لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

«طرح صیانت از فضای مجازی» در آخرین روزهای مجلس یازدهم بار دیگر در دستور کار قرار گرفت


کامبیز نوروزی، حقوقدان، می‌گوید نمایندگان مجلس «عنوان غلط‌‌انداز طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بر طرحی گذاشتند که ناقض تمام حقوق کاربران است»
کامبیز نوروزی، حقوقدان، می‌گوید نمایندگان مجلس «عنوان غلط‌‌انداز طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بر طرحی گذاشتند که ناقض تمام حقوق کاربران است»

«طرح صیانت از فضای مجازی» که چند سال پیش با مطرح شدن در مجلس شورای اسلامی با انتقادات و واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد، در آخرین روزهای کار مجلس یازدهم بار دیگر در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

خبرگزاری ایلنا روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، نوشت این طرح که اکنون به «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» تغییر نام داده،‌ با «اصرارهای جبهه پایداری» و «منتقدان سوپرانقلابی» محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

پیش از این جلال رشیدی کوچی، نمایندهٔ مجلس، با انتقاد از احتمال بازگشت این طرح گفت این مسئله «معامله» محمدباقر قالیباف، رئیس فعلی مجلس، «سر منافع مردم» با «جریانی خاص» است که برای کسب کرسی ریاست در مجلس بعدی انجام می‌شود.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز روز یک‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه، در کانال تلگرام خود به این مسئله واکنش داد و نوشت که این اتفاق به معنی آن است که طرفداران این طرح «امید خود برای تصویب آن در مجلس بعد را با توجه به ترکیب آن از دست داده‌اند».

آقای آذری جهرمی همچنین نوشت که این افراد «با توجه به عملکرد دولت سیزدهم، احتمال تک‌دوره‌ای شدن دولت را زیاد می‌دانند، لذا می‌خواهند با تصویب قانونی، فرمان توسعه اینترنت را برای همیشه از دست دولت‌ها خارج کنند».

همچنین کامبیز نوروزی، حقوقدان، روز شنبه در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «طرح صیانت از فضای مجازی به شکلی گسترده در پی محدودسازی شدید دسترسی شهروندان به محیط وب و انواع پلتفرم‌هاست.»

آقای نوروزی در ادامه نوشت: «نمایندگان بعدأ نام این طرح را را تغییر دادند و عنوان غلط‌انداز طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بر طرحی گذاشتند که ناقض تمام حقوق کاربران است.»

در مهرماه سال گذشته، سازمان غیردولتی «خانه آزادی» یا «فریدام هاوس» در گزارشی اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ با پنج امتیاز منفی در مقیاس صد امتیاز، بدترین سقوط در آزادی اینترنت در کل جهان را داشته و «سرکوب دیجیتال» در کشور تشدید شده است.

دسترسی به اینترنت در ایران با محدودیت‌های گسترده‌ای روبه‌رو است و کاربران برای دسترسی به وبسایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که از سوی حکومت مسدود شده‌اند، از فیلترشکن یا وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند.

پیشتر گزارش‌هایی مبنی بر این که بخشی از حکومت یا وابستگان آن در تجارت وی‌پی‌ان دست دارند و از این طریق سود سرشاری می‌برند، منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG