لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

کره شمالی: پیشرفتی در مذاکرات واشینگتن و پیونگ یانگ حاصل نشده است


اولین دور مذاکرات میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ژوئیه سال ۲۰۱۸ در سنگاپور انجام شد.
اولین دور مذاکرات میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ژوئیه سال ۲۰۱۸ در سنگاپور انجام شد.

یک مقام کره شمالی یکشنبه پنجم آبان گفته است، پیشرفتی در روابط ایالات متحده و کره شمالی حاصل نشده است و خصومت‌هایی که می توانند به تبادل آتش منجر شوند، همچنان ادامه یافته است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی می‌گوید، کیم یونگ چول، مقام ارشد کره شمالی در بیانیه ای گفته است، آمریکا مرتکب اشتباه خواهد شد اگر ضرب الاجل یک ساله برای پایان یافتن روابط دوستانه رئیس جمهوری دونالد ترامپ و رهبر کیم جونگ اون را نادیده بگیرد.

رویترز می‌گوید، کیم جونگ اون در نامه‌ای ضرب الاجلی یک ساله برای مذاکرات بر سر عاری سازی شبه جزیره کره تعیین کرده است.

طبق این گزارش، کیم یونگ چول پیش از دیدار دوم دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ویتنام ، به عنوان نماینده کره شمالی برای مذاکرات بین دو کشور به ایالات متحده سفر کرده بود.

اولین دور مذاکرات میان ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ژوئیه سال ۲۰۱۸ در سنگاپور انجام شد و دومین مذاکرات نیز فوریه امسال در ویتنام بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

رهبران دو کشور همچنین آخر ژوئن امسال در منطقه غیرنظامی کره شمالی و جنوبی با هم دیدار کردند و ترامپ دعوت آقای کیم جونگ اون برای ورود به خاک کره شمالی را قبول کرد و برای اولین بار یک رئیس‌جمهور آمریکایی قدم به خاک کره شمالی گذاشت.

کیم یونگ چول روز یکشنبه گفته است که ایالات متحده به جای توجه به درخواست کره شمالی برای در پیش گرفتن رویکرد جدید، به فشار بر پیونگ یانگ ادامه داده است.

رویترز می‌گوید، کیم یونگ چول در این بیانیه به نقل کیم جونگ اون نوشته که او امیدوار است که روابط بین واشینگتن و پیونگ به سمتی نرود که تاییدی باشد بر این که «دشمنی‌ها دائمی هستند اما هیچ دوستی دائمی وجود ندارد.»

بعد از ماه‌ها وقفه در مذاکرات هسته‌ای میان آمریکا و کره شمالی، روز شنبه ۱۳ مهرماه مذاکراتی در سطح کارشناسان دو کشور در سوئد برگزار شد و همان روز نیز دولت پیونگ‌یانگ اعلام کرد که مذاکرات را متوقف می‌کند.

کیم میونگ گیل، مذاکره کننده ارشد کره‌شمالی، «انعطاف ناپذیری» مذاکره کنندگان آمریکایی را دلیل توقف مذاکره دانسته و گفته بود، آنها حاضر نبودند «از نظر و نگرش قدیمی خود» دست بردارند.

اما آمریکا گفته بود «مذاکرات خوبی» انجام شد و این مذاکرات زمینه‌ای شد برای دور بعدی گفت‌وگوها که قرار است دو هفته آینده برگزار شود.

در حالی بیانیه کیم یونگ چول در روز یکشنبه منتشر شده است که روز گذشته رسانه‌های خبر دادند که کیم جونگ اون از کره جنوبی خواسته است تا درباره برچیدن تاسیسات کومگانگ مذاکره کنند. این تاسیسات به مثابه یکی از نماد دوستی و همکاری بین دو کشور بوده است اما کره شمالی اخیر از این ساخت این پروژه انتقاد کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG