لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت چپ)
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل (سمت چپ)

زنده رسانه ملی اسرائیل: نتانیاهو به وزیران خود دستور سکوت داده است

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • عباس عراقچی می‌گوید ایران پیش از حمله اسرائیل «نشانه‌هایی» مبنی بر وقوع این حمله دریافت کرد
  • به گفته مسعود پزشکیان، ایران «پاسخ‌ مناسبی» به اسرائیل خواهد داد
  • رسانه‌ها با استناد به تصاویر ماهواره‌ای جزئیات بیشتری درباره حملات اسرائیل به ایران منتشر کردند
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان خامنه‌ای را پس از دو پست تعلیق کرد
  • به درخواست تهران، نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران دوشنبه برگزار می‌شود
  • روسای سی‌آی‌ای و موساد و نخست وزیر قطر درباره آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌ها در دوحه گفت‌وگو کردند
  • رئیس جمهور مصر یک طرح پیشنهادی برای آتش‌بس دو روزه در غزه ارائه کرد
  • شبکه اجتماعی ایکس حساب عبری‌زبان علی خامنه‌ای را پس از انتشار دو پست تعلیق کرد
  • به گفته وزارت بهداشت لبنان، حملات هوایی اسرائیل در روز یکشنبه ۲۱ کشته در این کشور برجای گذاشت

۱۵:۴۱

اسرائیل: ۱۰۰ شبه‌نظامی مشکوک را در حمله‌ای به یک بیمارستان در غزه دستگیر کردیم

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در حمله‌ای به یک بیمارستان در شمال غزه طی آخر هفته، ۱۰۰ شبه‌نظامی مشکوک به عضویت در گروه افراطی حماس را دستگیر کرده است. حماس از گروه‌های فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا است.

نیروهای اسرائیلی روز جمعه به بیمارستان کمال عدوان در بیت‌لاهیا حمله کرده و طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ۴۴ نفر از کارکنان مرد را بازداشت کردند. به گفته مقامات پزشکی فلسطینی، این بیمارستان که حدود ۲۰۰ بیمار را درمان می‌کرد، در این حمله به‌شدت آسیب دید.

ارتش اسرائیل از شهروندان در شمال غزه خواسته تا این منطقه را تخلیه کنند؛ منطقه‌ای که در آن بیش از سه هفته است حمله‌ای گسترده صورت می‌گیرد.

سازمان ملل متحد در ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرد که دست‌کم ۴۰۰ هزار نفر همچنان در شمال غزه باقی مانده‌اند و به دلیل کاهش شدید کمک‌های انسانی در ماه گذشته، گرسنگی به‌شدت در این منطقه شیوع یافته است.

وزارت بهداشت فلسطین روز دوشنبه در غزه اعلام کرد که بیش از ۴۳ هزار نفر در جنگ یک‌ساله با اسرائیل کشته شده‌اند که بیش از نیمی از آنان زن و کودک بودند.

این آمار شامل ۹۶ کشته‌ای است که طی دو روز گذشته به بیمارستان‌های غزه منتقل شده‌اند و روز دوشنبه اعلام شد.

این وزارتخانه می‌گوید که از زمان آغاز جنگ در پانزدهم مهر پارسال تاکنون، دست‌کم ۴۳ هزار و ۲۰ نفر کشته و ۱۰۱ هزار و ۱۱۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. این گزارش تفاوتی بین شبه‌نظامیان و غیرنظامیان قائل نشده است.

۱۴:۵۰

یک مقام نظامی در ایران تعداد موشک‌های پرتاب‌شده اسرائیل به ایران را «۶۰۰ فروند» دانست

امیر مختاری، معاون قرارگاه جنوب غرب ارتش جمهوری اسلامی روز دوشنبه در یک سخنرانی گفت که «در حمله اسرائیل ۶۰۰ موشک به سمت ایران پرتاب شد اما، هیچ آسیبی به مردم نرسید.»

مسئولان در جمهوری اسلامی تاکنون آماری از تعداد موشک‌هایی که ارتش اسرائیل در حمله اخیر خود به مواضع نظامی در ایران استفاده کرده، نداده بودند.

۱۴:۱۴

محسنی اژه‌ای:‌ اسرائیل پاسخ سختی دریافت خواهد کرد

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز دوشنبه گفت که اسرائیل «به سبب تجاوز به حریم ایران اسلامی، پاسخ سختی دریافت خواهد کرد.»

محسنی اژه‌ای که تصمیم‌گیری‌های کلان سیاست خارجه در حوزه کاری او نیست، طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، گفت که به باور او، اسرائیل «تقاص» این اقدامات را «به اشد وجه خواهد داد.»

او در ادامه با تهدید شهروندان ایرانی که مواردی به غیر از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی را در این زمینه در فضای مجازی منتشر می‌کنند، گفت قوهٔ قضائیه نسبت به رفتار آن‌ها «بی‌تفاوت» نخواهد بود.

رئیس قوهٔ قضائیه در ادامه با «عناصرِ وابسته» و «مزدور دشمن» خواندن این شهروندان اعلام کرد:‌ «اقدامات مقتضی قانونی به فراخور و به حَسب، در خصوص آنها اِعمال خواهد شد.»

این اولین بار نیست که مقامات جمهوری اسلامی در این زمینه شهروندان ایرانی را به تعقیب قضائی و برخورد تهدید می‌کنند.

پس از مواردی چون کشته شدن ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد و حملات مستقیم ایران به خاک اسرائیل نیز نهادهای امنیتی و قضائی ایران سعی کردند شهروندان ایرانی را در اظهار نظر در این زمینه بر حذر دارند.

۱۲:۴۷

وزارت خارجه ایران می‌گوید جمهوری اسلامی «از حق خود برای پاسخ» به اسرائیل صرف‌نظر نخواهد کرد

اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری هفتگی اعلام کرد که ایران از حق خود برای پاسخ به اسرائیل صرف‌نظر نخواهد کرد و موضعی قاطع و جدی در این زمینه دارد.

آقای بقایی گفت: «ایران از حق خودش» در پاسخ به اسرائیل «عدول نخواهد کرد» و افزود که «این حقی است که مسئولیت دولت است، لذا ما فارغ از صحبت‌های رد و بدل، در پاسخ خودمان قاطع و جدی هستیم.»

او همچنین گفت که آمریکا نباید از ایران انتظار خویشتنداری داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در خصوص گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ پاسخ ایران گفت: «موضع ما روشن است و ما از همه ابزارها برای پاسخ قاطع استفاده می‌کنیم. نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.»

۱۲:۱۹

رایزنی رؤسای موساد و سیا در دوحه؛ آغاز احتمالی دور جدید مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس

داوید برنئا، رئیس موساد اسرائیل، که از روز ششم آبان برای بررسی احتمال به جریان انداختن دور تازه‌ای از مذاکرات غیر مستقیم کشورش با گروه افراطی حماس به دوحه رفته، با ویلیام برنز، همتای آمریکایی خود که او نیز در پایتخت قطر است، مذاکره کرده است.

به گزارش هاآرتص، طرف‌ها در روزهای آتی دور تازه‌ای از مذاکرات را اعلام خواهند کرد. نخست‌وزیر قطر در سفر هفته گذشته آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، آمادگی کشورش را برای میزبانی دور تازه‌ای از مذاکرات اعلام کرد. در حالی که گروه افراطی حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل تروریستی شناخته شده، شمار زیادی از سران حماس از سال‌ها پیش ساکن قطر هستند.

داوید برنئا روز شنبه پنجم آبان در سفر کوتاهی به قاهره با رئیس جدید تشکیلات اطلاعاتی مصر دربارهٔ ادامه نقش این کشور در مذاکرات رایزنی کرده بود.

رئیس‌جمهور مصر یکشنبه گفت کشورش پیشنهاد کرده اسرائیل در برابر آزاد شدن ۴ تن از گروگان‌هایش، ۴۸ ساعت در عملیات در غزه آتش‌بس موقت بدهد و در ۱۰ روز بعد از آن، مذاکرات برای آتش‌بس دائمی با حماس را از طریق کشورهای میانجی (مصر، قطر و آمریکا) تکمیل کند. عبدالفتاح سیسی گفت این پیشنهاد برای «به جلو بردن وضعیت» است.

روزنامه الشرق یکشنبه گزارش داد که حماس کماکان خواهان پایان کامل جنگ است ولی در پیشنهادی تازه این آمادگی را نشان داده که حاضر به آزاد کردن همه گروگان‌های اسرائیلی نه به صورت گام به گام بلکه در یک مرحله است. شبکه سعودی العربیه نیز گفت حماس پیش از آتش‌بس موقت نیز بر خروج فوری اسرائیل از شمال غزه و محورهای نتساریم و فیلادلفی اصرار دارد. حماس همچنین خواهان آزادی صدها تن از زندانیان امنیتی خود است.

به نوشته هاآرتص، خانواده‌های ربوده‌شدگان اسرائیلی روز دوشنبه ۷ آبان در برابر خانه وزیران و اعضای کنست تجمع برگزار کردند تا از آنان بخواهند کابینه را برای پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به معامله‌ای که به آزادی عزیزان آن‌ها از دست حماس در غزه منجر شود، تشویق کنند.

هنوز ۱۰۱ اسرائیلی از میان ۲۵۱ شهروند این کشور که حماس آن‌ها را در حمله روز ۱۵ مهر پارسال از جنوب اسرائیل ربود، شامل دو کودک ۲ و ۴ ساله و مادر آن‌ها در گروگان هستند.

ارتش اسرائیل از مدتی پیش علناً گفته است برای جلوگیری از به خطر افتادن جان گروگان‌هایی که احتمال می‌دهد زنده هستند، از انجام عملیات در تونل‌هایی در غزه که ممکن است محل نگاهداری این شهروندانش باشد، خودداری می‌کند.

۱۲:۰۵

سخنان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در مورد «جلوگیری از غافلگیری‌های راهبردی»

درپی حمله هوایی اسرائیل به مواضع نظامی جمهوری اسلامی، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز یک‌شنبه نامه‌ای به غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور نوشت.

او در این نامه نوشت که «با تأکید بر لزوم هوشمندی و رصد دائمی کانون‌های تهدید برای جلوگیری از غافلگیری‌های راهبردی، اهمیت آموزش آحاد جامعه و بازنمایی وظایف سنگین و خطیری که فراروی دولت و ملت قرار دارد را یادآوری می‌کنم.»

در همین روز، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم در همایش مربوط به پدافند غیرعامل، از ابلاغ «هشت دستورالعمل عملیاتی پدافند غیرعامل» خبر داد و گفت که «تیم‌های عملیاتی مشترکی برای اجرای آن‌ها تشکیل شده است.»

او همچنین از ابلاغ دستورالعمل «دفاع لایه به لایه سایبری» خبر داد.

«پدافند غیرعامل» در تعریف به معنی انواع اقدامات غیر مسلحانه است که موجب کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ها، تأسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات نظامی کشورهای دیگر بشود.

تأکیدات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران بر تقویت این نوع از پدافند «برای جلوگیری از غافلگیری‌های راهبردی» پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های متعدد حاکی از تضعیف شدید پدافند هوایی جمهوری اسلامی بر اثر حمله اخیر هوایی از سوی اسرائیل است.

۱۱:۲۳

رسانه ملی اسرائیل: نتانیاهو به وزیران خود دستور سکوت داده است

گزارشگران نظامی و سیاسی شبکه رسانه ملی اسرائیل، کان، اعلام کردند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه یکشنبه ششم آبان از وزیران خود خواسته از هر گونه اظهارنظر در مورد پاسخ نظامی اسرائیل به حمله موشکی ماه گذشته ایران به اسرائیل خودداری کنند.

کان افزود ارتش نیز که تصاویر و فیلم‌های پاسخ نظامی بامداد شنبه خود به ایران را دارد، از انتشار هر نوع تصویر و فیلمی باره جزئیات عملیات در ایران خودداری کرده است. این شبکه تصمیم دولت و ارتش را کوشش برای پایان دادن به زنجیره کنش و واکنش میان ایران و اسرائیل و جلوگیری از «انگشت کردن در چشم» حاکمیت تهران نامید.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی اخیر خود به عملیات نظامی اسرائیل علیه ایران اشاره کرد و از موفقیت در تحقق اهداف این عملیات، به ویژه وارد کردن ضربات به توان دفاعی و تولید موشک‌های ایران سخن گفت. او تأکید کرد که این حمله علیه رژیم جمهوری اسلامی بوده و هدفی برای آسیب به مردم ایران نداشته است.

سرلشکر هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، اعلام کرد که در این عملیات تنها بخشی از توان نظامی اسرائیل به کار گرفته شده و به مراکز راهبردی ایران ضربه زده شد. این اقدام به عنوان پیامی روشن به تهدیدات اخیر در خاورمیانه تعبیر شده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی، ستاد کل ارتش اسرائیل ارزیابی مثبتی از عملیات «روزهای پاسخ» (ایام حساب و کتاب) ارائه کرده است که نشانگر اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات با هدف بازدارندگی در برابر ایران است. رسانه‌ها همچنین از ارزیابی منابع نظامی آمریکایی خبر داده‌اند که ایران احتمالاً به دنبال واکنش است، اما با محدودیت‌هایی در استفاده از موشک‌های بالستیک باقی‌مانده خود مواجه است.

۱۰:۵۸

بغداد علیه استفاده اسرائیل از حریم هوایی عراق، به سازمان ملل شکایت کرد

عراق در نامه‌ای اعتراضی که روز دوشنبه به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت این سازمان ارسال کرده، استفاده اسرائیل از حریم هوایی خود برای حمله به ایران را محکوم کرده است.

باسم عوادی، سخنگوی دولت عراق، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نامه «نقض آشکار حریم هوایی و حاکمیت عراق توسط اسرائیل از طریق استفاده از حریم هوایی عراق برای انجام حمله به جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۶ اکتبر» را محکوم می‌کند.

۰۷:۵۵

فرمانده سپاه پاسداران از «ناکام» ماندن حملات اسرائیل گفت و وعده «پیامدهای تلخ» داد

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، در نامه‌ای به عبدالرحیم موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، کشته شدن چهار نیروی پدافند هوایی در حملات بامداد شنبه اسرائیل به ایران را به او تسلیت گفت.

فرمانده سپاه پاسداران در نامه خود نوشته است که «اقدام نامشروع و غیرقانونی» اسرائیل «با آمادگی پدافند هوایی کشور ناکام ماند».

او همچنین این اقدام را نشانگر «خطای محاسباتی» اسرائیل خواند و با اشاره به تحولات در غزه و لبنان نوشت: «به یقین پیامدهای تلخ آن برای اشغالگران غیرقابل تصور خواهد بود».

مقام‌های ایران در ۴۸ ساعت گذشته از یک سو حملات اسرائیل را کم‌اهمیت «با آسیب محدود» و «ناکام» توصیف کرده‌اند و از سوی دیگر گفته‌اند «پاسخ متناسب و مقتضی» خواهند داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه با تاکید بر اینکه این حمله نباید «بزرگ‌نمایی یا کوچک‌انگاری» شود، تصمیم‌گیری درباره واکنش به آن را برعهده «مسئولان» گذاشت.

۰۷:۰۷

فرزین ندیمی: اسرائیل در حمله به ایران برتری اطلاعاتی و فناوری خود را به نمایش گذاشت

درباره جزئیات حملات بامداد شنبه اسرائیل به نقاطی در ایران و میزان آسیب به سامانه‌های پدافندی، راداری و موشکی ایران گزارش‌های متفاوتی منتشر شده است.

فرزین ندیمی، کارشناس مسائل دفاعی و امنیتی، در گفت‌وگو با هومن عسکری از رادیو فردا درباره میزان آسیب‌های حملات اسرائیل به ایران می‌گوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:35 0:00
لینک مستقیم

بیشتر

XS
SM
MD
LG