لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

اعتصاب «بیش از هشت‌ هزار» کارگر پروژه‌ای شرکت‌های نفت و گاز


اعتصاب کارگران پروژه‌ای پیمانی در شرکت‌های نفت و گاز
اعتصاب کارگران پروژه‌ای پیمانی در شرکت‌های نفت و گاز

یک شورای کارگری می‌گوید «بیش از هشت هزار» کارگر پروژه‌ای در شرکت‌های نفت و گاز در اعتراض به عدم دریافت مطالبات خود اعتصاب کرده‌اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیر رسمی نفت روز شنبه، دوم تیرماه، با بیان اینکه این اعتصاب از سه روز پیش آغاز شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حذف پیمانکاران، افزایش دستمزدها و ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت، مطالبات فوری ما است.»

در این بیانیه همچنین با اشاره به نام بیش از ۶۰ شرکت که کارگران آن در اعتصاب هستند، آمده که رسیدگی به «شرایط خوابگاه‌ها،‌ شرایط کاری و ایمنی محیط کار» از دیگر مطالبات کارگران است.

این شورا در بیانیه خود با اشاره به اینکه این اعتصابات در راستای «کمپین ۱۴-۱۴»، به معنای ۱۴ روز کار و ۱۴ روز استراحت، است، نوشت که پیش از این اعلام کرده که در صورت عدم رسیدگی به مطالبات کارگران به «اعتصابات گسترده‌تر» دست خواهد زد.

در همین زمینه وب‌سایت حقوق بشری هرانا روز ۱۱ اردیبهشت امسال در گزارشی به مناسبت روز جهانی کارگر اعلام کرد: «در یک سال گذشته تعداد ۴۲۸ تجمع کارگری و ۱۴۴۸ تجمع صنفی به دست رسانه‌ها یا نهادهای مدنی رسیده است.»

هرانا در ادامه اعلام کرد که در یک سال گذشته «طیف وسیعی از کارگران به دلیل عدم دریافت حقوق ماهیانه و عدم توجه به مطالبات بیمه‌ای‌ به خیابان‌ها رفته و برخی از این کارگران به علت عدم پرداخت گاه تا ۳۰ ماه از حقوقشان دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند».

این در حالی است که خبرگزاری ایلنا به نقل از علیرضا میرغفاری، عضو شورای عالی کار و از اعضای هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، از ارسال «پیامک‌های تهدیدآمیز» در حمایت از پیمانکاران به کارگران معترضِ فعال در فضای مجازی خبر داده است.

در پی افزایش افسارگسیختهٔ نرخ تورم در سال‌های گذشته و فاصله زیاد بین درآمد و هزینهٔ خانوار، اصناف و گروه‌های مختلف از جمله کارگران معلمان و بازنشستگان در سال‌های اخیر اعتراضات و اعتصابات گسترده‌ای را شکل داده‌اند.

این اقدامات اعتراضی در بحبوحه اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شدت گرفت، اما با سرکوب شدید حکومت همراه شد.

XS
SM
MD
LG