لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

تحریم‌ بازی‌ها از سوی بازیکنان زن اسپانیا تا زمان برکناری رئیس فدراسیون فوتبال

۱۱:۰۹ ۳.۶.۱۴۰۲

نهاد صنفی معلمان با اشاره به بازداشت‌ فعالان زن: نقش پیشرو زنان حکومت را مرعوب کرده‌ است

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای درباره بازداشت اخیر فعالان حقوق زنان در گیلان، این اقدام حکومت را «غیرقانونی» خواند و محکوم کرد و خواستار آزادی بی‌قید و شرط این بازداشت‌شدگان و دیگر فعالان صنفی زندانی شد.

در بیانیه این شورا که روز پنجشنبه، دوم شهریور منتشر شد، آمده است: «نقش بی‌مانند و پیشروانه زنان و دانش‌آموزان دختر در این جنبش باشکوه، دستگاه‌های امنیتی حاکمیت را چنان مرعوب کرد که از هیچ کوششی برای خاموش کردن این صدای حق‌خواهی فروگذاری نکرده و نمی‌کنند.»

بر اساس این بیانیه، در آستانه سالگرد جان باختن مهسا ژینا امینی، نیروهای امنیتی «در اقداماتی به اصطلاح پیشگیرانه» شمار زیادی از فعالان را در مناطق مختلف دستگیر کرده‌اند که بیشترین بازداشت‌ها در گیلان و کردستان بوده است.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۵ مرداد گروهی از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی ساکن استان گیلان شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه، واحده خوش سیرت، سارا جهانی و هومن طاهری را در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اشاره به اتهام‌هایی که حکومت علیه فعالان بازداشت‌شده وارد می‌کند، نوشت: «خود حاکمیت نیز واقف است که این داستان‌پردازی‌های بی‌اساس هیچ مبنایی در جهان واقع و هیچ تاثیری در اراده‌ نیروهای معترض ندارد.»

این شورا اضافه کرد: «بر همگان نیز روشن شده که این سناریوسازی‌ها مطلقا هیچ مخاطبی در سطح جامعه ندارد و هیچ عقل سلیمی این داستان‌های جن و پری سناریونویس‌های کم‌هوش و غیرخلاق نهادهای امنیتی را باور ندارد.»

این نهاد صنفی همچنین از مردم سراسر کشور خواست که «صدای این زندانیان و نیز دیگر زندانیان سیاسی سراسر ایران باشند».

۱۰:۲۶ ۳.۶.۱۴۰۲

تولد زرافه بدون خال در باغ وحشی در تنسیِ آمریکا

مسئولان باغ وحش برایتس در لایم‌استون در ایالت تنسیِ آمریکا روز پنج‌شنبه از تولد یک نمونه نادر از زرافه بدون خال در این باغ وحش خبر دادند.

به گفته مسئولان این باغ وحش، این تنها نمونه زرافه بدون خال با رنگ یک‌دست در جهان است.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است، تولد زرافه بدون خال آخرین بار در سال ۱۹۷۲ در شهر توکیو اتفاق افتاده بود.

این زرافه کوچک که تقریبا یک ماه پیش به دنیا آمده در حال حاضر یک متر و ۸۰ سانتی‌متر قد دارد.

باغ وحش برایتس از مردم خواسته است که برای این بچه‌زرافه اسم پیشنهاد کنند.

تنها در سه دهه گذشته ۴۰ درصد از جمعیت زرافه‌های وحشی دنیا از بین رفته است.

۱۰:۱۴ ۳.۶.۱۴۰۲

در ادامه موج گرما، پلیس یونان ۱۴۰ نفر را به ظن آتش‌افروزی بازداشت کرد

در حالی که آتش‌سوزی ناشی از گرمای شدید هوا در یونان پس از چندین روز هم‌چنان ادامه دارد و نیروهای آتش‌نشانی برای خاموش کردن آن در مناطق مختلف یونان تقلا می‌کنند، پلیس ۱۴۰ را نیز به ظن آتش‌افروزی یا ایجاد حریق بازداشت کرده است.

آن طور که خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات آتش‌نشانی نوشته است، بخش اعظم این حریق‌ها «تصادفی» و در اثر بی‌مبالاتی آغاز شده است.

در ادامه موج گرما در اروپا، پلیس در شمال شرقی یونان همچنین خبر داد که در دو روز گذشته ۱۹ نفر از جمله دو کودک که به نظر می‌رسد همگی مهاجر غیرقانونی بوده‌اند در حریق جنگل‌های این منطقه جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد قربانیان این حریق از میان مهاجران غیرقانونی به یونان پیشتر ۱۸ نفر اعلام شده بود.

سخنگوی آتش‌نشانی در شمال شرقی یونان روز چهارشنبه اعلام کرده بود که از آنجا که هیچ اطلاعاتی درباره این ۱۸ نفر منتشر نشده و کسی از اهالی محل نیز گم شدن آنها را گزارش نکرده، این نظریه مطرح شده است که جسدها متعلق به مهاجران غیرقانونی است.

در مسیر مهاجرت غیرقانونی اتباع کشورهای خاورمیانه، به‌ویژه ایران و افغانستان، از راه ترکیه، یونان نخستین کشور اتحادیه اروپا است که مهاجران پا به خاک آن می‌گذارند.

کمیسیون اروپا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که برای کمک به اطفای حریق در دو بخش اصلی از یونان، یکی در نزدیکی آتن، پایتخت، و دیگری در پارکی ملی در شمال ۲۴۶ آتش‌نشان، ۴۰ خودروی آتش‌نشانی و هشت هواپیما به این کشور اعزام کرده است.

۰۹:۰۱ ۳.۶.۱۴۰۲

مرگ جوجه‌پنگوئن‌های امپراتور در قطب جنوب به دلیل گرمای هوا

دانشمندان روز پنج‌شنبه در گزارشی از مرگ «فاجعه‌بار» جوجه‌پنگوئن‌های امپراتور در قطب جنوب یا جنوبگان به دلیل گرمایش در سال گذشته، ۲۰۲۲، خبر دادند.

در این گزارش آمده است که در پنج محل اصلی زاد و ولد پنگوئن‌های امپراتور در قطب جنوب، گرمایش هوا باعث آب شدن یخ‌ها شده و همین باعث شده است که جوجه‌پنگوئن‌ها پس از شکسته شدن یخ در آب غرق شده یا یخ بزنند.

در چهار محل از این پنج سایت صد درصد جوجه‌ها جان باخته‌اند. بر اساس تخمین دانشمندان، تا هفت هزار جوجه امپراتور در سال گذشته از بین رفته‌اند.

به گفته پیتر فرِت‌وِل، پژوهشگر بریتانیایی، دانشمندان مدت‌ها بود که این واقعه را پیش‌بینی می‌کردند، اما «این که این واقعه را به چشم ببینیم غم‌انگیز است».

جوجه پنگوئن امپراتور که بزرگ‌ترین گونه پنگوئن به شمار می‌رود در زمستان پس از خارج شدن از تخم توسط پنگوئن نر گرم نگه داشته می‌شود تا پنگوئن ماده برای ماهیگیری به سفری دوماهه برود و در بازگشت جوجه‌های خود را سیر کند.

در این مدت جوجه‌ها برای آن که بتوانند به تنهایی به زندگی ادامه دهند باید پرهایی دربیاورند که مانع رسیدن آب به پوست‌شان می‌شود، فرایندی که معمولا در میانه ماه دسامبر آغاز می‌شود و دو هفته‌ای به طول می‌انجامد. اما سال گذشته یخ‌های محل پنج سایت اصلی زاد و ولد در اواخر ماه نوامبر یعنی دو هفته زودتر شروع به آب شدن کرد.

۰۸:۵۰ ۳.۶.۱۴۰۲

احضار و بازجویی از پدر زانیار ابوبکری در مهاباد

آژانس خبررسانی کردستان، کردپا، از احضار عبدالله ابوبکری، پدر زانیار ابوبکری، از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، به اداره اطلاعات شهرستان مهاباد و بازجویی او خبر داد.

بر اساس این گزارش، آقای ابوبکری، پنج‌شنبه دوم شهریور ۱۴۰۲، مورد بازجویی قرار گرفته و با نوشتن «تعهد کتبی» آزاد شده است.

یک منبع مطله به کردپا گفته: «نیروهای امنیتی آقای ابوبکری را تهدید کردند که در سالگرد اعتراضات سراسری از شرکت در مراسم‌ها خودداری کند.»

به گفته این منبع مطلع، آقای ابوبکری پس از چند ساعت بازجویی با دادن تعهد کتبی آزاد شده است.

زانیار ابوبکری، ۲۲ و اهل شهرستان مهاباد در جریان اعتراضات سراسری در آبان ماه سال گذشته، با اصابت گلوله در این شهر کشته شد.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی از احضار خانواده‌های دادخواه و معترضان منتشر شده است.

۰۸:۱۹ ۳.۶.۱۴۰۲

دونالد ترامپ به شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بازگشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شامگاه جمعه دوم شهریور پس از دو سال به شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بازگشت.

آقای ترامپ با انتشار عکسی که در زندان فولتون در ایالت جورجیا از او گرفته شده است، فعالیت خود را در این شبکه اجتماعی از سر گرفت.

او شامگاه پنجشنبه دوم شهریور برای رسیدگی به اتهام تلاش برای «تغییر نتیجه انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰»، خود را به مقام‌های محلی در زندان فولتون آتلانتا تسلیم کرد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا پس از طی مراحل اداری از جمله گرفتن عکس در زندان و ۲۰ دقیقه بازداشت٬ با وثیقه ۲۰۰ هزار دلاری آزاد شد.

ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی، پس از خرید شبکه اجتماعی توئیتر، در ۲۸ آبان سال گذشته حساب کاربری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را دوباره فعال کرد. اما او تاکنون فعالیت در این شبکه اجتماعی نداشت.

توئیتر به دنبال هجوم شماری از خشونت طلبان طرفدار دونالد ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه سال ۲۰۲۰حساب کاربری رئیس جمهوری آمریکا را برای همیشه مسدود کرد.

۰۸:۱۶ ۳.۶.۱۴۰۲

روسیه: ۴۲ پهپاد اوکراین را در شبه‌جزیره کریمه سرنگون کردیم

وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه مدعی شد که ۴۲ هواپیمای بدون سرنشین اوکراین را در شبه‌جزیره کریمه سرنگون کرده است. روسیه این منطقه را از سال ۲۰۱۴ به خاک خود ملحق کرده است.

وزارت دفاع روسیه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که ۹ فروند پهپاد در اثر شلیک پدافند هوایی بر فراز خاک جمهوری کریمه منهدم شدند و ۳۳ پهپاد با ابزارهای جنگ الکترونیک خنثی و بدون رسیدن به هدف‌هایشان سقوط کردند.

این وزارتخانه در مورد خسارات و تلفات احتمالی در پی انهدام این پهپادها ارائه نکرده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد کرد موشک شلیک شده از سوی اوکراین بر فراز منطقه کالوگا سرنگون شده است.

خبرگزاری رویترز نوشت که پروازها از فرودگاه‌های مسکو برای چند ساعت متوقف شد.

پیشتر ارتش اوکراین اعلام کرد یک «عملیات ویژه» از سوی نیروی دریایی این کشور، از جمله عملیات فرود کماندوها، را در شامگاه چهارشنبه و بامداد پنجشنبه در سواحل شبه‌جزیره کریمه انجام داده است.

۰۸:۰۸ ۳.۶.۱۴۰۲

وضعیت نامناسب جسمی الهام مدرسی، معترض و زندانی پیشین، در ترکیه

ناهید مدرسی خواهر الهام مدرسی، زن جوان معترض و نقاش که سال گذشته و در اوج اعتراض‌های «زن زندگی آزادی» بازداشت و بعد از چند ماه شامل عفو رهبر جمهوری اسلامی شد، می‌گوید که خواهرش الهام به‌دلیل فشار دستگاه‌های اطلاعاتی پس از آزادی، حدود ۱۰ روز است که به‌همراه دیگر اعضای خانواده از ایران خارج شده و در ترکیه است.

الهام مدرسی به گفته خواهرش از بیماری کبدی رنج می‌برد. او ۱۱ آبان در پی یورش ماموران اداره اطلاعات کرج به خانه‌ پدری و ضبط وسایل شخصی و الکترونیک اعضای خانواده،‌ بازداشت و در نهایت به زندان کچویی کرج منتقل شد.

۰۷:۵۵ ۳.۶.۱۴۰۲

متن مشترک شماری از خانواده‌های دادخواه: تا پایان ایستاده‌ایم

شماری از خانواده‌های دادخواه که عزیزان خود را در دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران به ویژه اعتراضات پس از جان‌باختن مهسا ژینا امینی از دست دادند، با انتشار متنی مشترک در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های مختلف اجتماعی، به احضار و بازداشت اعضای خانواده‌ها واکنش نشان دادند.

در این متن آمده: «این روزها که هر ساعت یکی از خانواده‌های دادخواه را بازداشت و احضار میکنند، سخن را کوتاه و اضافه‌گویی نمی‌کنیم. بین ما با تن بی‌جان جگرگوشه‌هایمان بر دوش‌ و شما با زندان‌ها و شلاق‌ها و تهدیدهایتان، تنها یک جمله باقی‌ست: «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.»

این متن مشترک را از جمله سعید افکاری، برادر نوید افکاری، کشتی‌گیری که جمهوری اسلامی او را اعدام کرد و خانواده‌های دادخواه جواد حیدری،عرفان رضایی نوایی، مینو مجیدی، فریدون محمودی، محمدحسن ترکمان، عرفان عمادی، علی روزبهانی و ...از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر بازنشر کرده‌اند.

همزمان با نزدیک‌شدن سالروز اعتراضات در اواخر شهریور ۱۴۰۱، فشارها بر خانواده‌های دادخواه و معترضان افزایش قابل‌توجهی یافته است.

۰۷:۴۳ ۳.۶.۱۴۰۲

عبور زنان با پوشش اختیاری از میان مأموران در ایران

در ادامه نافرمانی مدنی زنان در ایران از حجاب اجباری، پنجشنبه دوم شهریور، در ویدئویی که برای رادیوفردا ارسال شده، چند دختر با پوشش اختیاری، در حال پیاده‌روی و گذشتن از میان مأموران و خودروهای نیروی انتظامی در تجریش تهران دیده می‌شوند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG