لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

کره جنوبی توافق نظامی با همسایه شمالی خود را به صورت کامل تعلیق می‌کند


سربازان کره جنوبی در حال بررسی محتویات بالن‌های زباله ارسال‌شده از سوی همسایه شمالی خود هستند
سربازان کره جنوبی در حال بررسی محتویات بالن‌های زباله ارسال‌شده از سوی همسایه شمالی خود هستند

کره جنوبی می‌گوید در پاسخ به فرستادن صدها بالن حاوی زباله به مرز این کشور توسط پیونگ‌یانگ، توافقنامه نظامی امضاشده با کره شمالی در سال ۲۰۱۸ را تعلیق می‌کند.

شورای امنیت ملی کره جنوبی دوشنبه ۱۴ خرداد با بیان این‌که این اقدام در راستای «کاهش تنش‌ها» انجام می‌شود، در بیانیه‌ای اعلام کرد تعلیق این توافق راه را برای انجام آموزش نظامی در نزدیکی مرز و اتخاذ «اقدامات کافی و فوری» در پاسخ به تحریکات کره شمالی هموار می‌کند.

این شورا بدون ارائه توضیحی در مورد ماهیت این اقدامات گفت که طرح تعلیق توافقنامه برای تصویب در جلسه روز سه‌شنبه کابینه مطرح خواهد شد.

پس از آن که سئول در پاییز پارسال در اعتراض به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره جاسوسی پیونگ‌یانگ، توافق را تا حدی به حالت تعلیق درآورد، کره شمالی اعلام کرد که دیگر به هیچ‌وجه به این توافق پایبند نخواهد بود.

کره شمالی از آن زمان نیروها و سلاح‌های خود را در پست‌های نگهبانی نزدیک مرز مستقر کرده است.

شورای امنیت ملی کره جنوبی در بیانیهٔ روز دوشنبه خود اعلام کرد ادامه پایبندی به این پیمان، «مشکلات قابل توجهی در وضعیت آمادگی ارتش ما بوجود آورده بود».

این شورا همچنین اعلام کرد این توافقنامه را «تا زمانی که اعتماد متقابل بین دو کره برقرار نشود»، تعلیق می‌کند.

ارتش کره جنوبی روز هشتم خرداد اعلام کرد حدود ۹۰۰ بالن پر از زباله توسط پیونگ‌یانگ به سمت جنوب فرستاده شده است.

کره شمالی این اقدام را تا روز ۱۳ خرداد ادامه داد و با مؤثر خواندن آن هشدار داد که در صورت نیاز ممکن است اقدامات بیشتری انجام دهد.

این بالن‌ها در استان‌های شمالی، از جمله سئول پایتخت کشور که در مجموع تقریباً نیمی از جمعیت کره جنوبی را در خود جای داده‌اند، فرود می‌آیند.

کره جنوبی این تحریک اخیر از سوی همسایه مجهز به سلاح هسته‌ای خود را «غیرمنطقی» و «اقدامی سطح پایین» خوانده است.

کره شمالی می‌گوید این اقدام در تلافی کمپین تبلیغاتی فراریان و فعالان کره شمالی در همسایه جنوبی است که به کرات بالن‌هایی حاوی اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ را به همراه غذا، دارو، پول و کارت‌های حافظه مملو از نماهنگ‌‌های موسیقی کی‌پاپ، به مرزهای شمالی می‌فرستند.

سئول پیش از این با بیان این‌که فرستادن این زباله‌ها بر خلاف آتش‌بسی است که به خصومت‌های جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ پایان داد هشدار داده بود که اگر کره شمالی «زباله‌باران» را متوقف نکند، اقدامات متقابل شدیدی انجام خواهد داد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG