لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

قوه قضائیه: حکم پنج سال حبس نیلوفر حامدی و الهه محمدی اجرا خواهد شد


وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی مرداد امسال ابراز امیدواری کرده بودند هردو در نهایت مشمول عفو شوند و پروندهٔ آنها با صدور قرار، مختومه اعلام شود
وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی مرداد امسال ابراز امیدواری کرده بودند هردو در نهایت مشمول عفو شوند و پروندهٔ آنها با صدور قرار، مختومه اعلام شود

سخنگوی قوهٔ قضائیه ایران می‌گوید حکم پنج سال حبس تعزیری نیلوفر حامدی و الهه محمدی،‌ روزنامه‌نگاران روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، اجرا خواهد شد.

اصغر جهانگیر یک‌شنبه ۲۲ مهر در نشست خبری این قوه به خبرنگاران گفت این دو خبرنگار که در «ناآرامی‌ها پس از مرگ مهسا امینی» بازداشت شدند، به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده‌اند.

آقای جهانگیر با بیان اینکه پرونده این دو خبرنگار جهت اجرای احکام به مراجع مربوطه ارسال شده، گفت: «با توجه به حکم صادره، مجازات اشد، پنج‌ سال، این افراد اعمال خواهد شد.»

وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی مرداد امسال با اعلام خبر تبرئهٔ این دو روزنامه‌نگار اعلام کرده بودند که آن‌‌ها در دو اتهام دیگر به حبس محکوم شده‌اند.

با این حال آن‌ها ابراز امیدواری کرده بودند هردو در نهایت مشمول عفو شوند و پروندهٔ آنها با صدور قرار، مختومه اعلام شود.

الهه محمدی و نیلوفر حامدی در پی پوشش خبر جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و خاکسپاری او در شهریور۱۴۰۱، بازداشت شدند.

هر دو روزنامه‌نگار در جلسه پایانی دادگاه خود در سال گذشته همه اتهامات منتسب به خود را رد و تأکید کردند در کار روزنامه‌نگاری خود «صدای مردم بودند و به آن افتخار می‌کنند».

آنها درپی بیش از یک سال بازداشت موقت در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

اما دادگاه تجدید نظر استان تهران دی‌ماه پارسال پس از ۱۷ ماه با تبدیل قرار نیلوفر حامدی و الهه محمدی به مبلغ هر کدام ۱۰ میلیارد تومان موافقت کرد و در پی این اتفاق آنها آزاد شدند.

با این حال قوه قضائیه اعلام کرد به دلیل انتشار تصاویر بدون حجاب اجباری الهه محمدی و نیلوفر حامدی بعد از آزادی موقت از زندان، برای این دو روزنامه‌نگار پرونده جدیدی تشکیل شده است.

هر دو این روزنامه‎‌نگاران زن ایرانی امسال برنده بیست و یکمین جایزه آزادی مطبوعات «خوزه کوزو» شده‌اند.

این جایزه یادبودی برای «خوزه کوزو» روزنامه‌نگار اسپانیایی است که آوریل سال ۲۰۰۳ در پی شلیک یک تانک آمریکایی به یک هتل محل اقامت خبرنگاران خارجی در بغداد، کشته شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ پ.م/ پ.پ
XS
SM
MD
LG