لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

نیلوفر حامدی و الهه محمدی برای اجرای حکم حبس به زندان اوین «احضار شدند»


از راست: نیلوفر حامدی و الهه محمدی
از راست: نیلوفر حامدی و الهه محمدی

وکلای نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار، می‌گویند با وجود اینکه باید پرونده او بر اساس قانون و طبق بخشنامه عفو ۱۴۰۱ مختومه شود، او ملزم شده ظرف پنج روز برای اجرای حکم پنج سال حبس خود را معرفی کند.

همچنین کانال تلگرامی روزنامۀ هم‌میهن روز شنبه ۲۸ مهر از ابلاغ اجرای حکم پنج سال حبس به الهه محمدی، خبرنگار این روزنامه، خبر داد.

هم‌میهن نوشته است که براساس اجرائیه صادر شده، خانم محمدی نیز باید ظرف پنج روز خود را برای اجرای حکم حبس به زندان اوین معرفی کند.

پرتو برهان‌پور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی روز شنبه در گفت‌وگو با «شبکه‌ شرق» گفتند که او باید مشمول عفو شود، اما بر اساس اجرائیه‌ای که صادر و امروز به او ابلاغ شده است، باید خودش را به زندان اوین معرفی کند.

این دو وکیل در جریان این گفت‌وگو با تاکید مشمول شدن این پرونده به بخشنامه عفو، گفته‌اند: «قطع نظر از صحت و سقم اتهامات وارد شده به خانم حامدی، بر اساس همان قانونی که او به استناد آن به ۵ سال حبس محکوم شده، ایشان مشمول عفو قرار می‌گیرد».

آنها تاکید کرده‌اند که مشخص نیست که چرا نباید خانم محمدی از این قانون بهره‌مند شود و دلیل این سختگیری چیست.

به گفته آنها حتی اگر او «بر اساس تمام اصول حقوقی و قوانین موضوعه و بر مبنای تمامی آموزه‌های اخلاقی و شرعی ما، در تفسیری بدبینانه مشمول عفو قرار نگیرد، به صرف همین اختلاف در برداشت، باید تفسیر به حال متهم صورت گیرد» و مشمول عفو شود.

هفته گذشته، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوهٔ قضائیه ایران خبر داد که حکم پنج سال حبس تعزیری نیلوفر حامدی و الهه محمدی،‌ روزنامه‌نگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، اجرا خواهد شد.

او گفت که این دو خبرنگار که در «ناآرامی‌ها پس از مرگ مهسا امینی» بازداشت شدند، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده‌اند» و افزود با توجه به حکمی که صادر شده مجازات اشد، پنج سال برای آنها اعمال می‌شود.

وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی روز ۲۳ مهر در مصاحبه‌های جداگانه تأکید کردند موکلان آن‌ها مشمول «بخشنامه عفو اعلامی در سال ۱۴۰۱» هستند.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی پوشش خبر جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و خاکسپاری او در شهریور۱۴۰۱، بازداشت شدند.

هر دو روزنامه‌نگار در جلسه پایانی دادگاه خود در سال گذشته همه اتهامات منتسب به خود را رد و تأکید کردند، در کار روزنامه‌نگاری خود «صدای مردم بودند و به آن افتخار می‌کنند».

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران دی‌ماه پارسال قرار این دو روزنامه‌نگار را هر کدام با ۱۰ میلیارد تومان تبدیل کرد و آن‌ها به طور موقت آزاد شدند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه شرق و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG