لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

مهاجران منتقل‌شده به آلبانی با حکم دادگاهی در رُم به ایتالیا بازگشتند


بازگرداندن مهاجران به بندر باری در جنوب ایتالیا
بازگرداندن مهاجران به بندر باری در جنوب ایتالیا

سه روز بعد از انتقال برخی پناهجویان در ایتالیا به آلبانی در خارج از اتحادیه اروپا، کشتی گارد ساحلی ایتالیا با حکم دادگاهی در رم، ۱۲ تن از مهاجران را به کشور بازگرداند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۲۸ مهر ماه گزارش داد که بر اساس حکم دادگاه رم، مهاجران یاد شده به این خاطر به ایتالیا بازگردانده شدند که زادگاه آنها، یعنی مصر و بنگلادش، نمی‌تواند کشور امنی در نظر گرفته شود.

تعداد این مهاجران که ممکن بود در صورت رد درخواست پناهندگی آنها از آلبانی به مصر و بنگلادش منتقل شوند ابتدا ۱۶ نفر بود، اما چهار نفر از آنها قبلاً به خاطر مشکلات بهداشتی و خردسال بودن به ایتالیا بازگردانده شده بودند و اکنون همه آنها به ایتالیا بازگردانده شدند.

مهاجران منتقل‌شده به آلبانی با حکم دادگاه به ایتالیا بازگشتند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00

انتظار می رود جلسه هیئت دولت سه روز دیگر برگزار شود تا در مورد واکنش دولت ایتالیا به حکم دادگاه رم تصمیم‌گیری شود.

طرح جنجالی دولت ایتالیا برای بررسی درخواست پناهندگی هزاران پناهجو در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا اخیرا وارد مرحلۀ اجرایی شد و اولین گروه از مهاجران غیرقانونی با یک کشتی نظامی به آلبانی منتقل شدند.

نخستین گروهی که صبح چهارشنبه ۲۵ مهرماه با ورود کشتی «لیبرا» به بندر شِنجین، به آلبانی برده شدند، شامل ۱۰ بنگلادشی و شش مصری بودند که ۲۲ مهرماه از قایق‌هایی در حرکت از لیبی به سمت ایتالیا نجات داده شده بودند.

خانم ملونی در گفت‌وگو با خبرنگاران طی سفرش به لبنان تصمیم دادگاه رم را «امری تعصبی» خواند و گفت که این موضوع به دولت او بستگی دارد که تعیین کند کدام کشورها امن هستند و کدام کشورها نیستند.

او گفت شاید دولت بهتر می‌تواند توضیح دهد که منظور از «کشور امن» چیست.

وزیر کشور ایتالیا نیز می‌گوید مطمئن است تصمیم دادگاه رم درباره بازگرداندن برخی مهاجران لغو خواهد شد و دولت در صورت لزوم، درخواست تجدید نظر خود را به دادگاه عالی خواهد برد.

ایتالیا می‌گوید آن دسته از مهاجرانی را که پناهندگی دریافت کرده‌اند می‌پذیرد، اما کسانی که درخواستشان رد می‌شود، مستقیماً از آلبانی به کشورهای دیگر اخراج می‌شوند.

XS
SM
MD
LG