لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۹

پزشکیان فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس داد؛ عراقچی به عنوان وزیر خارجه معرفی شد


مسعود پزشکیان در دیدار پیشین از مجلس
مسعود پزشکیان در دیدار پیشین از مجلس

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، پس از گذشت بیش از یک ماه از اعلام نام او به عنوان برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری، فهرست وزرای پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

اسامی اعضای کابینهٔ پیشنهادی آقای پزشکیان روز یک‌شنبه ۲۱ مردادماه طی نامهٔ او به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ارائه شد و این نامه در صحن علنی مجلس قرائت شد.

بر اساس این فهرست، علیرضا کاظمی برای وزارت آموزش و پرورش، ستار هاشمی برای وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، اسماعیل خطیب برای وزارت اطلاعات و عبدالناصر همتی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی شدند.

در این فهرست نام عباس عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه و نام محمدرضا ظفرقندی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است.

تنها وزیر پیشنهادی زن در این فهرست فرزانه صادق است که برای وزارت راه و شهرسازی معرفی شده است.

دیگر اعضای دولت پیشنهادی پزشکیان عبارت‌اند از احمد میدری برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلچه برای وزارت جهاد کشاورزی، امین حسین رحیمی برای وزارت دادگستری، عزیز نصیرزاده برای وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، محمد اتابک برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی برای وزارت کشور، رضا صالحی امیری برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، محسن پاک نژاد برای وزارت نفت، عباس علی آبادی برای وزارت نیرو، و احمد دنیامالی برای وزارت ورزش و جوانان.

اسماعیل خطیب و امین‌حسین رحیمی در همین سمت در دولت ابراهیم رئیسی نیز حضور داشتند و آقای علی‌آبادی نیز در دولت سیزدهم سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت را داشت.

عباس عراقچی نیز که به عنوان وزیر خارجه از سوی رئیس جمهور نهم ایران در نظر گرفته شده در دورهٔ ریاست جمهوری حسن روحانی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و معاون سیاسی وزیر خارجه فعالیت داشته است.

همچنین عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصاد و دارایی پیشنهادی دولت جدید نیز از سال ‍۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس بانک مرکزی فعالیت کرد.

از زمان ارائه فهرست وزرای پیشنهادی، مجلس یک هفته فرصت دارد با حضور این افراد در کمیسیون‌های تخصصی، سوابق آن‌ها را بررسی کند.

پیش از این گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد اسامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان مطرح شده بود.

در همین راستا خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز شنبه بر اساس گفت‌وگو با «یک منبع آگاه» اسامی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان را منتشر کرده بود.

بر اساس رویه چند دهه اخیر نام وزیران اطلاعات، دفاع و وزارت امور خارجه پس از هماهنگی و تصویب رهبر جمهوری اسلامی اعلام می‌شود.

با این حال مسعود پزشکیان اوایل مرداد امسال گفت که فهرست کابینه خود را نزد رهبر جمهوری اسلامی می‌برد تا آنها را با «هماهنگی و مشورت» او به مجلس معرفی کند.

برنده رقابت ریاست‌جمهوری ایران گفت پس از جمع‌بندی فهرست کابینه که توسط مشاورانش انجام می‌شود، در مرحله آخر به سراغ علی خامنه‌ای می‌روند و با هماهنگی و مشورت با او به یک «جمع‌بندی نهایی» خواهند رسید که افراد کابینه را بتوان معرفی کرد.

مسعود پزشکیان روز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد در حکمی محمدجواد ظریف را به عنوان «معاون راهبردی» رئیس جمهور منصوب کرد.

آقای پزشکیان همزمان در حکمی دیگر محمدجعفر قائم‌پناه را به عنوان معاون امور اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد.

XS
SM
MD
LG