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

۱۵:۴۷ ۳.۶.۱۴۰۲

گزارش‌ها از کشته شدن دو جوان در حمله نیروهای حکومتی در ایذه

گزارش‌ها حاکی است که شامگاه سه‌شنبه ۳۱ مرداد، دو جوان در پی حمله‌ نیروهای حکومتی در ایذه از شهرهای استان خوزستان، کشته شده‌اند.

وب‌سایت هه‌نگاو که اخبار مربوط به اعتراض‌ها را به ویژه در مناطق کردنشین پوشش می‌دهد، با انتشار عکسی از کمر طهماسبی، او را از «جوانان معترض» در ایذه معرفی کرده که که به نوشته هه‌نگاو «با شلیک مستقیم» مأموران حکومتی کشته شده است.

همزمان حساب «۱۵۰۰ تصویر» در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) که نیز که اخبار مربوط به معترضان را دنبال می‌کند، نوشته است که علاوه بر کمر طهماسبی، مهدی الماسی نیز در جریان حمله سه‌شنبه شب کشته شده است.

حساب کاربری دادبان نیز که به معترضان و بازداشت‌شدگان، مشاوره حقوقی می‌دهد نیز نوشته در همین درگیری‌ها، «به گفته منابع محلی، دو نوجوان، بابک بهمنی و شایان الماسی زخمی و مفقود شده‌اند».

این گزارش‌ها در حالی است که رسانه‌های دولتی در ایران، روز اول شهریور مدعی شدند که مأموران حکومتی «مخفیگاه» افرادی که اکبر لیموچی، مدیرمسئول روزنامه توسعه جنوب را در ایذه خوزستان به قتل رسانده بودند، کشف کرده و حضور مأموران در این محل «با مقاومت مسلحانه این افراد» مواجه شده است.

از جمله خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران نوشت در این محل، پس از تیراندازی متقابل، ۲ نفر از این افراد کشته و ۳ نفر دیگر دستگیر شدند. این خبرگزاری، کشته‌شدگان را «شرور مسلح» نامیده بود.

مشخصی نیست که این دو حادثه به هم مرتبط باشد و رادیوفردا به طور مستقل نمی‌تواند این گزارش‌ها را تأیید کند.

اکبر لیموچی که رسانه‌های جمهوری اسلامی از او با عنوان «فعال رسانه‌ای» یاد می‌کنند و رضا کلاه‌کج، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان او را «برادری خدوم» نامیده بود، در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حمله یک خودروی ال۹۰ به کافه‌ای در خیابان سلمان فارسی ایذه کشته شد.

این سوءقصد در ایذه در حالی رخ داد که این شهر در جریان اعتراضات سراسری شاهد کشته شدن چندین تن از کودکان، جوانان و زنان با شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG