لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۰

سازمان ملل متحد: طرح «کاهش تنش» در سوریه تاثیرات محدودی دارد


بمباران بخشی از «درعا» توسط نیروی هوایی سوریه
بمباران بخشی از «درعا» توسط نیروی هوایی سوریه

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که توافق «کاهش تنش» زد و خوردهای مسلحانه را فقط در یکی از مناطق منظور شده در توافق کاهش داده و نتوانسته به انتقال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت محاصره کمک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون بین المللی و مستقل تحقیقات در گزارش خود به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، با وجود توافق کاهش تنش بين دولت‌های ایران، روسیه و ترکیه زدو خوردهای مسلحانه در اطراف حمص، حوالی دمشق و در اطراف شهر درعا واقع در جنوب سوریه ادامه یافته است.

رییس این کمیسیون در تشریح نتایج پژوهش خود در شهر ژنو گفت، کاهش درگیریهای مسلحانه فقط در استان ادلب واقع در غرب سوریه محسوس بوده است.

به گفته او درگیری‌ها در استان درعا واقع در جنوب کشور افزایش یافته و در هفته‌های اخیر شاهد یکی از سنگین‌ترین بمبارانها بوده است.

روز چهارشنبه فعالان مدنی و گروههای امداد وقوق حداقل ۱۲حمله هوایی و توپ باران در نقاط مختلف استان درعا را گزارش کردند. کنترل این استان بین نیروهای دولتی و شورشیان تقسیم شده است.

دفاع غیرنظامی سوریه که به کلاه سفیدها شهرت دارند، گزارش داد در یکی از این حملات مدرسه‌ای که پناهگاه گروهی از آوارگان در غرب استان درعا است هدف حمله قرار گرفته است. در مورد تلفات این حمله هنوز گزارشی منتشر نشده است.

پائولو سرخیو پینیرو، رییس کمیسیون بین المللی تحقیق گفت:«درگیری‌ها با بیرحمی و با هدف تنبیه و انتقام گرفتن از مردم در شکل بمباران هوایی مناطق مسکونی و غیرنظامی، حمله علیه پزشکان و بیمارستانها و استفاده از بمب گذاریهای انتحاری علیه اهداف غیرنظامی ادامه دارد.»

تاکنون نقشه مشخصی از مناطق «کاهش تنش» و روش نظارت بر آنها منتشر نشده است. به گفته رییس کمیسیون تحقیق انتقال کمک‌های بشردوستانه بهبود پیدا نکرده است.

او افزود: «در نقاطی که بیش از همه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند در سال ۲۰۱۷ فقط در یک مورد به سازمان ملل متحد اجازه داده شده این کمک‌ها را منتقل کند. طرف‌های درگیر و دولت‌های دارای نفوذ در جنگ داخلی سوریه از فرصتی که بر اثر کاهش درگیری‌ها فراهم شده نتوانسته اند بهره برداری کنند.»

آقای پینیرو گفت، خارج از این چهار منطقه موسوم به «کاهش تنش» هنوز هم حدود ۶۰۰ هزار نفر از مردم در مناطق تحت محاصره گرفتارند و تقریبا روزانه هدف حملات هوایی قرار می گیرند.

همزمان در رویداد دیگری فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت، احتمالا گفتگوهای صلح در ماه ژوئیه از سرگرفته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز استفان د میستورا روز چهارشنبه گفت: متناسب با پیشرفت طرح مناطق «کاهش تنش» ممکن است دور دیگری از گفتگو بین حکومت و مخالفان سوریه را در ماه ژوئیه فرا بخواند.

وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه گفت مذاکرات بین این کشور و ایران و ترکیه در مورد مناطق «کاهش تنش» اوایل ماه ژوییه در آستانه پایتخت قزاقستان ادامه خواهد یافت.

آقای د میستورا در حاشیه یک کنفرانس میانجیگری صلح به خبرنگاران گفت:«قرار است مذاکرات آستانه در اوایل ژوئیه و قبل از اجلاس گروه ۲۰ انجام شود و شاید قبل از این تاریخ ما یک دور دیگر از مذاکرات صلح در ژنو را برگزار کنیم. این مذاکرات در ژوئیه و بعد از پایان ماه رمضان خواهد بود ولی در عین حال زمانی انجام خواهد شد که ما مطمئن شویم طرح کاهش تنش واقعا موثر بوده است.»

او تاریخ قطعی برای انجام این مذاکرات را اعلام نکرد. ماه رمضان روز ۲۴ ژوئن به پایان می رسد و اجلاس گروه ۲۰ قرار است در روزهای ۷ و ۸ ژوئیه در هامبورگ برگزار شود.

آقای د میستورا در پاسخ به سئوالها در مورد عملی شدن طرح «کاهش تنش» گفت هنوز نقشه دقیق این مناطق مشخص نشده و در مورد نحوه نظارت و اداره این مناطق توافق قطعی صورت نگرفته است.

او اشاره کرد که احتمالا یکی از عوامل اصلی برای پیشرفت در این زمینه ملاقات روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ خواهد بود. او افزود:«وقتی که آمریکایی‌ها و روس‌ها در مورد برخی عوامل به توافق برسند بقیه نیز به سادگی پیروی خواهند کرد و يا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و در نتیجه فرصتی برای پیشرفت فراهم خواهد شد.»

XS
SM
MD
LG