لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

تجمع ایرانیان معترض در شهرهای مختلف دنیا؛ جو امنیتی در سقز، مشهد و تهران

۰۹:۴۳ ۲۵.۶.۱۴۰۲

نمایش موشک‌های هایپرسونیک و بمب‌افکن‌های روسی برای کیم جونگ اون

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ادامه دیدار خود از روسیه که از روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده، روز شنبه، ۲۵ شهریور با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در استان پریمورسکی در نزدیکی مرز دو کشور دیدار کرد.

این دومین ملاقات سرگئی شویگو با رهبر کره شمالی در چند هفته اخیر بود.

دیدار پیشین آن‌ها در سفر ژنرال شویگو به پیونگ‌یانگ در حاشیه آیین سالروز استقلال کره و بازدید مشترک آن‌دو از نمایشگاه تسلیحات کره شمالی انجام شد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش داد که آقای شویگو روز شنبه «موشک‌های روسی هایپرسونیک کینژال و سه بمب‌افکن راهبردی» را در فرودگاه ولادی‌وستوک به رهبر کره شمالی نشان داد.

آقای کیم روز جمعه نیز از یک کارخانه ساخت جت‌های جنگی روسی بازدید کرد. رسانه دولتی کره شمالی نوشت او «عمیقاً تحت تاثیر» قرار گرفت و سوار یک جت از مدل سوخوی ۵۷ شد. این هواپیما نسل پنجم از این نوع جت‌های ساخت کارخانه یوری گاگارین در شرق روسیه است.

سفر چند روزه رهبر کره شمالی با قطار زرهی ویژه‌اش به روسیه و دیدار او با ولادیمیر پوتین به دلیل احتمال معاملات تسلیحاتی متقابل، موجب نگرانی آمریکا و متحدان واشینگتن در منطقه شده است.

کره جنوبی روز جمعه اعلام کرد که همکاری نظامی روسیه و کره شمالی «نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است».

معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در پی دیدار با همتای خود از کره جنوبی در روز جمعه در سئول گفت واشینگتن نگران عملی شدن معاملات میان کره شمالی و روسیه است و در راستای مقابله با آن اقدام خواهد کرد.

۱۰:۰۴ ۲۵.۶.۱۴۰۲

واکنش گری کاسپارف به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در آستانه سالگرد مهسا

گری کاسپارف، قهرمان پیشین شطرنج جهان، در واکنش به آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران در آزادی زندانیان آمریکایی، در شبکه ایکس نوشته: «یا با دیکتاتوری‌های تشنه به خون هستید یا مقابل آنها می‌ایستید. انجام اولی در حالی که تظاهر به انجام دومی می‌کند ریاکاری خطرناک با هزینه‌های واقعی است.»

آقای کاسپارف این کامنت را با همرسانی توئیت مسیح علینژاد، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران در واکنش به پیام ویدئویی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده مبنی بر این که «ایالات متحده به حمایت از ایرانیان و همۀ افرادی که از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود دفاع می‌کنند، ادامه خواهد داد»، نوشته است.

خانم علینژاد در واکنش به این ویدئو، از آزادسازی شش میلیارد از دارایی‌های ایران و صدور ویزا برای ابراهیم رئیسی به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی انتقاد کرده است.

پیش از این نیز شاهزاده رضا پهلوی انتقاد مشابهی را مطرح کرده بود و اساس «معامله» با جمهوری اسلامی را «غلط» توصیف کرده بود.

۱۱:۲۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

گلریز قهرمان: جهان جمهوری اسلامی را برای جنایت‌هایش پاسخگو کند

گلريز قهرمان، نماينده ايرانى‌تبار پارلمان نيوزيلند، در پیامی ویدیوئی به مناسبت سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، از همه کشورهای جهان خواست در کنار معترضان آزادی‌خواه ایران ایستاده و جمهوری اسلامی را برای جنایت‌هایش پاسخگو کنند.

او افزود که در این روز در کنار و به یاد خانواده مهسا امینی و همه جوانان دیگری است که برای آزادی ایران می‌جنگند.

گلریز قهرمان اظهارات خود را با شعار «زن زندگی آزادی» به پایان برد.

۱۱:۳۳ ۲۵.۶.۱۴۰۲

عاملان دو حمله انفجاری در بروکسل به حبس، از ۲۰ سال تا ابد، محکوم شدند

دادگاهی در بلژیک هشت تن را به اتهام حملات مسلحانه هشت سال پیش در فرودگاه بین‌المللی و ایستگاه قطارهای زیرزمینی بروکسل به حبس محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری بلگا، مجازات شش تن از محکومان ۲۰ سال حبس تا حبس ابد تعیین شد.

این افراد به قتل و مشارکت در تلاش برای قتل در دو حمله انفجاری در فرودگاه بین‌المللی بروکسل و انفجار ایستگاه مترو محکوم شدند.

در سلسله رویدادهای تروریستی بروکسل که یک رویداد وخیم امنیتی در کشور مقر اتحادیه اروپا و مقر ناتو بود، در روز دوم فروردین سال ۱۳۹۵، ۳۲ تن کشته و صدها مسافر و خدمه زخمی شدند.

سه زخمی در سال‌های بعد جان دادند و شمار قربانیان به ۳۵ تن افزایش یافت. گروه داعش مسئولیت آن حملات را پذیرفته بود.

به گزارش رویترز، صلاح عبدالسلام، عضو افراطی داعش و شهروند فرانسه و محمد عبرینی، شهروند بلژیکی مراکشی‌الاصل که دادگاه فرانسه نیز آن‌ها را به جرم مشارکت در حملات تروریستی در روز ۲۲ آبان ۱۳۹۴ در پاریس به حبس ابد محکوم کرد، در محاکمه بلژیک نیز محکوم شدند.

اما مجازات دیگری نظر به حبس پیشاپیش آن‌دو در فرانسه، به آن‌ها داده نشد.

در سلسله حملات تروریستی شامل تیرباران‌های جمعی و بمب‌گذاری‌های انتحاری پاییز ۹ سال پیش در پایتخت فرانسه ۱۳۰ تن کشته و حدود ۳۷۰ تن زخمی شدند.

صلاح عبدالسلام در پرونده حمله سال ۲۰۱۸ در بلژیک نیز دارای محکومیت ۲۰ ساله است. او پس از شرکت در حملات پاریس به بروکسل رفته بود. حملات پاریس و بروکسل در آن دوره وحشت زیادی در اروپا برانگیخته بود.

محاکمه بروکسل که از اواخر پاییز پارسال آغاز شد، بزرگ‌ترین محاکمه جنایی در بلژیک عنوان گرفت.

۱۱:۳۴ ۲۵.۶.۱۴۰۲

اعتصاب بازاریان در شماری از شهرهای ایران در سالروز جان‌باختن مهسا ژینا

۱۱:۴۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

بایدن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با نتانیاهو دیدار می‌کند

کاخ سفید روز جمعه، ‌۲۴ شهریور، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس ‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه آینده در حاشیه نشست سران کشورها در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار می‌کند.

این نخستین دیدار رو در روی دو رهبر در ۹ ماهی است که بنیامین نتانیاهو بار دیگر به قدرت بازگشته است.

کاخ سفید اعلام کرد که مذاکرات دو رهبر درباره طیفی از مسائل دوجانبه و منطقه‌ای، با تمرکز بر ارزش‌های دموکراتیک مشترک بین دو کشور و چشم‌انداز منطقه‌ای باثبات‌تر، مرفه‌تر و یکپارچه‌تر خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز جمعه افزود مقابله مؤثر و بازدارنده در برابر ایران نیز از جمله مسائل مورد گفت‌وگوی دو رهبر است.

آقای بایدن تا شش ماه پیش به صراحت گفته بود که قصدی برای دعوت از آقای نتانیاهو برای حضور در کاخ سفید ندارد.

با وجود آن‌که دفتر آقای نتانیاهو دو ماه پیش اعلام کرد او به کاخ سفید «دعوت شده»، آمریکا این امر را تأیید نکرده و هنوز زمان قطعی برای چنین حضوری تعیین نشده است. به نوشته سی‌ان‌ان، دولت جو بایدن با تغییرات قضایی پیشنهادی در دولت اسرائیل مخالف است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، پیام شادباش آقای بایدن در شامگاه ۲۴ شهریور برای سال نو عبری یهودیان حاوی نکات تلویحی در خصوص لزوم عدول دولت آقای نتانیاهو از ادامه تغییرات قضایی است. به نوشته یدیعوت آحرونوت، آقای بایدن نوشت: «هیچ‌گاه برای تغییر و شروع دوباره دیر نیست.»

۱۱:۴۳ ۲۵.۶.۱۴۰۲

اختصاصی رادیو فردا: مأموران مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی سقز را بسته‌اند

منابع رادیو فردا از انسداد مسیرهای منتهی به آرامستان آیچی سقز از سوی مأموران امنیتی خبر می‌دهند.

بر اساس گزارش این منابع، «از صبح امروز همه کسانی که قصد رفتن به آرامستان آیچی را دارند بازگردانده می‌شوند.»

آرامستان آیچی به گفته منابع رادیو فردا در «محاصره نیروهای امنیتی است و راه هم از مسیر سقز و هم از مسیر بانه بسته است.»

در شبکه‌های اجتماعی نیز تصاویری از باز کردن آب سد چراغ ویس سقز در مسیر منتهی به آرامستان آیچی منتشر شده و به این ترتیب مسیرهای فرعی به آرامستان آیچی هم با ورود آب قابل رفت‌و‌آمد نخواهد بود.

۱۱:۵۴ ۲۵.۶.۱۴۰۲

عفو بین‌الملل: ۲۲ هزار نفر در ارتباط با اعتراضات به طور «خودسرانه» بازداشت شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود که به مناسبت سا‌لروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد منتشر شده، اعلام کرد تاکنون، ۲۲ هزار نفر به‌صورت «خودسرانه» در ارتباط با اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، ۹۰ روزنامه‌نگار و ۶۰ وکیل نیز در میان بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ هستند.

جمهوری اسلامی تاکنون نه تنها درباره هیچ‌یک از بازداشت‌های خودسرانه و کشتن معترضان پاسخگو نبوده، بلکه دست به بازداشت و آزار و اذیت بازماندگان جان‌باختگان نیز می‌زند.

۱۲:۰۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

واکنش وزیر خارجه استرالیا در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا در سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی، ویدئویی از اظهارات پیشین خود در مجلس سناى این کشور را منتشر کرد که ضرورت «گوش دادن به صدای مردم» از سوی جمهوری اسلامی را متذکر می‌شود.

او در این سخنان تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی باید مسئولیت اقداماتش را بپذیرد.

وزیر خارجه استرالیا سخنان خود را با شعار اعتراضات مبنی بر «زن زندگی آزادی» به پایان می‌برد.


۱۲:۳۱ ۲۵.۶.۱۴۰۲

شیرین عبادی: از ۲۵ شهریور به بعد، هر روز سالگرد است

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل، به مناسبت سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱، در پستی اینستاگرامی، نوشته هزینه‌های سنگینی که مردم ایران طی این مدت پرداختند، «با هزینه‌ای سنگین‌تر برای حکومتی به دنبال بود که می‌دید، کشتار، سرکوب، حبس، شکنجه و جنایت، نمی‌تواند مشروعیت از دست‌رفته‌ی نظامی بی‌آبرو را بازگرداند.»

خانم عبادی اضافه کرده: «از ۲۵ شهریور به بعد، هر روز سالگرد است. توان نیروی سرکوب، هرگز بیشتر از شجاعت مردمی که در مقابل این حجم از آسیب و فشار سربلند مانده‌اند، و شعار «زن زندگی آزادی» را زنده نگه داشته‌اند. قابل مقایسه نیست.»

او با گرامیداشت یاد ژینا که به نوشته او، «نامش رمز انقلاب ایران شد»، افزوده:‌ «وظیفه اپوزیسیون خارج از کشور در این ایام جز این نیست که در مقابل یک سال شجاعت مردم داخل کشور سر تعظیم فرود بیاورد و به جای کوبیدن بر طبل اختلافات صدای مردم داخل ایران باشند.»

بعد از جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراضات، شمار زیادی از معترضان نیز در شهرهای مختلف کشته شدند که اشاره خانم عبادی به نزدیک‌بودن سالگرد آنها است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG