لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۰

آمریکا در اعتراض به یک ویدئوی نتانیاهو نشست با اسرائیل درباره ایران را لغو کرد


بنیامین نتانیاهو اخیرا با انتشار ویدئویی مدعی شد که آمریکا کمک‌های نظامی به اسرائیل را تعلیق کرده است
بنیامین نتانیاهو اخیرا با انتشار ویدئویی مدعی شد که آمریکا کمک‌های نظامی به اسرائیل را تعلیق کرده است

نشریه «اکسیوس» از قول دو مقام آمریکایی گزارش داد که کاخ سفید یک نشست اطلاعاتی در سطح بالا میان اسرائیل و آمریکا را به خاطر انتشار یک ویدئو توسط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را لغو کرده است.

«گروه مشورتی راهبردی اسرائیل و آمریکا» (اس‌سی‌جی) قرار بود روز پنج‌شنبه ۳۱ خرداد اطلاعات جدید از «مدل‌سازی کامپیوتری دانشمندان هسته‌ای ایران برای پژوهش و توسعه تسلیحات هسته‌ای» را بررسی کنند.

آقای نتانیاهو اخیرا با انتشار ویدئویی مدعی شد که آمریکا کمک‌های نظامی به اسرائیل را تعلیق کرده است.

یک مقام آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به نشریه اکسیوس گفته‌اند مشاوران ارشد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از انتشار این ویدئو خشمگین شده و این نارضایتی در دیدار چند ساعته آموس هوکشتاین، دستیار ارشد جو بایدن، با نخست‌وزیر اسرائیل در میان گذاشته شده است.

این منابع که نامی از آن‌ها برده نشده در ادامه تصریح کرده‌اند که کاخ سفید سپس تصمیم گرفت تا با لغو نشست روز پنج‌شنبه گامی فراتر بردارد.

یک مقام آمریکایی گفته است تصمیم کاخ سفید حاوی این پیام روشن بود که انجام چنین حرکات نمایشی از سوی آقای نتانیاهو عواقب دارد.

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز گفته است «آمریکایی‌ها خشمگین هستند. ویدئوی بنیامین نتانیاهو آسیب زیادی (به روابط دوجانبه) زد».

روزنامه هاآرتص هم ضمن تأیید این خبر گفته که برخی از مقام‌های اسرائیلی در زمان اعلام لغو اجلاس در حال آماده شدن برای سفر به واشینگتن بودند.

در این میان یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفته است که کاخ سفید در واقع اجلاس بررسی برنامه هسته‌ای ایران را لغو نکرده، بلکه به تعویق انداخته است.

آقای نتانیاهو در ویدئویی که به زبان انگلیسی منتشر کرده بود، گفت غیرقابل تصور است که دولت آمریکا طی چند ماه گذشته تحویل سلاح و مهمات به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورده است.

در واکنش به این اظهارات، کرین ژان پیر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، خاطرنشان کرد که تنها یک محموله تسلیحاتی از زمان آغاز جنگ غزه متوقف شده است؛ در حالی که میلیاردها دلار سلاح بدون هیچ ممانعتی به اسرائیل سرازیر شده و ما واقعاً نمی‌دانیم که آقای نتانیاهو در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.

دو مقام اسرائیلی که در جریان دیدار دستیار ارشد جو بایدن با نخست‌وزیر اسرائیل بوده‌اند به اکسیوس گفته‌اند که آموس هوکشتاین از نتانیاهو ایراد گرفته که اتهامات موجود در این ویدئو، هم نادرست و هم خارج از دایره (روابط دیپلماتیک) است.

بر اساس گزارش‌های آکسیوس، هاآرتص و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG