لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹
۲۳:۰۶ ۲۴.۶.۱۴۰۲

شعارهای شبانه در مناطق مختلف تهران

۲۳:۰۲ ۲۴.۶.۱۴۰۲

تظاهرات هزاران تن در بروکسل در سالگرد جان باختن مهسا امینی

هزاران ایرانی مقیم خارج در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی در بروکسل دست به تجمع و تظاهرات زدند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که معترضان با در دست داشتن تصاویر مهسا و دیگر جان‌باختگان سرکوب‌های اعتراضات پارسال، خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و برپایی یک جمهوری دموکراتیک شدند.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات می‌گویند آنها با تجمع در بروکسل، مقر بسیاری از نهادهای اتحادیه اروپا، خواستار سیاست یکپارچه این اتحادیه برای پاسخگو کردن مقامات جمهوری اسلامی هستند.

اتحادیه اروپا روز جمعه به همراه بریتانیا و آمریکا ده‌ها فرد و نهاد ایرانی را به خاطر نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات تحریم کرد.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند بیش از ۵۰۰ نفر از جمله ۷۱ نوجوان و کودک در سرکوب اعتراضات مردمی پارسال کشته و صدها تن زخمی و هزاران نفر بازداشت شدند.

۲۰:۱۹ ۲۴.۶.۱۴۰۲

شمار افراد درگیر «ناامنی غذایی حاد» در جهان ۱۰ درصد افزایش یافته است

نتیجه یک مطالعه تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که ۲۳۸ میلیون نفر از جمعیت جهان در ۴۸ کشور با سطح بالایی از «ناامنی غذایی حاد» مواجه هستند.

بر اساس گزارشی که «شبکه اطلاعات امنیت غذایی» منتشر کرده، ۳۳ میلیون نفر از این افراد در «وضعیت اضطراری» و ۱۲۸ میلیون نفر در «شرایط فاجعه‌آمیز» قرار دارند.

سودان جنوبی، یمن، افغانستان، هائیتی و سودان بدترین وضعیت را از لحاظ امنیت غذایی در جهان دارند.

همچنین شمار افراد درگیر با سطح بالایی از «ناامنی غذایی حاد» در جهان طی سال جاری ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

این گزارش مهمترین عامل تشدید بحران غذایی در جهان را جنگ‌ها، شوک‌های اقتصادی و تغییرات آب و هوایی شدید عنوان کرده است.

۱۹:۵۹ ۲۴.۶.۱۴۰۲

۱۹:۵۴ ۲۴.۶.۱۴۰۲

هفت زن زندانی سیاسی: در حیاط زندان اوین تحصن می‌کنیم

هفت زن فعال سیاسی و مدنی محبوس در زندان اوین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند در حمایت از مردم ایران و اعتراض علیه جمهوری اسلامی از روز جمعه در حیاط زندان دست به تحصن می‌زنند.

آزاده عابدینی، سپیده قلیان، شکیلا منفرد، گلرخ ایرایی، نرگس محمدی، محبوبه رضایی و ویدا ربانی در این بیانیه با اشاره به گذشت یک سال از کشته شدن مهسا امینی به دست مأموران جمهوری اسلامی و «کشته شدن و اعدام مظلومانه دختران و پسران سرزمین‌مان در خیابان‌ها و زندان‌ها، کور کردن معترضان، بازداشت، شکنجه و زندان به پا خاستگان» گفته‌اند برای ادامه مبارزه برای رسیدن به پیروزی «امید و انگیزه» دارند.

آنها در ادامه نوشته‌اند: «ما زنان زندانی سیاسی اوین در کنار همه آزادیخواهان و برابری‌طلبان جهان، در حمایت از مردم ایران و اعتراض به سیاست‌های خشونت آمیز، سرکوبگرانه و بی‌رحمانه حکومت دینی استبدادی از روز ۲۴ شهریور در حیاط بند زنان اوین تحصن خواهیم کرد و با مردم ایران هم‌صدا خواهیم بود».

این هفت زندانی سیاسی از مردم ایران و جهان خواسته‌اند «صدای معترضان و مخالفان و مردم باشند و ما را یاری کنند».

روز ۲۳ شهریور نیز پنج فعال سیاسی و مدنی محبوس در زندان اوین شامل مصطفی تاجزاده، سعید مدنی، حسین رزاق، مهدی محمودیان و محمد نجفی با انتشار نامه‌ای اعلام کردند در اعتراض به «تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه و ضد زن حکومت» و در همبستگی با «خواسته‌های معترضان از جمله توقف حجاب اجباری»، روز ۲۵ شهریور همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

۱۷:۴۸ ۲۴.۶.۱۴۰۲

۱۳ تن قرص آمفتامین به ارزش یک میلیارد دلار در دوبی کشف شد

پلیس دوبی روز پنجشنبه اعلام کرد ۸۶ میلیون قرص آمفتامین را که با عنوان «کاپتاگون» شناخته می‌شود، در یک محموله درها و تخته‌های تزئینی ساختمان کشف کرده است.

این قرص‌های مخدر محرک بیش از ۱۳ تن وزن داشتند، و تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند. ارزش هر قرص ۱۵ دلار ارزیابی شده که در عربستان تا ۲۵ دلار هم خرید و فروش می‌شود.

تصاویر دوربین‌های مداربسته که وزارت کشور امارات متحده عربی منتشر کرده است، نشان می‌دهد که مظنونین قصد داشتند قرص‌های کاپتاگون را وارد بندر جبل علی در امارات کنند.

مقام‌های پلیس گفته‌اند این قرص‌ها در پنج کانتینر جاسازی شده بودند و هرچند هویت مظنونین فاش نشده، اما به عنوان اعضای یک «سازمان جنایی بین‌المللی» معرفی شده‌اند. همچنین مبدأ این مواد مخدر اعلام نشده است.

یک مقام پلیس مبارزه با مواد مخدر دوبی گفته است که این قرص‌ها قرار بوده به کشور سوم نامعلومی منتقل شوند.

سوریه در جریان جنگ داخلی به اصلی‌ترین محل توزیع قرص‌های کاپتاگون تبدیل شد و صدها میلیون قرص در سال‌های گذشته به اردن، عراق، عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس قاچاق شده است.

۱۶:۳۰ ۲۴.۶.۱۴۰۲

سازمان حقوق بشر ایران: در اعتراضات یک سال گذشته دست‌کم ۵۵۱ نفر کشته شده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران از ثبت و تایید کشته‌شدن ۵۵۱ معترض و خودکشی و مرگ مشکوک ۲۲ تن پس از آغاز اعتراضات به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد خبر داد.

سازمان حقوق بشر ایران با انتشار این گزارش، ضمن تأکید بر اهمیت مستندکردن آنچه «جنایات» جمهوری اسلامی خواند، خواستار تلاش و مشارکت بیشتر تمام کشورهای ملتزم به اعلامیه جهانی حقوق‌بشر در پاسخگو کردن رهبران جمهوری اسلامی است.

‍به گفته محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، سرکوب خونین اعتراضات سراسری «یک جنایت گسترده، برنامه‌ریزی‌شده و سیستماتیک از سوی حکومت است که مصداق بارز جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود».

براساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از ۲۶ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، کردستان، آذربایجان غربی و مازندران بوده‌اند.

۱۶:۲۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

یک خبرگزاری حقوق‌بشری از بازداشت نزدیک به ۳۰۰ معترض و فعال مدنی خبر داد

خبرگزاری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر، اعلام کرد تنها در۵۰ روز گذشته دستکم ۲۹۲ معترض و فعال مدنی در سراسر ایران توسط نیروهای حکومتی بازداشت شده‌اند.

بررسی‌های این نهاد در مورد «تشدید سرکوب جامعه مدنی» نشان می‌دهد که حکومت جمهوری اسلامی از اول مرداد ۱۴۰۲ تا ۲۳ شهریور تلاش کرده است با روش‌های مختلف از جمله فشار بر دانشجویان، حوزه‌های آموزشی، هنرمندان و خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات از وقوع هرگونه «ناآرامی احتمالی» در سالگرد جان باختن مهسا امینی جلوگیری کند.

این گزارش می‌گوید در این مدت ۴۴ نفر از اعضای این خانواده‌ها اقدامات نهادهای حکومتی از دستگیری تا احضار و ممنوع‌الخروجی را تجربه کرده‌اند.

گزارش‌ها از ایران حاکی است که فضای بسیاری از شهرها همزمان با سالگرد جان باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد به شدت امنیتی شده است.

۱۶:۲۳ ۲۴.۶.۱۴۰۲

انجمن قلم آمریکا از جمهوری اسلامی خواست از آزار مخالفان دست بردارد

انجمن قلم آمریکا، پِن، در بیانیه‌ای از حکومت جمهوری اسلامی ایران خواست که از آزار مداوم صداهای مخالف دست بردارد.

این انجمن همچنین خواستار آزادی هنرمندان، نویسندگان و آن دسته از صاحبان آثار هنری شده است که به نوشته این بیانیه به‌دلیل ابراز عقاید از طریق آثار خلاقانه به زندان محکوم شده‌اند.

کارین دویچ کارلیکر، سرپرست بخش نویسندگانِ در معرض خطر ِ «پِن»، می‌گوید: «نویسندگان و هنرمندان، مانند هزاران ایرانی دیگر، توسط حکومتی مورد خشونت قرار گرفته‌اند که تنها هدفش حفظ قدرت است ».

خبرگزاری هرانا روز جمعه گزارش داد که از اول مرداد امسال تا کنون دستکم هشت هنرمند احضار، بازداشت، محروم از انجام فعالیت شغلی و یا به پرداخت جزای نقدی محکوم شده اند.

۱۵:۲۸ ۲۴.۶.۱۴۰۲

کانون نویسندگان: باوجود شرایط اسفناک اقتصادی و اختناق، مردم مقابل جور ایستاده‌اند

کانون نویسندگان ایران در آستانه سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی، در بیانیه‌ای، نوشته با آن‌که طی یک سال گذشته، «جان‌های عزیز بی‌شماری از دست رفته و رنج و مصائب جان‌گزا بر خانواده‌های بسیاری تحمیل شده و با وجود شرایط اسفناک و رقت‌بار اقتصادی و اختناق اجتماعی و سیاسی، مردم نه‌تنها از خواسته‌های برحقِّ خود قدمی باز پس ننشسته‌اند.»

در این بیانیه آمده که مردم ایران در حال حاضر، «بیش از هر وقت دیگر در برابر جور و تطاول ایستادگی می‌کنند و تن به ستم و استبداد نمی‌دهند...مردم آزادی‌خواه نشان داده‌اند که دیگر روزهای سیاه و خفقا‌ن‌آور گذشته را برنمی‌تابند و از هر فرصتی برای در هم شکستن استبداد بهره می‌برند.»

کانون نویسندگان در عین حال به اقدامات حاکمیت طی این مدت برای «خاموشی هر صدای اعتراضی» اشاره و اضافه کرده که «هر قهر و سرکوب مقاومتی در پی دارد. حاکمیت با وجود گستردگیِ فریادهای آزادی‌خواهی که در سراسر ایران و جهان طنین‌انداز شد هنوز در نیافته است و چنان‌که پیداست، هرگز در نخواهد یافت که آزادی از حقوق اساسی انسانی است و تحدید حقوق مسلم مردم الی‌الابد امری محال و بلکه خیالی واهی است.»

فشارها در آستانه سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد بر معترضان، فعالان حوزه‌های مختلف و خانواده‌های داغدار افزایش کم‌سابقه‌ای یافته و شمار زیادی احضار و بازداشت شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG