لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

مکرون از فرانسوی‌ها خواست که در انتخابات زودهنگام «انتخاب درستی» داشته باشند


امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز دوشنبه گفت که اطمینان دارد مردم فرانسه در انتخابات زودهنگامی که او به دنبال شکست از راست‌گرایان افراطی در انتخابات اتحادیه اروپا فرمان برگزاری آن را داد، «انتخاب درستی» خواهند کرد.

تصمیم غافلگیرکننده آقای مکرون برای انحلال پارلمان فرانسه در حالی اعلام شد که احزاب میانه‌رو در مجموع توانستند که اکثریت را در پارلمان اروپا حفظ کنند، اما احزاب راست افراطی پیروزی‌های چشم‌گیری در ایتالیا، اتریش و فرانسه به دست آوردند.

تحلیل‌گران می‌گویند، مکرون با انحلال مجلس ملی فرانسه که تلاشی برای دور نگه داشتن حزب «تجمع ملی» از قدرت است، دست به قمار پرخطری زده.

امانوئل مکرون روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من به ظرفیت مردم فرانسه اطمینان دارم که می‌توانند برای خود و نسل‌های آینده انتخاب درستی داشته باشند.»

اعلام برگزاری دور اول انتخابات زودهنگام مجلس ملی در روز ۳۰ ژوئن و دور دوم در روز ۷ ژوئیه، زنگ خطر را در فرانسه به صدا درآورده و حتی واکنش‌هایی را درون حزب مکرون برانگیخته است.

روزنامه لوموند در سرمقاله خود نوشت: «رئیس کشور با بازی با آتش می‌تواند هم خودش را بسوزاند و هم کل کشور را به آتش بکشاند.»

علی‌رغم توفان انتقادها از چنین تصمیمی، مکرون روز دوشنبه در هنگام بازدید از روستای اورادور سور گلان، واقع در جنوب غرب فرانسه و محلی که نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دومدست به کشتار مردم غیرنظامی در آن زدند، خونسرد به نظر می‌رسد.

آقای مکرون در این بازدید به همراه فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس جمهوری آلمان بود که او نیز گفت: «بیایید و هرگز ویرانی‌هایی را که ناسیونالیسم و نفرت در اروپا مسببش شدند، از یاد نبریم.»

مکرون هم یک شب قبل از آن در نطقی تلویزیونی نسبت به خطرات «ظهور ناسیونالیست‌ها و عوام‌فریبی» برای فرانسه و اروپا هشدار داده بود.

حزب ضد مهاجرت و راست افراطی «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، در انتخابات پارلمانی اروپا حدود ۴۰ درصد آرا را به دست آورد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG