لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

تظاهرات هزاران تن در بروکسل در سالگرد جان‌باختن مهسا امینی

۱۱:۳۸ ۲۴.۶.۱۴۰۲

رهبر کره شمالی از کارخانه جت‌های جنگنده روسی بازدید کرد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، که از روز سه‌شنبه هفته جاری به دعوت ولادیمیر پوتین به روسیه سفر کرده، بامداد جمعه، ۲۴ شهریور، از یک کارخانه ساخت جت‌های جنگی روسی دیدار کرد.

روزنامه گاردین این بازدید را نشان علاقه آقای کیم به تسلیحات پیشرفته دانسته است.

ولادیمیر پوتین در پی مذاکرات در بندر ولادی‌وستوک با کیم جونگ اون گفته بود که رهبر کره شمالی از ناوگان روسی در اقیانوس آرام، دانشگاه نظامی و سایر اماکن نظامی روسی در این بخش از شرق روسیه بازدید خواهد کرد.

آمریکا در روزهای گذشته به پیونگ‌یانگ در مورد تجهیز روسیه به تسلیحات هشدار داده، اما رهبر کره شمالی ضمن بیان «حمایت کامل» از روسیه، ولادیمیر پوتین را به بازدید از کره شمالی نیز دعوت کرد.

هنوز معلوم نیست که روسیه کدام یک از نیازهای تسلیحاتی خود برای جنگ در اوکراین را از کره شمالی تأمین خواهد کرد.

با این حال به گفته کارشناسان تسلیحات موجود در زرادخانه‌های کره شمالی مانند انبار بزرگ توپخانه این کشور انطباق زیادی با سلاح‌ها و توانمندی‌های نظامیان روسیه دارد.

۱۱:۱۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

حضور «گسترده» مردم در مراسم خاکسپاری جوان کُردی که در گلشهر کرج کشته شد

وب‌سایت‌های حقوق بشری مرتبط با کردستان ایران، تصویری از حضور گسترده مردمی در مراسم خاکسپاری حامد باقری، جوان اهل اسلام‌آباد غرب که در روزهای اخیر در گلشهر کرج کشته شد، منتشر کرده‌اند.

حساب هه‌نگاو در اینستاگرام و توئیتر نوشته علی‌رغم تمامی فشارهای نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی، شمار زیادی از مردم در اسلام‌آباد غرب به روستای تجر اکبر کلهر رفته و در مراسم خاکسپاری حامد باقری شرکت کردەاند.

هه‌نگاو عصر روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور در خبری نوشته بود که «حامد باقری، جوان کُرد اهل اسلام‌آباد غرب، پس از دعوت مردم برای برپایی تجمع اعتراضی در یکی از خیابان‌های گلشهر کرج، با نیروهای حکومتی درگیر شده و در نهایت با شلیک مستقیم گلوله جنگی این نیروها به قتل رسید.»

این وب‌سایت به نقل از منابع نزدیک به خانواده حامد باقری، نوشته این جوان پیش از «حمله» نیروهای حکومتی، «به تنهایی شعارهای اعتراضی علیه دیکتاتوری جمهوری اسلامی ایران سَر داده بود».

این در حالی است که حمید هداوند، فرمانده انتظامی البرز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی، ایرنا، این جوان را اوباش قمه به‌دستی» معرفی کرده که به گفته او «در اقدامی وحشیانه به سمت مردم و عوامل انتظامی درکرج حمله‌ور شد» و «با شلیک مأموران حاضر در صحنه زمین گیر شد».


۱۰:۲۰ ۲۴.۶.۱۴۰۲

هرانا از بازداشت یاشار تبریزی در تبریز خبر داد

خبرگزاری هرانا نوشته یاشار تبریزی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریورماه، توسط نیروهای امنیتی در تبریز بازداشت و به «مکان نامعلومی» منتقل شد.

این منبع آگاه به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده یاشار تبریزی نوشته: «در ساعت پنج عصر، آقای تبریزی توسط چند تن از نیروهای امنیتی در میدان امیرالمومنین شهر تبریز بازداشت شد. مأموران ضمن تفتیش ماشین وی، برخی لوازم دیجیتال او و خانواده اش از جمله دو دستگاه تلفن همراه را ضبط کردند.»

در اوایل شهریور ماه سال جاری یاشار تبریزی توسط دادگاه انقلاب شهریار به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او بیستم خردادماه نیز توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود و سوم تیرماه، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

بازداشت وی در آستانه سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد صورت می‌گیرد که اعتراضات گسترده و سراسری ۱۴۰۱ را رقم زد.

۱۰:۱۹ ۲۴.۶.۱۴۰۲

زلنسکی هفته آینده به واشینگتن سفر می‌کند

یک منبع در دولت جو بایدن روز جمعه، ۲۴ شهریور، خبر داد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، هفته آینده برای دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن و مقامات کنگره به واشینگتن خواهد رفت.

مقامات کنگره این سفر را تأیید کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دیدار همزمان با مباحثات کنگره بر سر اعطای کمک نظامی و انسانی به اوکراین به ارزش ۲۴ میلیارد دلار دیگر برای تقویت این کشور در برابر یورش روسیه، انجام می‌شود.

این دومین دیدار آقای زلنسکی از پایتخت آمریکا از بعد از جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود. سفر پیشین او در دی‌ماه ۱۴۰۱ نیز با تصویب یک بسته کمک نظامی دیگر آمریکا به اوکراین به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار همزمان بود.

دولت جو بایدن و کنگره در تصمیماتی فراحزبی، از آغاز حمله روسیه به اوکراین تا اوایل تابستان امسال بیش از ۷۵ میلیارد دلار کمک نظامی، مالی و بشردوستانه در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند. روسیه این کمک‌ها را نکوهش کرده و آن را افزودن هیزم بر آتش جنگ دانسته‌ است. رئیس‌جمهور روسیه مدعی است که آمریکا با این کمک‌ها می‌خواهد «جنگ تا آخرین سرباز اوکراین» ادامه یابد.

۰۹:۵۷ ۲۴.۶.۱۴۰۲

گزارش شبکه «شش‌رنگ» درباره «سرکوب مضاعف» اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در جریان اعتراضات

«شش‌رنگ»، شبکه لزبین‌ها و ترنسجندرهای ایرانی، در گزارشی در آستانه سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی، از «سرکوب مضاعف» معترضان متعلق به گروه‌های اقلیت جنسی و جنسیتی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ خبر داده است.

گزارش این شبکه بر اساس «شهادت ۷۰ نفر» از اعضای خود که در اعتراضات «شرکت کرده و بازداشت شدند»، تهیه شده است.

شش‌رنگ بر اساس اظهارات آنها نوشته که رفتار نیروهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در جریان اعتراضات ۱۴۰۱،‌ مصداق «جنایت علیه بشریت» بوده است.

بر اساس این گزارش، «این معترضان به‌دلیل گرایش جنسی، هویت جنسی، و بیان جنسی‌ واقعی یا مفروض‌شان نسبت به باقی افراد -که به نُرم‌ها و هنجارهای جامعه نزدیک‌تر بوده‌اند- در سطوح بالاتر و به شکلی مضاعف در معرض تجربه سرکوب قرار داشته‌اند.»

در گزارش شش‌رنگ آمده که «مأموران امنیتی، مسئولان بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها و مقامات قضایی به‌محض اینکه از ظاهر معترضان یا بازرسی محتویات موبایل‌های آنها و یا بازجویی‌های دیگران متوجه گرایش یا هویت جنسیتی متفاوت آنان می‌شدند، آن‌ها را هدف خشونت‌های جنسی، کلامی و فیزیکی که مرتبط بوده قرار می‌داده‌اند.»

گروه شش رنگ بر اساس «روایت مشارکت کنندگان در این تحقیق» در عین حال از «تعرض جنسی یا تجاوز» به برخی از آنها در خیابان‌ها یا زندان‌ها خبر داده است.

شش رنگ، شبکه لزبین ها و ترنسجندرهای ایرانی است که در سال ۱۳۸۹ با هدف افزایش آگاهی درباره حقوق جنسی، مبارزه با هموفوبیا (همجنسگرا ستیزی) و ترنسفوبیا و خشونت علیه زنان همجنسگرا و ترنسجندر تشکیل شد.

۰۹:۴۱ ۲۴.۶.۱۴۰۲

گفت‌و‌گوی نشریه فرانسوی لو پوئن با نرگس محمدی و گلرخ ایرایی

نشریه فرانسوی لو پوئن با گلرخ ایرایی و نرگس محمدی،‌ دو فعال حقوق بشر زندانی در زندان اوین گفت‌و‌گو کرده و آن را همراه با گزارشی درباره سالروز جان‌باختن مهسا ژینا امینی و آغاز اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ منتشر کرده است.

آرمین عارفی،‌ گزارشگر مجله لوپوئن در شبکه ایکس درباره این گفت‌و‌گو نوشته: «آنها درباره ایران و جنگ هر روزه خود با جمهوری اسلامی، حتی وقتی در پشت میله‌های زندان هستند هم با ما صحبت کردند.»

در روزهای اخیر نیز روزنامهٔ لوموند چاپ پاریس روز جمعه ۱۷ شهریور، در آستانهٔ اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، پنج نوشته از پنج زندانی سیاسی زن ایرانی را منتشر کرده بود و به‌نقل از نامه یکی از آنان تیتر زده بود «جرم ما تمنای زندگی است».

چهار نفر از این زندنیان، شامل نرگس محمدی، سپیده قلیان، نیلوفر بیانی و گلرخ ایرایی اکنون در زندان اوین محبوس‌اند و نفر پنجم، زینب جلالیان، پیشتر در اوین زندانی بوده و اکنون در زندان دیگری است. لوموند اشاره کرده بود که این نوشته‌ها به‌طور مخفیانه از زندان خارج شده است.

۰۹:۱۰ ۲۴.۶.۱۴۰۲

دعوت ریاض از هيئت نمایندگی حوثی‌های یمن برای ادامهٔ مذاکرات صلح

خبرگزاری دولتی عربستان روز جمعه خبر داد که حکومت این کشور از یک هیئت حوثی برای ادامهٔ مذاکرات آتش‌بس دعوت کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، این کشور پادشاهی می‌خواهد تلاش‌های مشترک با عمان بر سر «دستیابی به آتش‌بس دائمی و جامع در یمن و راه حل سیاسی پایدار و قابل قبول برای همهٔ طرف‌های یمنی» را از سر بگیرد.

شبکهٔ تلویزیونی حوثی «المسیره» نیز روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور، خبر داد که یک هیئت حوثی برای ادامهٔ مذاکرات صنعا را به مقصد ریاض ترک کرده است.

در همین زمینه محمدعلی الحوثی، رئیس کمیتهٔ عالی انقلابی حوثی‌ها، اواخر روز گذشته گفت که مذاکرات بین صنعا و ریاض با میانجیگری عمان در زمینهٔ «پرداخت حقوق کارکنان یمنی، گشایش فرودگاه‌ها و بنادر، آزادی همهٔ اسرا و بازداشت‌شدگان، خروج نیروهای خارجی و بازسازی منجر به یک راه‌حل سیاسی همه‌جانبه» همچنان ادامه دارد.

این اولین سفر رسمی مقامات حوثی به پادشاهی عربستان از زمان آغاز جنگ در یمن از سال ۱۳۹۳ است.

ابتکارات صلح از زمان توافق عربستان سعودی با رقیب اصلی‌اش، ایران برای از سرگیری روابط، شتاب بیشتری گرفته است.

۰۸:۳۵ ۲۴.۶.۱۴۰۲

بازداشت دو عضو نوجوان خانواده سارینا ساعدی، معترض کشته‌شده در سنندج

در ادامه فشارها بر خانواده‌های دادخواه در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا ژینا امینی، گزارش وب‌سایت‌های حقوق بشری حاکی از بازداشت برادر و خاله سارینا ساعدی، نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که در جریان اعتراضات سنندج با ضربات باتوم مأموران امنیتی آسیب جدی دید و یک روز بعد در بیمارستان جان باخت.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، معید ساعدی ۱۴ ساله، برادر سارینا و ریزان ساعدی ۱۷ ساله، خاله سارینا، توسط نیروهای حکومتی در آرامستان «بهشت محمدی» سنندج بازداشت شدند. اتهام و محل نگهداری این دو که نوجوان اعلام نشده است.

گزارش دیگری نیز حاکی از بازداشت امید نیازی، برادر محسن نیازی، از دیگر جانباختگان اعتراضات سراسری در دهگلان است. از محل نگهداری او نیز خبری در دست نیست.

محسن نیازی، جوان ورزشکاری بود که با شلیک مستقیم گلوله در جریان اعتراضات دهگلان کشته شد.

۰۸:۱۳ ۲۴.۶.۱۴۰۲

هه‌نگاو از تشدید شرایط امنیتی در مناطق کُردنشین و بستن راه‌های ورودی به بیجار خبر می‌دهد

حساب کاربری وب‌سایت هه‌نگاو در شبکه‌ایکس که اخبار مربوط به مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، از استقرار نیروهای نظامی حکومت و ایجاد مانع در خیابان‌های شهر بیجار و مسدودکردن راه‌های ورودی به این شهر خبر داد.

این وب‌سایت روز پنج‌شنبه، ۲۳ شهریور همچنین از استقرار ادوات سنگین نظامی بر تپه مشرف به محل دفن مهسا ژینا امینی در سقز و حضور گسترده نیروهای نظامی و انتظامی در سطح شهر آبدانان از توابع استان ایلام گزارش داده بود.

هه‌نگاو نوشته در روزهای اخیر شهرهای مناطق کردنشین ایران، از لحاظ حضور نیروی نظامی و جو امنیتی، در شرایط شبیه به شرایط «جنگی» به سر می‌برند.

گزارش‌های متعددی از بازداشت شماری از شهروندان در این مناطق نیز منتشر شده که از سرنوشت آنها اطلاعاتی در دست نیست.

مهسا ژینا امینی دختر کُرد اهل سقز در شهریور گذشته در سفر به تهران برای دیدار با خانواده از سوی گشت ارشاد بازداشت شد و جان باخت. خانواده او علیرغم فشارها اعلام کرده‌اند که مراسم سنتی سالگرد را بر مزار دخترشان برگزار می‌کنند.


۰۷:۵۴ ۲۴.۶.۱۴۰۲

علی یونسی و امیرحسین مرادی، دانشجویان نخبه زندانی نیز اعتصاب غذا کردند

آیدا یوسفی، برادر علی یونسی، دانشجوی نخبه زندانی، از اعتصاب غذای برادرش به همراه امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی نخبه زندانی در زندان اوین خبر داد.

خانم یوسفی در شبکه ایکس نوشته: «برادرم و دوست/همبندش امیرحسین مرادی در زندان اوین، از امروز تا شنبه سالگرد کشته شدن مهسا/ژینا، در اعتصاب غذای تر هستند.»

امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۶ است که از بیست و دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۹ همزمان با علی یونسی، دیگر دانشجوی این دانشگاه و برنده مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۱۳۹۶ بازداشت شده و تاکنون زندانی است.

پنج فعال سیاسی و مدنی محبوس دیگر در زندان اوین نیز با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بودند در اعتراض به «تداوم سیاست‌های سرکوبگرانه و ضد زن حکومت» و در همبستگی با «خواسته‌های معترضان از جمله توقف حجاب اجباری»، روز شنبه ۲۵ شهریور همزمان با سالروز جان‌باختن مهسا امینی و آغاز اعتراض‌های ۱۴۰۱ دست به اعتصاب غذا می‌زنند.

مصطفی تاجزاده، سعید مدنی، حسین رزاق، مهدی محمودیان و محمد نجفی در نامه خود که متن آن روز پنجشنبه ۲۳ شهریور منتشر شد، نوشته‌اند که «خیزش شکوهمند زن، زندگی، آزادی» زندگی ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی را «دگرگون» کرد و به گفته آنها، «شوکی بزرگ برای ارکان نظام سراسر بحران و همه حافظان وضع موجود بود.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG