لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

ناتو از آغاز به‌کار بخشی از سپر موشکی خود در لهستان خبر داد


سامانه «اِیجِس اَشور». سایت دوم این سپر موشکی از سال ۲۰۱۶ در رومانی فعال است
سامانه «اِیجِس اَشور». سایت دوم این سپر موشکی از سال ۲۰۱۶ در رومانی فعال است

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، می‌گوید یک پایگاه جدید پدافند هوایی ایالات متحده در شمال لهستان که برای شناسایی و رهگیری حملات موشکی بالستیک به عنوان بخشی از سپر موشکی گسترده‌تر ناتو طراحی شده، آمادهٔ انجام مأموریت شده است.

آن‌طور که ناتو روز چهارشنبه ۲۰ تیر در وب‌سایت خود اعلام کرده، این سامانه که «اِیجِس اَشور» نام دارد، در شهر ردزیکووو در شمال لهستان مستقر شده و از این پس قادر است موشک‌های بالستیک کوتاه تا میان‌برد را رهگیری کند.

ینس استولتنبرگ، رئیس ناتو، روز چهارشنبه در حاشیه نشست سران ناتو در واشینگتن گفت که آمادگی این پایگاه گام مهمی برای امنیت فراآتلانتیک در مواجهه با تهدید فزاینده ناشی از موشک‌های بالستیک است.

او در این مورد به‌ویژه به استفاده گسترده از موشک‌های بالستیک در درگیری‌ها در اوکراین و خاورمیانه اشاره کرد و افزود: «به عنوان یک ائتلاف دفاعی، نمی‌توانیم این تهدید را نادیده بگیریم. دفاع موشکی یک عنصر اساسی برای وظیفه اصلی ناتو در دفاع جمعی است.»

بر اساس اعلام ناتو، سایر عناصر کلیدی سامانه «اِیجِس اَشور» شامل یک سایت دوم به همین نام در رومانی، به همراه ناوشکن‌های نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در بندر روتا اسپانیا و یک رادار هشدار اولیه واقع در شهر کورِچیک ترکیه است.

ناتو می‌گوید که سامانه «ایجس اشور» کاملاً دفاعی است و حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی در راستای عملیات این سامانه، در دو سایت رهگیر در لهستان و رومانی مستقر هستند.

لهستان اوایل خردادماه سال جاری برای مقابله با تهدیدات روسیه، قراردادی نیز به ارزش ۷۳۵ میلیون دلار برای خرید موشک میان‌برد با ایالات متحده آمریکا امضا کرد.

خبر آغاز به‌کار این سامانه دفاعی در لهستان، در میانه تنش‌ها میان مسکو و غرب بر سر تهاجم روسیه به اوکراین، منتشر می‌شود، آن هم در حالی که سابقه تلاش برای برقراری یک سامانه دفاع موشکی در شرق اروپا به بیش از یک دهه قبل برمی‌گردد که در آن زمان دلیل این تلاش، مقابله با «تهدید موشکی ایران» بیان شده بود.

روسيه اما از همان زمان با استقرار سپر دفاع موشکی ناتو در جمهوری چک و لهستان مخالفت می‌کرد و آن را تهديدی عليه خود توصیف می‌کرد.

روابط روسیه و غرب پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه در اوکراین در سال ۲۰۲۲، در خصمانه‌ترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر قرار گرفته است.

ناتو در ماه ژانویه نیز یک سلسله رزمایش در نزدیکی مرزهای روسیه، تحت عنوان «مدافع ثابت‌قدم» برگزار کرد که بزرگ‌ترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد محسوب می‌شود.

روسیه همان زمان اعلام کرد که این رزمایش‌ها نشانه «بازگشت» ناتو به نقشه‌های جنگ سرد است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی که به ناتو مشهور است با ۱۲ عضو در سال ۱۹۴۹ میلادی در واکنش به ترس فزاینده از تهدید نظامی اتحاد جماهیر شوروی و برای دفاع از دموکراسی‌های اروپایی تأسیس شد.

بر اساس منشور این پیمان، حمله به یک عضو ناتو، حمله به همهٔ اعضای آن تلقی می‌شود و پاسخ نظامی تمام اعضا را در پی خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت ناتو، رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/پ.پ
XS
SM
MD
LG