لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱
۱۹:۱۹ ۲۹.۴.۱۴۰۳

قطعی جهانی فناوری اطلاعات باعث اختلال در آماده‌سازی برای المپیک پاریس شد

بازی‌های المپیک پاریس تحت تأثیر قطعی جهانی فناوری اطلاعات در روز جمعه قرار گرفت و برگزارکنندگان به‌طور موقت نتوانستند کارت شناسایی ورزشکاران و مقاماتی که برای بازی‌ها وارد این کشور ‌شدند را صادر کنند.

به‌دنبال بروز اختلال در سیستم‌های فناوری اطلاعات در روز جمعه که ناشی از به‌روزرسانی یک برنامه آنتی‌ویروس توسط شرکت «کراوداسترایک» بود، خطوط هوایی، بانک‌ها، کانال‌های تلویزیونی و سایر کسب‌وکارها در جهان دچار مشکل شدند.

در حالی که یک هفته بیشتر به مراسم افتتاحیه المپیک پاریس باقی نمانده است، تونی استنگوئت، سازمان‌دهنده اصلی این المپیک، به خبرنگاران گفت: «مانند بسیاری از سازمان‌ها، ما نیز به‌دلیل این قطعی جهانی مایکروسافت دچار مشکل شدیم و همه سرورهای ما امروز صبح تحت تأثیر قرار گرفتند».

هزاران ورزشکار از سراسر جهان در حال عزیمت به پایتخت فرانسه برای حضور در المپیک پاریس هستند که از ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت برگزار می‌شود.

کمیته سازماندهی المپیک می‌گوید: مشکلات فناوری اطلاعات بر فعالیت فرودگاه پاریس تأثیری نداشته است، اما «ورود برخی از هیئت‌ها به خاطر تأخیر در پروازهای آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است».

۱۸:۱۴ ۲۹.۴.۱۴۰۳

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آمریکا برخی از پروازهای خود را از سر گرفتند

شرکت‌های هواپیمایی بزرگ آمریکا، از جمله دلتا ایر و خطوط هوایی یونایتد، در حال از سرگیری برخی از فعالیت‌های خود در روز جمعه هستند که به‌دنبال بروز یک مشکل فنی در به‌روزرسانی یک سیستم فناوری اطلاعات دچار اختلال شده و چندین شرکت هواپیمایی را زمینگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می‌رفت که تاخیرها و لغو پروازها در طول روز ادامه داشته باشد، چرا که خطوط هوایی تلاش می‌کنند از مشکلات ناشی از تغییر برنامه پروازها که وضعیت هزاران مسافر را تحت تاثیر قرار داده است، رهایی یابند.

به گزارش سایت رهگیری «فلایت اویر»، بیش از ۱۴۰۰ پرواز در سراسر ایالات متحده لغو شده و نزدیک به چهار هزار پرواز نیز با تأخیر انجام شده است.

مشخص نیست آیا زمینگیر شدن خطوط هوایی بزرگ آمریکا ناشی از اختلال در نرم‌افزارهای مایکروسافت و به‌روزرسانی شرکت امنیت سایبری «کراود‌استرایک» است که در روز جمعه فعالیت بانک‌ها، مراکز درمانی، پروازها و غیره را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد.

شرکت‌های دلتا و یونایتد می‌گویند قرار است برخی از پروازها از سر گرفته شوند، اما انتظار تاخیر و لغو پروازهای بیشتری وجود دارد.

هواپیماهای شرکت خطوط هوایی دلتا در فرودگاه بین‌المللی سالت‌‌لیک‌سیتی
هواپیماهای شرکت خطوط هوایی دلتا در فرودگاه بین‌المللی سالت‌‌لیک‌سیتی

۱۷:۰۵ ۲۹.۴.۱۴۰۳

ایران می‌گوید تاکنون گزارشی از اختلال در فناوری اطلاعات کشور نداشته‌ایم

معاون وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی و رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ایران می‌گوید تاکنون اختلالی در سرویس‌های فناوری اطلاعات در کشور نداشته‌ایم، اما همچنان در حال بررسی هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر محمدزاده لاجوردی روز جمعه گفت: از آن‌جا که این موضوع مربوط به سیستم عامل است، هنوز ابعاد آن مشخص نشده است.

حسین دلیریان، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، هم اعلام کرده که ایران به‌دلیل تحریم‌ها از دریافت خدمات مایکروسافت محروم شده است، و به همین دلیل از «جایگزین بومی» استفاده می‌کنیم.

او نیز گفته که تاکنون هیچ اختلالی در سرویس‌های فناوری کشور گزارش نشده است.

مدیر «فرودگاه امام» تهران هم در این زمینه مدعی شده که «نرم‌افزار ایرانی» موجب شد این فرودگاه از اختلال جهانی «مصون» بماند.

سعید چلندری به خبرگزاری فارس گفته است: «فرودگاه امام با وجود این‌که ۸۰ درصد پروزاهای خارجی را ارائه می‌کند،‌ خوشبختانه هیچ مشکلی نداشته و خدمات این فرودگاه به شکل طبیعی به مسافران ارائه می‌شود.

او می‌گوید که «نرم‌افزار ایرانی» فرودگاه امام محصول یک «گروه دانش‌بنیان داخلی» است که یک‌سال‌ونیم قبل راه‌اندازی و بهره‌برداری شد «و از آن زمان سیستم‌های فرودگاه با این نرم‌افزار داخلی کار می‌کند و مشکلی ندارد».

مایکروسافت می‌گوید اختلال گسترده جهانی در سرویس‌های فناوری اطلاعات که منجر به توقف بسیاری از خدمات بانکی، پروازها، رسانه‌ها، حرکت قطارها و غیره شده، ناشی از «به‌روزرسانی معیوب یک پلتفرم نرم‌افزاری شخص ثالث» بوده است.

شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» مسئول این خطای نرم‌افزاری معرفی شده است.

۱۶:۲۸ ۲۹.۴.۱۴۰۳

عذرخواهی مدیرعامل کراود استرایک از بروز اختلال‌های فناوری در سراسر جهان

مدیر عامل «کراود استرایک» که شرکت او عامل اختلال‌های فناوری اطلاعات در سراسر جهان معرفی شده است، در این زمینه عذرخواهی کرد و گفت که سیستم‌ها در حال بازگشت به حالت عملیاتی هستند.

جورج کورتز متعهد شد که با همه مشتریان خود برای بازگرداندن فعالیت‌های آن‌ها به صورت آنلاین همکاری کند.

او به برنامه «امروز» ان‌بی‌سی نیوز گفت: «ما عمیقاً به خاطر تأثیری که بر مشتریان، مسافران و هر کسی که تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته است گذاشته‌ایم، از جمله شرکت خود، متاسفیم».

آقای کورتز افزود: «بسیاری از مشتریان در حال راه‌اندازی مجدد سیستم‌های خود هستند و آن‌ها در حال عملیاتی شدن هستند».

مدیر عامل «کراود استرایک» اظهار داشت: «ممکن است مدتی طول بکشد تا برخی از سیستم‌ها به طور خودکار بازیابی شوند، اما شرکت اطمینان حاصل خواهد کرد که سیستم‌های کامپیوتری همه مشتریان به‌طور کامل بازیابی ‌شود».

۱۶:۰۴ ۲۹.۴.۱۴۰۳

بازگشت سامانه‌های کامپیوتری دو موسسه وام‌دهی آفریقای جنوبی به حالت عادی

دو موسسه وام‌دهی «کاپیتک بانک» و «آبسا» آفریقای جنوبی پس از اختلالات اوایل روز جمعه اعلام کردند که سامانه‌های کامیپوتری آن‌ها به‌طور کامل به حالت عادی خود بازگشته است.

کاپیتک اعلام کرد اوایل صبح با اختلالات قابل توجهی در شبکه بانکی خود روبرو شدیم که متأثر از نقص فنی مربوط به شرکت امنیت سایبری کراود استرایک بود.

موسسه کاپیتک در ای‌میلی گفته است: «مهم‌تر از همه، ما می‌خواهیم به مشتریان خود اطمینان دهیم که حساب‌های بانکی و اطلاعات شخصی آن‌ها محفوظ بوده و تحت تأثیر این حادثه قرار نگرفته است».

گروه بانکی آبسا نیز که در سراسر آفریقا فعالیت می‌کند، خبر داده که اختلالات فنی در شبکه آن برطرف شده است.

۱۵:۰۰ ۲۹.۴.۱۴۰۳

ترکیش ایرلاینز ۸۴ پرواز را لغو کرد

ترکیش ایرلاینز، شرکت هواپیمایی ترکیه نیز تأیید کرد که تحت تاثیر قطعی گسترده جهانی فناوری اطلاعات در روز جمعه قرار گرفته است.

یکی از سخنگویان این شرکت هواپیمایی گفته که ۸۴ پرواز این شرکت به و از استانبول و نقاط مختلف در سراسر اروپا لغو شده است.

ترکیش ایرلاینز بابت لغو این سفرها عذرخواهی کرد و گفت که پروازها «به تدریج به حالت عادی باز می‌گردند».

۱۴:۵۶ ۲۹.۴.۱۴۰۳

ماسک: بزرگترین شکست فناوری اطلاعات تاریخ رخ داد

ایلان ماسک، مالک شبکه اجتماعی ایکس، قطعی فناوری اطلاعات امروز که تأثیر جهانی داشت را چنین توصیف کرد: «بزرگترین شکست فناوری اطلاعات در تاریخ».

کارشناسان امنیت سایبری هشدار می‌دهند که اگرچه اکنون یک تعمیر نرم‌افزاری برای رفع مشکل یادشده انجام شده، اما برای راه‌اندازی مجدد رایانه‌ها، کار زیادی لازم است.

این زمان از آن رو طولانی خواهد بود که نرم‌افزاهای بدِ «کراود استرایک» به کامپیوترها برای دریافت به‌روزرسانی خوب و درست، اجازه نمی‌دهند و به همین دلیل سیستم‌های آسیب‌دیده باید در «حالت ایمن» راه‌اندازی شوند تا به‌روزرسانی معیوب حذف شود که «پروسه‌ای فوق‌العاده وقت‌گیر است».

۱۴:۴۶ ۲۹.۴.۱۴۰۳

مایکروسافت: مشکل برطرف شده، اما اثر آن فعلأ ادامه دارد

مایکروسافت اعلام کرد «علت اصلی» قطع گسترده فناوری اطلاعات برای برنامه‌هایش برطرف شده است، اما «اثر» آن همچنان بر برخی از سرویس‌ها ادامه دارد.

این شرکت قبلاً گفته بود که مشکل ایجادشده به‌دلیل «به روز رسانی از یک پلت فرم نرم‌افزاری شخص ثالث» است - که اکنون به عنوان شرکت «کراود استرایک» تأیید شده است.

۱۴:۰۱ ۲۹.۴.۱۴۰۳

لغو دست‌کم هزار و ۴۰۰ پرواز به‌دلیل اختلال فناوری اطلاعات امروز

در حالی که همزمان با تعطیلات تابستان و تعطیلی مدارس، فصل سفرهای تابستانی آغاز شده، اختلال رایانه‌ای امروز، موجب لغو دست‌کم یک‌هزار و ۴۰۰ پرواز در سراسر جهان شد.

این آمار به جز سفرهایی است که با تأخیر انجام شد.

بخشی از این سفرهای لغوشده به ترتیب به این صورت بوده است: ۵۱۲ پرواز در آمریکا، ۹۲ پرواز در آلمان، ۵۶ پرواز در هند، ۴۵ پرواز در ایتالیا و ۲۱ پرواز در کانادا و ۲۸ پرواز در فرانسه.

با این حال شرکت هواپیمایی «امریکن ایرلاینز» اعلام کرده که پس از رفع مشکل، توانسته باردیگر فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.

۱۳:۵۶ ۲۹.۴.۱۴۰۳

«کراود استرایک» علت اختلال گسترده را توضیح داد

جورج کورتز، مدیرعامل شرکت امنیت سایبری «کراود استرایک» پس از آنها مسئولیت اختلال گسترده امروز متوجه این شرکت شد، اطلاعیه‌ای صادر کرد.

او اعلام کرد نقصی در یک «به روزرسانی محتوا برای کامپیوترهای با میزبانی ویندوز» عامل قطع فناوری اطلاعات در گستره جهانی شده بود.

کورتز تأکید کرده که هیچ حمله سایبری اتفاق نیفتاده و کامپیوترهایی که سیستم عامل مک یا لینوکس دارند نیز دچار مشکل نشده‌اند.

قطعی فناوری اطلاعات امروز، یکی از جدی‌ترین اختلال‌ها از این نوع اعلام شده که از سال ۲۰۱۷ سابقه نداشته است.

اختلال امروز یک حمله سایبری مخرب بود که نسخه قدیمی ویندوز را تحت تأثیر قرار داد و به طور خودکار و غیرقابل کنترل به هر رایانه‌ای که دارای آن نرم‌افزار ویندوز قدیمی و محافظت نشده بود سرایت کرد.

حدود ۳۰۰ هزار کامپیوتر را در ۱۵۰ کشور مختلف دنیا تحت تاثیر این اختلال قرار گرفتند.

پیش از آن یکی از سخنگویان شرکت مایکروسافت اعلام کرده بود که «ما از مشکلی که دستگاه‌های ویندوز را به واسطه به‌روزرسانی یک پلتفرم نرم‌افزاری ثالث تحت تاثیر قرار داده آگاهیم. انتظار داریم که راه حلی آماده ارائه باشد.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG