لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

منابع آب آشامیدنی پایتخت مکزیک ممکن است تا ماه آینده به «صفر» برسد


نمایی از مکزیکوسیتی
نمایی از مکزیکوسیتی

کاهش باران در مکزیک به انداز‌ه‌ای هشداردهنده شده است که کارشناسان می‌گویند در صورت ادامه این وضعیت، احتمالاً منابع آب آشامیدنی مکزیکوسیتی، پایتخت کشور، تا یک ماه آینده به «صفر» می‌رسد.

مکزیکوسیتی با ۲۲ میلیون نفر جمعیت سال‌هاست که با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما کاهش باران و افزایش دما طی سه سال گذشته باعث بروز وضعیت اضطراری در این شهر شده است.

به گزارش واشینگتن‌پست، سیستم آب کاتزامالا– مجموعه‌ای از تصفیه‌خانه‌ها، مخازن و کانال‌هایی که آب ساکنان پایتخت و مناطق اطراف را تأمین می‌کند - در حال خشک شدن است.

شرایط به اندازه‌ای وخیم است که نهاد ناظر بر خشکسالی آمریکای شمالی روز ۳۰ آوریل امسال وضعیت خشکسالی در شهر مکزیکوسیتی را در رده «شدید» طبقه‌بندی کرد. انتظار می‌رود روز «صفر شدن منابع آب» تا ۲۶ ژوئن، یک ماه دیگر، فرا برسد.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داده است در حالی که مقامات محلی بحران آب را برای چندین ماه دست‌کم گرفتند، برخی از مناطق اطراف پایتخت با اتمام ذخایر آبی مواجه شده‌اند.

سیستم آب کاتزامالا یک منبع حیاتی برای میلیون‌ها ساکن پایتخت و مناطق شهری دره تولوکا است و در شرایط عادی، ۱۵ متر مکعب آب در ثانیه برای مصرف جمعیت مکزیکوسیتی به شبکه تزریق می‌کند.

واشینگتن‌پست می‌نویسد سیستم آب کاتزامالا هم‌اکنون تنها با ۲۸ درصد ظرفیت کار می‌کند.

خشک شدن ذخایر این سیستم آبی در حالی است که فرسودگی شبکه آب نیز به بحران آبی پایتخت مکزیک دامن زده است؛ به‌طوری که ۴۰ درصد از آب پایتخت به خاطر نشتی شبکه به هدر می‌رود.

مقامات محلی می‌گویند نوسازی شبکه آب نیاز به میلیاردها دلار منابع مالی دارد و در شرایط فعلی امکان تأمین چنین هزینه‌ای وجود ندارد.

از سوی دیگر، امیدواری مقامات مکزیک به بارش‌ باران در حالی است که کریستینا بویز، استاد مرکز تحقیقات و آموزش اقتصادی در مکزیکوسیتی، به واشینگتن پست گفته است بارندگی ممکن است باعث ایجاد یک «احساس کاذب امنیت» شود.

با این حال، بارش‌های زیاد در صورتی که به‌صورت چشمگیری جذب آب سفره‌های زیرزمینی شود، می‌تواند بحران بی‌آبی را تا حدودی رفع کند.

در این میان، حوزه کشاورزی نیز ۷۵ درصد وابسته به سیستم آبیاری قطره‌ای است و برای صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی نیاز به بهبود سیستم آبیاری و صرف پنج میلیارد دلار هزینه است.

بر اساس گزارش واشینگتن‌پست، سی‌ان‌ان و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG