لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶
۲۳:۳۳ ۳۱.۵.۱۴۰۲

شمار قربانیان آتش‌سوزی در یونان به «بیست تن» رسید

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی یونان روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد اعلام کرد که شمار اجساد پیدا شده در آتش‌سوزی‌های جنگلی این کشور در نزدیکی مرز ترکیه به ۲۰ تن افزایش یافته که احتمالاً ۱۸ تن از آن‌ها «پناهجویان غیرقانونی» بودند.

گزارش‌ها حاکی است که این اجساد در بخش شمالی شهر الکساندروپولیس پیدا شدند؛ جایی که هفته گذشته برای دومین بار در یک ماه با حریق گسترده روبه‌رو شد.

در همین حال، در هوای ۴۱ درجه روز سه‌شنبه در شرایطی که شعله‌های آتش هنوز در ۶۰ نقطه جنگلی در یونان زبانه می‌کشید، یک منطقه صنعتی نزدیک به آتن، پایتخت، نیز در این روز دستخوش حریق شد. بخشی از ساکنان منطقه پارنیتا در حومه آتن تخلیه شده و جاده کمربندی پایتخت در این بخش به‌روی رفت‌وآمد خودروها بسته شد.

آتش‌سوزی‌های امسال یونان از ۲۷ تیر آغاز شد که تندبادها آن را از جمله در جزیره توریستی رودوس پراکنده کرد و به تخلیه حدود ۲۰ هزار تن، عمدتاً گردشگران منجر شد.

مهاجران غیرقانونی کماکان از راه یونان درصدد رساندن خود به اروپا هستند و اگر با عبور از ترکیه موفق به ورود به یونان شوند، خود را در جنگل‌ها پنهان کرده و از بیم بازداشت و اخراج، در صورت ناپدیدشدن سایر مهاجرانی که می‌شناسند، پلیس را خبر نمی‌کنند.

یک گزارش سازمان ملل در دو هفته پیش نیز حاکی بود که بخش میانی دریای مدیترانه، مسیر اصلی برای عبور هزاران پناهجو، عمدتاً از شمال آفریقا، به سوی بخش شمالی یونان با امید رفتن به سایر کشورهای اروپایی است.

۲۳:۰۵ ۳۱.۵.۱۴۰۲

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، پس از ۷۲ روز به زندان بازگردانده شد

پرتو برهان‌پور، وکیل پایه‌یک دادگستری، روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از بازگشت ویدا ربانی، روزنامه‌نگار، به زندان پس از ۷۲ روز مرخصی درمانی خبر داد.

خانم برهان‌پور با بیان اینکه این روزنامه‌نگار زندانی «به دلیل سردردهای شدید به مرخصی آمده بود» نوشت این روزنامه‌نگار به‌رغم نظر پزشکی قانونی مبنی‌بر «پرهیز از استرس‌های روحی جهت جلوگیری از تکرار سردرد»، به زندان اوین بازگردانده شد.

پیش از این حمیدرضا امیری، همسر خانم ربانی با ابراز نگرانی از وضعیت سلامت این روزنامه‌نگار زندانی در اینستاگرام نوشته بود پزشکان پس از بررسی آزمایش «ام‌آر‌آی» تشخیص‌های متفاوتی از «احتمال لخته خون در ورید‌های مغزی تا سینوزیت حاد» داشته‌اند.

ویدا ربانی در مهرماه سال گذشته در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد و سه‌ماه بعد توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال حبس و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پانزده ماه حبس محکوم شد.

این روزنامه‌نگار در سال ۱۴۰۰ نیز به دلیل دعوت به شرکت کردن در تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

۲۱:۳۴ ۳۱.۵.۱۴۰۲

بازداشت ماشالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، در پی یورش مأموران امنیتی

گزارش‌های رسیده به رادیوفردا حاکی است که پدر محمدمهدی کرمی یکی از معترضان اعدام‌شده در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شده است.

یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت که مأموران امنیتی ظهر سه‌شنبه به منزل خانواده کرمی هجوم بردند و علاوه‌بر بازداشت اعضای خانواده، کلیه وسایل الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه آنها را نیز ضبط و توقیف کردند.

همچنین به گفتۀ این منبع نزدیک به خانوادۀ کرمی، مأموران امنیتی ابتدا مادر و برادر محمدمهدی کرمی را نیز بازداشت کرده بودند و پس از ساعتی آنها را آزاد کردند اما پدر این معترض اعدام‌شده همچنان در بازداشت است.

حضور پدر و مادر محمدمهدی کرمی در کنار آرامگاه فرزندشان
حضور پدر و مادر محمدمهدی کرمی در کنار آرامگاه فرزندشان

هنوز از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگه‌داری ماشالله کرمی اطلاعی در دست نیست.

حساب کاربری مرکز مشاوره حقوقی «دادبان» نیز خبر داده که علاوه‌بر آقای کرمی، امیرحسین کوهکن، وکیل خانواده کرمی، نیز بازداشت شده است. رادیوفردا به‌طور مستقل نمی‌تواند بازداشت این وکیل دادگستری را تأیید کند.

جمهوری اسلامی روز ۱۷ دی سال گذشته، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به اتهام شرکت در اعتراض‌ها و مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی حاضر در مراسم چهلم حدیث نجفی در «اتوبان کرج» اعدام کرد.

هر دو جوان معترض پیش از اجرا شدن حکم اعدام‌شان، اتهامات منتسب به خود را رد کرده و از شکنجه شدید خود در دوران بازداشت خبر داده بودند.

۲۱:۱۱ ۳۱.۵.۱۴۰۲

آمریکا می‌گوید معامله با ایران برای آزادی پنج شهروند آمریکایی در جریان است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد گفت آمریکا بر این باور است که تفاهم با ایران بر سر آزادی پنج شهروند آمریکایی همچنان پابرجاست. او با این حال، از ارائه زمان‌بندی دقیق در این باره خودداری کرد.

جیک سالیوان که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اطمینان خاطر داد که روند امور، طبق تفاهمی که واشینگتن و تهران به آن دست یافته‌اند، در حال پیشرفت است.

این مقام آمریکایی در عین حال تأکید کرد که نمی‌تواند «زمان‌بندی دقیق» ارائه کند زیرا همچنان «گام‌هایی باقی مانده» که باید برداشته شود.

پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، نیز در اظهاراتی مشابه گفته بود طبق اطلاعات تهران، روند اجرای این توافق «به خوبی» پیش می‌رود.

وزارت خارجه آمریکا روز ۱۹ مرداد تأیید کرد که ایران در برابر آزادی پنج زندانی آمریکایی، شش میلیارد دلار از پول نفت خود را که از سال‌ها پیش نزد بانک‌های کره جنوبی مسدود شده است، دریافت خواهد کرد.

در قالب تفاهم میان تهران و واشینگتن، قرار است مراد طاهباز، عماد شرقی و سیامک نمازی، به همراه دو زندانی دیگر که هویت آنها به دلایل شخصی اعلام نشده، آزاد شوند. هر سه نام اعلام‌شده دوتابعیتی هستند و آقای طاهباز علاوه بر تابعیت ایرانی-آمریکایی، تابعیت بریتانیایی هم دارد.

هر پنج شهروند آمریکایی هم‌اکنون در ایران در حبس خانگی به سر می‌برند. همچنین تا کنون جزئیاتی در مورد شمار «زندانیان ایرانی» در آمریکا که قرار است در چارچوب تفاهم اخیر با این پنج تن مبادله شوند، اعلام نشده است.

ناصر کنعانی روز ۳۰ مرداد در نشست رسانه‌ای در پاسخ به پرسشی در مورد روند کنونی تبادل زندانیان، آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی و زمان‌بندی آن گفته بود که «بازه زمانی مشخص شده در این ارتباط حداکثر تا سقف دو ماه در نظر گرفته شده است».

۱۸:۳۰ ۳۱.۵.۱۴۰۲

بازداشت انیسا فنائیان و شبنم تبیانیان، دو شهروند بهایی ساکن سمنان

گزارش‌های رسیده به رادیو فردا حاکی است که انیسا فنائیان و شبنم تبیانیان، دو شهروند بهایی ساکن سمنان، به‌دست مأموران امنیتی بازداشت شده‌‌اند.

به گفتۀ منابع مطلع، خانم تبیانیان روز سه‌شنبه و خانم فنائیان روز ۳۰ مرداد توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.

از راست به چپ: انیسا فنائیان و شبنم تبیانیان
از راست به چپ: انیسا فنائیان و شبنم تبیانیان

فعالان بهایی همچنین به رادیو فردا گفته‌اند این دو شهروند بهایی پس از «تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم الکترونیک و کتب مذهبی آن‌ها» به اداره اطلاعات استان سمنان منتقل شده‌اند.

هنوز از علت بازداشت و اتهامات انتسابی این دو شهروند اطلاعی در دست نیست.

حکومت ایران، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته علاوه‌بر آزار مداوم و بازداشت بهاییان ایران، آنها را بدون ارائه سند و مدرک به موارد امنیتی از جمله «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

۱۸:۰۶ ۳۱.۵.۱۴۰۲

دادگاه سپیده قلیان این‌بار با حضور آمنه‌سادات ذبیح‌پور برگزار شد

سومین جلسۀ رسیدگی به پروندۀ شکایت از سپیده قلیان، زندانی سیاسی، روز سه‌شنبه به شکل غیرعلنی و با حضور آمنه‌سادات ذبیح‌پور،‌ شاکی پرونده، در مجتمع قضایی کچویی برگزار شد.

مهدی قلیان،‌ برادر خانم قلیان، در صفحۀ اینستاگرام خود ضمن اعلام این خبر نوشت که آمنه‌سادات ذبیح‌پور در این جلسه علاوه‌بر ادامه دادن به «تهدید» سپیده، اتهاماتی چون «جاسوسی» و «اغتشاشگری»‌ را به خواهرش نسبت داده است.

آقای قلیان در گزارش خود از جلسۀ روز سه‌شنبه دادگاه تصریح کرده که این خبرنگار نزدیک به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، در مقابل پرسش وکلای سپیده در رابطه با مجوز ساخت مستند «طراحی سوخته» که علیه فعالان کارگری از صداوسیما پخش شد، «پاسخی نداشت».

خانم قلیان دی‌ماه ۱۳۹۸ در یک رشته‌توئیت‌ نوشته بود که آمنه‌سادات ذبیح‌پور، گزارشگر صداوسیما و گویندۀ مستند «طراحی سوخته»، در طول بازجویی از او نه تنها «حضور» داشت، بلکه متنی از پیش آماده‌شده را برای خواندن از رو، مقابل او گرفته بود.

آمنه‌سادات ذبیح‌پور که در میان مخالفان جمهوری اسلامی به «بازجو-خبرنگار» مشهور است، به‌دلیل انتشار این رشته‌ توئیت از سپیده قلیان شکایت کرد.

همچنین به نوشتۀ مهدی قلیان، جلسۀ روز سه‌شنبه به دلیل اینکه خواهرش بار دیگر حاضر نشد با حجاب اجباری در دادگاه شرکت کند، به شکل «غیرعلنی» برگزار شد و قاضی پرونده اعلام کرد به‌دلیل حضور «بدون حجاب» سپیده قلیان در دادگاه، برای بار دوم برای این زندانی سیاسی «قرار مجرمیت صادر می‌کند».

پیشتر، جلسه اول دادگاه سپیده قلیان که قرار بود روز ۲۸ تیر به شکل علنی برگزار شود، به همین دلیل لغو شده بود.

۱۷:۱۱ ۳۱.۵.۱۴۰۲

شرمین حبیبی، همسر فریدون محمودی از کشته‌شدگان اعتراضات، بازداشت شد

یک روز پس از یورش مأموران امنیتی به خانۀ مادر فریدون محمودی برای بازداشت همسر این معترض کشته‌شده، یک منبع مطلع به رادیو فردا خبر داد که شرمین حبیبی روز سه‌شنبه در سقز بازداشت شده است.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده آقای محمودی به رادیو فردا گفته بود که مأموران امنیتی شامل سه مرد و یک زن روز ۳۰ مرداد پس از هجوم به خانۀ مادر فریدون محمودی گفته بودند که شرمین حبیبی «ضد حکومت حرف زده» و «حکم جلب» او صادر شده است.

شرمین حبیبی، پیش از این، در گفت‌وگو با رادیو فردا جزئیات ناگفته‌ای از کشته شدن همسرش و فشارهای امنیتی بر خانواده او را بیان کرده بود.

فریدون محمودی ۲۸ شهریور سال گذشته در جریان اعتراضاتی که متأثر از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، در شهر سقز به ضرب گلوله مأموران امنیتی کشته شد.

۱۵:۲۴ ۳۱.۵.۱۴۰۲

پنتاگون: فرود اجباری بالگردهای آمریکایی در تنگه هرمز صحت ندارد

وزارت دفاع ایالات متحده ادعای ایران مبنی بر این‌که نیروی دریایی سپاه پاسداران هفته گذشته در جریان عبور ناوگروه آمریکا از تنگه هرمز، بالگردهای آمریکایی را مجبور به فرود اضطراری بر روی ناو بالگردبَر کرده، رد کرد.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، روز دوشنبه ۳۰ مرداد به خبرنگاران گفت که ویدئوی منتشرشده از سوی ایران را ندیده،اما افزود که همه گزارش‌ها مبنی بر رهگیری یا فرود اجباری بالگردها یا وسایل نظامی ایالات متحده نادرست است.

به گزارش پایگاه خبری نِیوال اینستیتیوت آمریکا، او افزود که «ما قبلاً هم شاهد پخش چنین مواردی از سوی آن‌ها بوده‌ایم. نمی‌دانم تبلیغاتی است یا نه، اما می‌دانم که این اظهارات نادرست است، و به هیچ وجه دقیق نیست.»

در ویدئویی که ویرایش بسیاری بر روی آن انجام و از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده است، چندین فروند شناور گشتی سریع نیروی دریایی سپاه پاسداران دیده می‌شود که در کنار سه کشتی حرکت می‌کنند و صدای ضبط‌شده در این فیلم تهدید می‌کند که در صورت فرود نیامدن بالگردها به سمت آنها شلیک خواهد کرد.

سپاه پاسداران اخیراً تهدید کرده بود که اگر تخلیه نفت مصادره‌شده ایران از کشتی «سوئز راجان» در تگزاس آمریکا صورت بگیرد، اقدام تلافی‌جویانه انجام خواهد داد. با وجود این تهدید، تخلیه نفت از این کشتی روز یکشنبه ۲۹ مرداد در تگزاس آغاز شد.

۱۵:۱۰ ۳۱.۵.۱۴۰۲

گزارش‌ها از قطع «تک‌درخت» آرزوها در شیراز

گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی و چند روزنامه‌نگار، حاکی از قطع تک‌درخت محوطه بازار وکیل شیراز است که به نام «تک‌درخت آرزوها» شناخته می‌شد.

بر اساس این گزارش‌ها این تک‌درخت روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲، «به‌دلیل آنکه محلی برای عکاسی مردم شده بود، قطع شده است».

مقام‌های جمهوری اسلامی هرگونه پدیده غیرمذهبی که به صورت خودجوش مورد توجه و علاقه مردم است، بدبین بوده و تلاش می‌کنند به انحاء مختلف آن را از بین ببرند.

۱۴:۵۸ ۳۱.۵.۱۴۰۲

هه‌نگاو: ۱۳۴ شهروند کُرد در مردادماه بازداشت شدند

هه‌نگاو اعلام کرد که در مرداد ۱۴۰۲ دست‌کم ۱۳۴ شهروند کُرد در ایران توسط نهادهای حکومتی بازداشت شدند.

این پایگاه اطلاع‌رسانی حقوق بشری پیشتر گزارش داده بود که طی ماه ژوئیه امسال نیز، از دهم تیر تا نهم مرداد، نیز دست‌کم ۲۲۵ شهروند در کل ایران توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

این آمار نسبت به ماه قبل از آن، ژوئن که ۱۶۸ شهروند بازداشت شده‌بودند، ۵۷ مورد معادل ۳۴ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۳۱ شهروند کُرد ، ۱۹ شهروند بلوچ و همچنین ۲۹ زن، ۷ کودک و ۱۱ شهروند بهایی طی ماه گذشته میلادی توسط نیروهای حکومتی بازداشت یا ربوده شدند.

همچنین این آمارها نشان می‌دهد که ۵۸ درصد شهروندان بازداشت‌شده شهروندان کُرد بوده‌اند.

هه‌نگاو نوشت که طی ماه گذشته میلادی دست‌کم ٢٩ زن در سراسر ایران بازداشت و دست‌کم ۷ کودک زیر ۱۸ سال نیز توسط نهادهای امنیتی و حکومتی بازداشت یا ربوده شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG