لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۳

تجمع ایرانیان معترض در شهرهای مختلف دنیا؛ جو امنیتی در سقز، مشهد و تهران

۱۲:۳۵ ۲۵.۶.۱۴۰۲

«به یاد مهسا» در صفحه رسمی وزارت خارجه اسرائیل

صفحه «اسرائیل به یاد مهسا امینی» که از صفحات رسمی وزارت خارجه اسرائیل در شبکه ایکس است نیز در سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، ویدئویی به یاد او منتشر کرد.

۱۲:۵۰ ۲۵.۶.۱۴۰۲

مادر مهسا از همدردی یک ساله اقشار مختلف مردم با این خانواده قدردانی کرد

متن پیام در اینستاگرام
متن پیام در اینستاگرام

مادر مهسا ژینا امینی، در سالروز جان‌باختن دخترش و در حالی که خبرهای اختصاصی رادیو فردا حاکی «حبس خانگی» اعضای این خانواده است، در یک استوری اینستاگرامی، از ابراز همدردی مردم ایران با خانواده خود قدردانی کرد.

مژگان افتخاری با اشاره به همدردی اقشار مختلف مردم در ایران و خارج از کشور با خانواده امینی، نوشته: «در برابر حس والای انسانی و بزرگواری همه این عزیزان سر تعظیم فرود می‌آوریم.»

او همچنین یک موزیک‌ کُردی از گروه تنبورنوازان «شا خوه‌شین» (یکی از مقام‌های تنبورنوازی) در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرده است. نام این آلبوم، «همزار تنهایی» است و نام این قطعه هم «کاش‌کاشان» است.

روز شنبه، منابع رادیو فردا همچنین از «حبس خانگی» خانواده مهسا ژینا امینی در سالروز جان‌باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد خبر می‌دهند.

به گفته این منابع، صبح شنبه در اداره اطلاعات به پدر مهسا امینی گفته‌ شده که «حق» رفتن سر مزار و خروج از منزل را «ندارند و نباید» در مراسم سالگرد که قبلا در بیانیه خود اعلام کرده بودند شرکت کنند.

مژگان افتخاری و امجد امینی، مادر و پدر مهسا (ژینا) امینی، شامگاه ۱۷ شهریور با انتشار متنی اعلام کردند که در «سالیاد شهادت» فرزندشان، بر آرامگاه او در آرامستان آیچی سقز «مراسم سنتی و مذهبی سالگرد ژینا» را برگزار می‌کنند.

با این حال مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی پس از انتشار پیام خانوادهٔ مهسا مبنی بر برگزاری مراسم سالگرد محدودیت‌های زیادی در اطراف آیچی سقز برقرار کرده‌اند.

۱۲:۵۸ ۲۵.۶.۱۴۰۲

تجمعات پرتعداد ایرانیان مقیم شهرهای مختلف استرالیا در سالروز مهسا

ویدئوهای رسیده به‌دست رادیو فردا نشان می‌دهد ایرانیان شهرهای مختلف استرالیا همچون سیدنی، ملبورن، پرث و بریزبن، در سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، تجمعات گسترده و پرتعدادی برگزار کرده‌اند.

۱۴:۰۲ ۲۵.۶.۱۴۰۲

آتش شاکرمی از «تخریب» آرامگاه نیکا در خرم‌آباد خبر داد

آتش شاکرمی، خالۀ نیکا شاکرمی، بعد از ظهر شنبه در پستی اینستاگرامی نوشت «گزارشی از تخریب» آرامگاه نیکا به دست او رسیده و «گویا ورودی گورستان بسته‌» شده است.

به نوشتۀ خانم شاکرمی، درختان اطراف آرامگاه بریده شده، آتش‌دان و حوضچه سنگی برداشته شده و نیمکت‌ها و سنگفرش‌ها و تصاویر روی گلدان‌ها با رنگ‌سیاه پوشانده شده است.

پیشتر باربَد گلشیری، گورنگار، هنرمند و فرزند هوشنگ گلشیری، نویسنده شناخته‌شده ایرانی، در شبکه ایکس از «تخریب» آرامگاه نیکا شاکرمی در خرم‌آباد خبر داده بود.

نیکا شاکرمی، شامگاه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات در بلوار کشاورز تهران ناپدید و پس از هشت روز جنازه او به خانواده‌اش تحویل داده شد.

نسرین شاکرمی، مادر نیکا شاکرمی، روز ۱۴ مهر در یک پیام ویدئویی که به‌طور اختصاصی در اختیار رادیو فردا قرار داد، گفته بود که بر اساس گواهی پزشکی قانونی علت مرگ دخترش «اصابت ضربات متعدد جسم سخت» به سرش بوده است.

جمهوری اسلامی روزها با پخش ویدئوهایی تلاش کرد تا بگوید که این نوجوان از بالای ساختمان نیمه‌کاره‌ای در نزدیکی خانه آتش شاکرمی، خاله‌اش که با او زندگی می‌کرد، به پایین پریده و خودکشی کرده است.

با این حال خانواده‌ این نوجوان معترض تأکید می‌کنند که او برای شرکت در اعتراضات از خانه خارج شد و ویدئویی از وی در حالی که بدون روسری روی یک سطل زباله و در میان معترضان ایستاده، منتشر شده است.

۱۴:۵۶ ۲۵.۶.۱۴۰۲

گزارش‌هایی از اختلال گسترده اینترنتی در شهرهای کُردنشین ایران از جمله سقز

شماری از فعالان و روزنامه‌نگاران کُرد در شبکه‌های اجتماعی، از کاهش شدید سرعت اینترنت در تعدادی از شهرهای استان کردستان خبر می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها در برخی شهرهای کُردنشین، نه تنها امکان ارسال عکس و صوت ممکن نیست، بلکه حتی برقراری تماس تلفنی مستقیم هم دچار اختلال است.

جمهوری اسلامی به طور معمول، هنگام اعتراضات، دست به ایجاد اختلال گسترده یا قطعی اینترنت می‌زند تا امکان انتشار تصاویر و ویدئوهای اعتراضات را بگیرد.

۱۵:۰۱ ۲۵.۶.۱۴۰۲

وزارت خارجه چین از اظهار نظر درباره غیبت وزیر دفاع این کشور خودداری کرد

در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها در رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی در شرق آسیا در خصوص سرنوشت وزیر دفاع چین که در حدود سه هفته اخیر در انظار دیده نشده، وزارت خارجه چین روز جمعه، ۲۴ شهریور از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، در پی طفره رفتن مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه در پکن از پاسخ‌گویی در مورد وضعیت ژنرال لی شانگفو، این احتمال تقویت شده که او تحت بازجویی قرار گرفته است.

ابتدا سفیر آمریکا در ژاپن هفته گذشته مطلبی در شبکه ایکس (توییتر سابق) در خصوص عدم حضور ژنرال شانگفو در مجامع عمومی و قرار گرفتن او در حبس خانگی نوشت.

به دنبال آن، روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز ۲۳ شهریور به نقل از «منابع آمریکایی» نوشت وزیر دفاع چین زیر بازجویی است.

خبرگزاری رویترز به نقل از «ده منبع» خبر داده که تحقیقات از ژنرال شانگفو درارتباط با «فساد حول خریدهای نظامی» انجام می‌شود.

ژنرال شانگفو ۹ ماه پیش به وزارت دفاع منصوب شد. نام او هنوز در سایت‌های رسمی دولت چین به عنوان وزیر دفاع دیده می‌‍شود. پیشتر «نیازهای پزشکی» دلیل لغو برخی دیدارهای اخیر او عنوان شده بود.

از تابستان امسال گزارش‌های تأییدنشده در خصوص چرایی تغییر مهره‌ها به دنبال تصمیمات رهبران در حزب کمونیست چین مطرح است اما حکومت پکن و حزب حاکم از نشان دادن واکنش به آن‌ خودداری کردند.

چین گانگ نیز که هفت ماه پیش در چارچوب دولت جدید بعد از ابقای شی جین پینگ در مسند ریاست جمهوری و رهبری حزب کمونیست خلق چین، به وزارت خارجه منصوب شد، بدون ارائه توضیحی از سمت خود کنار گذاشته شده است.

فرمانده ارشد نیروهای موشکی ارتش چین و کمیسر سیاسی این واحد نیز به تازگی تغییر کردند.

۱۵:۰۴ ۲۵.۶.۱۴۰۲

نیروی انتظامی اصفهان: با ۹۷ نفر از «تشویش‌کنندگان اذهان عمومی» برخورد شد

سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان می‌گوید در آستانهٔ سالگرد مهسا ژینا امینی با ۹۷ نفر در این شهر به اتهام «تشویش» و «گمراه کردن افکار عمومی»، «برخورد» کرده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای که روز شنبه منتشر کرد با اشاره به «حساسیت» سالگرد اعتراضات «زن،‌ زندگی، آزادی» اعلام کرد که در این رابطه «۱۵ صفحه اینستاگرامی با درج لوگوی مناسب مسدود» و در ادامه «از بستر مجازی حذف شده‌اند».

در این بیانیه آمده که مطالب منتشر شده از سوی این شهروندان پیرامون فراخوان سالگرد اعتراضات بوده است.

در این بیانیه در مورد چگونگی «برخورد» با این شهروندان جزئیاتی ارائه نشده است.

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی همواره شهروندان معترض را به «تشویش اذهان» و «گمراه کردن افکار عمومی» متهم و بر این اساس بسیاری از معترضان را در هفته‌های اخیر احضار یا بازداشت کرده‌اند.

بسیاری از مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف، از مقام‌های سیاسی تا امنیتی و انتظامی، در هفته‌های اخیر به صراحت از احتمال اوج‌گیری اعتراضات در «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

۱۵:۰۸ ۲۵.۶.۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران می‌گوید از آغاز اعتراضات دست‌کم ۱۰۰ روزنامه‌نگار در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، یک سال پس از جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، در گزارشی «مستند»، موارد نقض آزادی بیان و سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌‌ها در ایران را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، دست‌کم یکصد روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شد، بسیاری از روزنامه‌نگاران محکومیت‌های طولانی مدت گرفتند و یا مجبور به ترک شغل خود شدند. بر اساس این گزارش، طی این مدت، همچنین دست‌کم هشت رسانه به دلیل فشار نهادهای امنیتی و دولتی با محدودیت‌هایی از قبیل توقیف، تعلیق، تعطیل یا لغو مجوز مواجه شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نوشته از زمان آغاز اعتراضات ۱۴۰۱، بیش از ۲۱ روزنامه‌نگار هم به اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به زندان محکوم شدند. در بخش دیگر این گزارش موضوع احضار روزنامه‌نگاران به دادسرا مورد بررسی قرارگرفته که به موجب آن مقامات قضایی و نیروهای امنیتی دست کم ۱۱۰ روزنامه‌نگار را در یکسال اخیر احضار کردند.

در پایان این گزارش آمده که طی این مدت، دست‌کم ۲۰ روزنامه نگار به دلیل دستگیری، احضار و محکومیت‌های طولانی‌مدت، مهاجرت کردند. بر اساس آخرین آمار فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در حال حاضر،، شش روزنامه‌نگار همچنان به طور ناعادلانه در زندان نگهداری می‌شوند.


اسامی این روزنامه‌نگاران عبارت است از نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه شرق، الهه محمدی، روزنامه‌نگار و خبرنگار روزنامه هم‌میهن، ویدا ربانی روزنامه‌نگار آزاد، ریبوار سیدمحمدی، خبرنگار برون مرزی شبکه سحر، کامیار فکور، خبرنگار حوزه کارگری خبرآنلاین و علی مصلحی، روزنامه‌نگار محلی در کاشان.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری هستند که به‌دلیل نوشتن مطالبی درباره جان‌باختن و خاکسپاری مهسا ژینا امینی، بازداشت شده و با اتهامات سنگین امنیتی مواجه هستند.

۱۵:۱۵ ۲۵.۶.۱۴۰۲

جبهه ملی به حکومت: گفت‌و‌گوهای پنهانی و سازش‌های نهانی چاره کار نیست

جبهه ملی ایران همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، برای پیشگیری از «خون‌ریزی‌ها و صدمات بسیار بزرگ‌تر» در ایران، خواستار آزادی زندانیان سیاسی در سراسر کشور، محترم‌شمردن همه آزادی‌های اولیه سیاسی و اجتماعی ملت ایران و برگزاری انتخابات آزاد برای تشکیل مجلس مؤسسان به منظور بازنگری در ساختار سیاسی ایران شده است.

این جبهه هشدار داده «تا رفتارهای استبدادی و ضد آزادی و بر خلاف استقلال و بی‌عدالتی تداوم دارد و تا گرایشات ایدئولوژیک انحصارطلبانه و ظلم و فساد ساری و جاریست، آتش اعتراض این ملت فرو نخواهد نشست.»

جبهه ملی ایران به حکومت ایران اعلام کرده که «تنها گفت‌وگوهای پنهانی و سازش‌های نهانی با بیگانگان چاره کارش نیست. بلکه تعامل با مردم این سرزمین و تن دادن به خواسته های بر حق ملت ایران است که راه گشاست.»

در بیانیه این جبهه آمده «حکومت باید چشم های خود را بگشاید و خشم و عصیان ملت بزرگ ایران را ببیند. حکومت باید گوش‌های خود را باز کند و فریاد اعتراض مردم را بشنود.»




۱۶:۵۸ ۲۵.۶.۱۴۰۲

تجمع معترضان در مشهد هم‌زمان با سالگرد جان باختن مهسا امینی

در تصویری که به رادیوفردا ارسال شده است شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ معترضان در مشهد به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر داده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG