لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

نصرالله اسرائیل را تهدید به حملات به «اهداف جدید» کرد


دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌گوید اگر اسرائیل به هدف قرار دادن غیرنظامیان در لبنان ادامه دهد، این گروه به «اهداف جدید» در اسرائیل حمله خواهد کرد.

حسن نصرالله روز چهارشنبه ۲۷ در این زمینه به افزایش تلفات غیرنظامی‌ها در حملات منسوب به اسرائیل در روزهای اخیر اشاره کرده است.

منابع امنیتی و رسانه‌های دولتی لبنان گفته‌اند روز سه‌شنبه پنج غیرنظامی اهل سوریه ازجمله سه کودک در حملات اسرائیل در خاک لبنان جان خود را از دست دادند.

این در حالی است که اسرائیل می‌گوید به شبه‌نظامیان و زیرساخت‌های حزب‌الله، گروه وابسته به جمهوری اسلامی ایران، حمله می‌کند و غیرنظامیان را هدف نمی‌گیرد.

حسن نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی به مناسبت روز دهم ماه محرم با اشاره به «ادامه هدف قرار دادن غیرنظامیان» در حملات اسرائیل تأکید کرد که این مسئله «مقاومت» را به این سمت سوق می‌دهد که دست به ارسال موشک به سمت شهرک‌هایی بزند که پیشتر هدف قرارنمی‌گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به خود در سوریه، عراق، لبنان و یمن به عنوان «محور مقاومت» نام می‌برد که به اهداف و مواضع آمریکا و اسرائیل در منطقه حمله می‌کنند.

حزب‌الله، یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران و قدرتمندترین نیروی نظامی و سیاسی در لبنان، از همه مراکز جمعیتی اسرائیل به عنوان «شهرک» یاد می‌کند و اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

در پی حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که باعث آغاز تهاجم نظامی گسترده اسرائیل به نوار غزه شد، درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در امتداد مرزهای دو کشور در حدود ۹ ماه اخیر تقریباً بدون وقفه ادامه داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، جنگ در لبنان منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ غیرنظامی و بیش از ۳۰۰ جنگجوی حزب‌الله شده است و سطوحی از ویرانی در شهرها و روستاهای مرزی لبنان را به بار آورده که از زمان جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه است.

این در حالی است که حسن نصرالله که از طریق یک لینک ویدئویی با ده‌ها هزار شیعه لبنانی سخن می‌گفت بر بازسازی مناطق جنگ‌زده تأکید کرد.

هرساله دوره عزاداری سالانه برای امام سوم شیعیان اغلب فرصتی برای حزب‌الله است تا حمایت مردمی و قدرت نظامی خود را به نمایش بگذارد.

در مراسم امسال، بسیاری از عزاداران تصاویری از کشته‌شدگان لبنانی در جنگ با اسرائیل در ۹ ماه گذشته را با خود حمل می‌کردند.

این در حالی است که راهپیمایی سالانه برای عاشورا، روز دهم محرم، امسال به دلیل مسائل امنیتی و جنگ با اسرائیل در جنوب لبنان لغو شده است.

در هفته‌های گذشته نگرانی از تبدیل حملات روزانه میان حزب‌الله با ارتش اسرائیل در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان به یک جنگ گسترده، آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه را به دادن هشدار به طرفین کشاند و دولت‌های بسیاری از روی نگرانی هزاران شهروند خود را به خروج فوری از لبنان فرا خواندند.

اسرائیل با بیان اینکه آمادگی‌های لازم را برای عملیات گسترده‌تر در دست اجرا دارد تأکید می‌کند که هنوز دربارهٔ این موضوع «تصمیمی» نگرفته است. در مقابل حزب‌الله نیز با تأکید بر اینکه خواستار جنگ با اسرائیل نیست، از آمادگی خود در صورت بروز جنگ خبر داده است.

XS
SM
MD
LG