لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

مادورو پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا اعلام شد


نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا

با وجودی که خروجی چندین نظرسنجی به پیروزی اپوزیسیون اشاره داشت، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، با کسب ۵۱ درصد آرا برای سومین بار پیروز انتخاب ریاست‌جمهوری این کشور شد.

طبق اعلام مقامات انتخاباتی ونزوئلا که نیمه‌شب دوشنبه اعلام شد، ادموندو گونزالس، نامزد اپوزیسیون، ۴۴ درصد آرا را به دست آورده است.

پس از اعلام این نتایج، مادورو در حالی که در کاخ ریاست‌جمهوری در برابر هواداران خود ظاهر شد، گفت که انتخاب مجدد او «یک پیروزی برای صلح و ثبات است» و تأکید کرد که سیستم انتخاباتی ونزوئلا «شفاف است.»

اپوزیسیون پیش‌تر گفته بود که رأی‌دهندگان پس از ۲۵ سال حکومت حزب سوسیالیست، خواستار تغییر هستند.

میلیون‌ها نفر از مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری پر از حاشیه این کشور که بزرگ‌ترین چالش نیکلاس مادورو، رئیس جمهور سوسیالیست کنونی، طی ۲۵ سال اخیر برای حفظ قدرت حزب خود محسوب می‌شود، رای دادند.

مادورو ۶۱ ساله در حالی قرار است سومین دوره شش ساله ریاست جمهوری خود و سکانداری کشور نفتخیز ونزوئلا را آغاز کند که این کشور زمانی ثروتمند بود اما طی یک دهه تولید ناخالص داخلی آن ۸۰ درصد کاهش یافته و بیش از هفت میلیون نفر از ۳۰ میلیون شهروند آن، مجبور به مهاجرت شده‌اند.

او از سال ۲۰۱۳ قدرت را در اختیار دارد و متهم است که با ایجاد فضای اختناق، بسیاری از مخالفان و منتقدان را زندانی کرده.

نظرسنجی‌های مستقل نشان می‌داد که رأی‌گیری روز یکشنبه می‌توانست به ۲۵ سال «چاوزیسم»، جنبش پوپولیستی که رئیس جمهور پیشین ونزوئلا آن را پایه گذاشت، پایان دهد.

ادموندو گونزالس اوروتیا پس از آن که مقامات ونزوئلا اجازه نامزدی ماریا کورینا ماچادو، رهبر محبوب مخالفان را ندادند، جایگزین او در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد.

ماچادو که فعالیت‌های گسترده‌ای در حمایت از گونزالس اوروتیا انجام داده است، از رای‌دهندگان خواسته بود تا در «ساعت‌های تعیین‌کننده» شمارش آرا در شعبه های رای باقی بمانند و مانع تقلب شوند.

مادورو که پیش از این هشدار داده بود در صورت شکستش در انتخابات «حمام خون» در کشور به راه خواهد افتاد، یکشنبه گفت که اطمینان داده بود از نتیجه نهایی انتخابات مراقبت خواهد شد.

گابریل بوریچ، رئیس‌جمهور شیلی روز یکشنبه در مورد نتایج اعلام‌شده توسط هیئت انتخاباتی ونزوئلا که نیکلاس مادورو را با کسب ۵۱.۲ درصد آرا برنده اعلام کرده است، گفت که «باور کردنش سخت است.»

آقای بوریچ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رژیم مادورو باید بفهمد که نتایج منتشر شده توسط آنها به سختی قابل باور است.»

رئیس‌جمهور شیلی در ادامه خواستار شفافیت کامل صورتجلسات و روند کار شد و تأکید کرد که ناظران بین‌المللی بی‌طرف باید صحت نتایج انتخابات ونزوئلا را تأیید کنند. وی افزود که شیلی هیچ نتیجه‌ای را که قابل تأیید نباشد، به رسمیت نخواهد شناخت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن . پ.پ

XS
SM
MD
LG