لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

احضار كاردار سفارت افغانستان در تهران به وزارت امور خارجه ایران


دو روز پس از احضار سفير ايران در کابل به وزارت امورخارجه افغانستان، وزارت امور خارجه ايران نيز روز پنجشنبه در اعتراض به آن چه که «جوسازی های منفی رسانه ای» عليه سفارت ايران در کابل خوانده، کاردار سفارت افغانستان در تهران را فراخواند.

کشمکش اخير بين ايران و افغانستان در پی درخواست سفير ايران در کابل از شورای ملی افغانستان برای تصويب نکردن توافق‌نامه استراتژيک بين افغانستان و آمريکا در هفته گذشته آغاز شد.

مجلس نمايندگان افغانستان (ولسی جرگه)، دوشنبه، به شدت به سخنان سفير ايران، در مورد سند همکاری‌های استراتژيک ميان افغانستان و امريکا، اعتراض کرده و خواستار احضار وی از سوی وزارت خارجه افغانستان شد.

يک مقام ارشد دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، نیز به راديو اروپای آزاد/راديو آزادی گفته بود: «ابوالفضل ظهره‌وند، سفير ايران در کابل، روز سه‌شنبه به وزارت خارجه افغانستان احضار شده تا در مورد سخنان اخيرش توضيح دهد.»

اين درحالی است که گزارش روز پنجشنبه رسانه های ايران حاکی است در ديدار «محسن پاک آيين»، ریيس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه ايران با «شاه مردان قل»، کاردار سفارت افغانستان در تهران، نگرانی های جمهوری اسلامی ايران در مورد تبعات امنيتی پيمان استراتژيک آمريکا با افغانستان بیان شده است.

محسن پاک آيين گفته است:«مقامات جمهوری اسلامی ايران بارها نگرانی خود نسبت به تهديدات امنيتی آمريکا در منطقه و به خصوص ابقای پايگاه های نظامی در افغانستان را به مقامات اين کشور اعلام و در مجامع بين المللی بيان کرده اند.»

محسن پاک آيين همچنين فضا سازی های برخی رسانه ها بر عليه جمهوری اسلامی ايران را در مسير اهداف کشورهايی که قصد اخلال در روابط دوستانه و برادرانه تهران – کابل دارند خوانده است.

اين مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ابراز اميدواری کرده است که « اين وضعيت از سوی دولت افغانستان مديريت شود.»

در این دیدار شاه مردان قل نیز گفته است که مراتب «نگرانی» جمهوری اسلامی ايران را به دولت افغانستان ابلاغ خواهد کرد .

توافق‌نامه راهبردی بين دو کشور آمريکا و افغانستان ۱۲ ارديبهشت‌ماه در کابل به امضای حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان، و همتای آمريکايی وی، باراک اوباما، رسيد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اين توافق‌نامه در خصوص چگونگی همکاری‌های امنيتی، اقتصادی و سياسی آمريکا و افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ است.
XS
SM
MD
LG