لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

تحریم‌ بازی‌ها از سوی بازیکنان زن اسپانیا تا زمان برکناری رئیس فدراسیون فوتبال

۱۴:۳۱ ۳.۶.۱۴۰۲

گزارش‌ها از جو امنیتی و قطعی اینترنت، همزمان با تظاهرات در سیستان و بلوچستان

همزمان با برگزاری نمازجمعه اهل سنت زاهدان از سوی مولوی عبدالحمید و تظاهرات در برخی شهرها، گزارش‌های منابع محلی حاکی از قطعی اینترنت و استقرار جو امنیتی در این استان است.

رصد بلوچستان روز جمعه با انتشار ویدئوهایی در کانال تلگرامی خود گزارش داد که گروهی از مردم در شهرستان خاش به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار دادند.

بر اساس ویدئوهایی که این پایگاه خبری منتشر کرده، مردم در دزاپ شعار «میکشم میکشم آنکه برادرم کشت»، «مولوی نقشبندی آزاد باید گردد» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

همزمان ویدئوهای منتشر شده از سوی پایگاه حال‌وش نشان می‌دهد که در شهرستان راسک نیز گروهی از مردم در اعتراض به بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی تظاهرات کردند.

«رسانک» که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد هم گزارش داده بر روی این پلاکاردها شعارهایی چون «صدای مظلومان بودی، مظلومان حمایتت می‌کنند» و «مولانا نقشبندی آزاد باید گردد»، نوشته شده بود.

به نوشته حال‌وش، «از صبح جمعه، ده‌ها نیرو و خودروی نظامی به شهر راسک وارد شده و در ستاد مرکز فرماندهی انتظامی این شهرستان مستقر شدند.»

پس از بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک و به دنبال آن، فراخوان‌ها برای تجمع اعتراضی، جو امنیتی در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان تشدید شده است.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌هایی که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد نشان می‌دهد در زاهدان نیز با وجود استقرار نیروهای امنیتی، تظاهرات اعتراضی خیابانی برگزار شد.

۱۴:۰۱ ۳.۶.۱۴۰۲

مراسم یادبود پنجمین سالگرد جان‌باختن چهار تن از فعالان محیط زیست مریوان

پنجمین سالگرد جان‌باختن چهار تن از فعالان محیط زیست اهل مریوان که در جریان آتش‌سوزی جنگل‌های این منطقه در سال ۱۳۹۷ جان خود را از دست دادند با حضور پرتعداد مردم و فعالان مدنی برگزار شد.

۱۲:۵۹ ۳.۶.۱۴۰۲

واکنش توهین‌آمیز لاوروف به پرسش خبرنگار کارنت‌تایم درباره پریگوژین

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که برای شرکت در اجلاس بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، حاضر نشد در مورد گزارش‌های مربوط به مرگ یوگنی پریگوژین، رهبر مزدوران واگنر، اظهار نظر کند.

لاوروف همچنین زمانی که خبرنگار «کارنت‌تایم»، تلویزیون روسی‌زبان رادیو اروپای آزاد، از او درباره همکاری با پریگوژین پرسید، با اظهاراتی توهین‌آمیز از پاسخ به او خودداری کرد.

در سقوط جت شخصی متعلق به گروه «واگنر»در غروب روز چهارشنبه یکم شهریور در مسیر پرواز هواپیما از مسکو به سن‌پترزبورگ، همه ۱۰ سرنشین آن ازجمله پریگوژین کشته شدند.

۱۲:۳۶ ۳.۶.۱۴۰۲

ثبت دمای هوای ۹ شهر خوزستان بالای مرز ۵۰ درجه سانتیگراد

اداره هواشناسی خوزستان اعلام کرد که دمای هوای در ۹ شهر این استان در روز پنجشنبه از مرز ۵۰ درجه سانتیگراد عبور کرد.

بر اساس اعلام اداره‌کل هواشناسی خوزستان حداکثر دما در روز پنجشنبه دوم شهریور در ایستگاه هواشناسی گتوند ۵۱.۶، آبادان ۵۱.۲، بستان ۵۱.۱، شوش ۵۰.۷، امیدیه و اهواز ۵۰.۴، شوشتر ۵۰.۲، صفی آباد دزفول و هندیجان ۵۰ درجه سانتیگراد ثبت شده است.

در دیگر شهرهای خوزستان نیز دمای هوا نزدیک به ۵۰ درجه سانتیگراد بوده است.

در روز پنجشنبه، حداکثر دمای هوا در بندر ماهشهر ۴۹.۸، رامهرمز ۴۹.۶، ایستگاه کشاورزی اهواز ۴۹.۴، بهبهان ۴۹، شادگان ۴۸.۸، مسجدسلیمان ۴۸.۲، حسینیه اندیمشک ۴۷.۸ و لالی ۴۷.۲ درجه سانتیگراد بوده است.

این گرمای هوا در شرایطی است که دولت جمهوری اسلامی برای صرف‌جویی در مصرف برق، پس از صنایع، برق کسب و کارها را هم قطع کرده است.

۱۲:۲۹ ۳.۶.۱۴۰۲

ابراز نگرانی سازمان ملل از گسترش خشونت و قحطی در سودان

مقام عالی امور حقوق بشری در سازمان ملل روز جمعه از گسترش خشونت در سودان در شمال شرقی آفریقا ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که ادامه نبرد نیروهای داخلی در این کشور می‌تواند «کل منطقه» را به ورطه «فاجعه‌ای انسانی» بکشد.

درگیری­‌های شديد مسلحانه بین ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به فرماندهی ژنرال محمد حمدان دقلو که نایب رئیس شورای نظامی حاکم بر سودان است از اواخر فروردین سال جاری آغاز شد.

مارتین گریفیتس، مسئول امور بشردوستانه در سازمان ملل، در بیانیه‌ای ویژه که روز جمعه برای خبرگزاری‌ها ارسال کرد هشدار داده است: «جنگ داخلی و گرسنگی و بیماری و آوارگی که به همراه این جنگ آمده است اکنون کل کشور را تهدید می‌کند.»

به گفته آقای گریفیتس، در حال حاضر «صدها هزار کودک سخت دچار سوء‌تغذیه‌اند و اگر به آنها رسیدگی نشود، با خطر مرگ روبه‌رو خواهند بود».

هشدار رسمی سازمان ملل یک روز پس از آن منتشر شده است که ویدئویی به دست رسانه‌ها رسید که ژنرال البرهان را برای اولین بار در چهار ماه گذشته در خارج از پایگاه ارتش در خارطوم، پایتخت، نشان می‌داد.

تاکنون تمامی تلاش‌ها توسط دیپلمات‌های خارجی برای میانجی‌گری میان دو گروه درگیر در سودان بی‌نتیجه رها شده است.


۱۱:۴۰ ۳.۶.۱۴۰۲

اعلام اولین نتایج بررسی پساب نیروگاه فوکوشیما

شرکت تپکو ژاپن اولین نتایج تجزیه و تحلیل خود درباره میزان مواد رادیواکتیو موجود در پساب نیروگاه هسته‌ای آسیب دیده فوکوشیما را که پیشتر تخلیه آن به دریا آغاز شده بود، اعلام کرد.

سخنگوی این شرکت روز جمعه گفت که میزان مواد رادیواکتیو در نمونه‌های گرفته شده مطابق با پیش‌بینی‌ها و زیر سقف تعیین شده ۱۵۰۰ بکرل در لیتر است.

قرار است نتایج وزارت محیط زیست ژاپن روز یکشنبه منتشر شود.

پیشتر آغاز تخلیه پساب آلوده به رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای «دای‌ایچی» در فوکوشیمای ژاپن به آب‌های اقیانوس آرام در بامداد روز پنج‌شنبه، دوم شهریور، با نگرانی و هراس در میان شماری از همسایگان این کشور روبه‌رو شده بود.

زلزله و سونامی ۱۲ سال پیش سیستم‌های خنک‌کننده نیروگاه فوکوشیما را تخریب و سبب ذوب شدن سه رآکتور آن شد.

آبی که نیروگاه را خنک می‌کرد از آن زمان آلوده به مواد رادیواکتیو در بیش از هزار مخزن عظیم در نیروگاه جمع شده بود.

۱۱:۳۶ ۳.۶.۱۴۰۲

انتشار لحظه تیراندازی به الهه توکلیان، از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات

الهه توکلیان، از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات، در اینستاگرام خود ویدئویی از لحظه تیراندازی یک نیروی حکومتی که منجر به از دست رفتن یکی از چشمان او شد، منتشر کرده است.

خانم توکلیان ضمن انتشار این ویدئو جزئیات شب حادثه را شرح داده و گفته است که پیش از تیراندازی به سوی او، برخی حاضران در پیاده‌رو (که از نیروهای حکومتی بودند) از سمت دیگر میدان، خطاب به تیرانداز فریاد می‌زدند: «حداقل به بالا بزن!»

به نوشته او، این فریادها نشان می‌دهد که نیروی حکومتی کاملاً به سمت او نشانه گرفته بود.

۱۱:۳۱ ۳.۶.۱۴۰۲

آبجوسازی هاینه‌کن خبر خروج کامل از روسیه را اعلام کرد

کمپانی هلندی هاینِه‌کِن، صاحب آبجویی معروف به همین نام، روز جمعه خبر خروج کامل خود از کشور روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین را رسما اعلام کرد.

در پی تهاجم روسیه به خاک اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ و موج تحریمی که علیه کرملین به راه افتاد، بسیاری از کارخانه‌ها و کمپانی‌های بزرگ غربی روسیه را ترک کردند و هاینه‌کن هم همچون کمپانی دانمارکی کارلزبرگ از ماه مارس سال گذشته اعلام کرده بود که در پی فروش و ترک خاک روسیه است.

هفته گذشته خبر رسید که دولت روسیه کارخانه آبجوسازی کارلزبرگ، یکی از معروف‌ترین آبجوهای جهان، را مصادره کرده است.

هاینه‌کن به این سرنوشت دچار نشده و توانسته است که تمام دارایی‌ها و کارخانجات خود را به گروه روسی آرنِست بفروشد. خبرگزاری فرانسه این هولدینگ اقتصادی روسی را «بزرگ‌ترین» تولیدکننده مواد آرایشی و لوازم خانگی معرفی کرده است.

همین خبرگزاری جمع کل ضرر حاصل از خروج از بازار روسیه برای هاینه‌کن را ۳۰۰ میلیون یورو گزارش کرده است.

۱۱:۲۰ ۳.۶.۱۴۰۲

سفر یاسمین مُقبِلی به ایستگاه فضایی بین‌المللی عقب افتاد

ناسا، سازمان فضایی آمریکا، و اسپیس‌ایکس، کمپانی فضانوردی متعلق به ایلان ماسک، روز جمعه اعلام کردند که سفر چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی به تعویق افتاده است.

ناسا هنوز دلیل تاخیر در انجام این سفر فضایی را اعلام نکرده است.

این خبر سه روز پس از آن منتشر می‌شود که یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی-آمریکایی ناسا، عکس‌هایی از خود و همکارانش را که قرار بود روز جمعه به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شوند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

خانم مقبلی فرماندهی این تیم فضانوردان را بر عهده دارد که همگی از ملیت‌های مختلف هستند.

یاسمین مقبلی که اهل شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکاست، مدرک مهندسی خود را از دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و دانشکده عالی نیروی دریایی ارتش آمریکا دریافت کرد و در دوران خدمت در ارتش در بیش از ۱۵۰ مأموریت جنگی شرکت داشته است. خانم مقبلی اواخر سال ۱۳۹۸ به‌عنوان یکی از فضانوردان جدید ناسا انتخاب شد.

۱۱:۱۳ ۳.۶.۱۴۰۲

مقام وزارت ارشاد: برخورد با «مراکز زیرزمینی» سینمایی شروع می‌شود

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی بصری سازمان سینمایی وزارت ارشاد اعلام کرد که به زودی برخورد با آنچه او «مراکز زیرزمینی فنی - پشتیبانی سینمایی در کشور» خواند، آغاز خواهد شد.

محمدرضا فرجی روز جمعه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت که در این زمینه «آیین‌نامه‌های ما در مرحله بازنویسی نهایی است» و باید به تأیید «مقام عالی» وزارت ارشاد برسد. احتمالا منظور او از این «مقام عالی»، وزیر ارشاد است.

او افزود: «این گونه مراکز که به صورت غیرقانونی و زیرزمینی در کشور فعالیت دارند، توسط مراکز مجاز معرفی می‌شوند.»

با این حال، این مقام وزارت ارشاد گفت که آماری از تعداد این مراکز به صورت دقیق وجود ندارد.

این اظهارات چند روز پس از آن است که برخی رسانه‌های ایران خبر دادند از فیلمبرداری فیلمی با نام «کاباره» که «به شکل زیرزمینی» در ایران در حال تولید بود، جلوگیری شده است.

پس از آن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت ارشاد گفته است که «دستگاه‌های مربوطه» با ساخت این فیلم برخورد کرده‌اند.

اما در واکنش به این اقدام، کارگردان فیلم «کاباره» در واکنش به جلوگیری وزارت ارشاد از ساخت این فیلم گفت: «وزارت ارشاد کاملاً در جریان فیلم قرار داشت.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG