لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

کره جنوبی: موشک مافوق صوت کره شمالی بعد از پرتاب در هوا منفجر شد


کره شمالی از سال ۲۰۲۱ آزمایش موشک‌های مافوق صوت را برای گریز از ردیابی سامانه‌های دفاعی کره جنوبی آغاز کرده است
کره شمالی از سال ۲۰۲۱ آزمایش موشک‌های مافوق صوت را برای گریز از ردیابی سامانه‌های دفاعی کره جنوبی آغاز کرده است

ارتش کره جنوبی از پرتاب ناموفق یک موشک مافوق صوت همسایه شمالی خود در صبح روز چهارشنبه ششم تیرماه خبر داد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد موشک پرتاب‌شده در ساعت ۵:۳۰ بامداد از نزدیکی پایتخت کره شمالی در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری و با طی ۲۰۰ کیلومتر مسافت، در هوا منفجر شد.

این بیانیه می‌گوید موشک یاد شده با سوخت جامد به سمت آب‌های شمال شرقی شلیک شد، اما پرتاب با شکست مواجه شد و بر فراز آب‌های شهر ساحلی ونسان در شرق کره شمالی منفجر شد.

کره شمالی از سال ۲۰۲۱ آزمایش موشک‌های مافوق صوت را برای گریز از ردیابی سامانه‌های دفاعی کره جنوبی آغاز کرده است.

مقامات ارشد کره جنوبی، ژاپن و آمریکا در یک تماس تلفنی، اقدام جدید کره شمالی را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه و فراتر از آن عنوان کرده و به شدت محکوم کردند.

مرکز فرماندهی هند و اقیانوسیه ارتش آمریکا نیز با انتشار بیانیه‌ای اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کرد و از این کشور خواست از اقدامات غیرقانونی و بی‌ثبات‌کننده بیشتر خوددداری کند: «در حالی که بر اساس ارزیابی ما این رویداد تهدیدی فوری برای پرسنل یا قلمرو ایالات متحده یا متحدان ما ایجاد نمی‌کند، ما به نظارت بر اوضاع ادامه می‌دهیم».

آخرین پرتاب موشکی کره شمالی در ۳۰ مه انجام شده بود. این کشور در هفته جاری اعزام یک ناو هواپیمابر آمریکایی برای شرکت در رزمایش نظامی با کره جنوبی و ژاپن را محکوم کرده بود. هفته گذشته نیز رهبران کره شمالی و روسیه در پیونگ‌یانگ با هم دیدار کرده و پیمان امنیت نظامی امضا کردند؛ اقدامی که با انتقاد سئول، توکیو و واشینگتن مواجه شد.

روز سه‌شنبه هفتادوچهارمین سالگرد جنگ کره بود و تلویزیون کره شمالی اعلام کرد روز چهارشنبه راهپیمایی گسترده‌ای در پیونگ یانگ به مناسبت سالگرد جنگ برگزار شد.

تلویزیون دولتی کره شمالی سالگرد جنگ را روز «مبارزه با امپریالیسم ایالات متحده» خواند و آمریکا را «دشمن اصلی» عنوان کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG