لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

اوپک: افت همزمان سطح تولید و قیمت نفت ایران


نمایی از پالایشگاه نفت آبادان
نمایی از پالایشگاه نفت آبادان

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان ماه در گزارشی اعلام کرد که در ۱۰ ماه اول سال جاری نه تنها تولید نفت ایران به شدت سقوط کرده، بلکه ارزش نفت ایران نیز کاهش یافته است.

این گزارش می‌گوید تولید روزانه نفت ایران در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر ۱۸ هزار بشکه کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار بشکه رسیده است.

تولید نفت ایران قبل از تحریم‌های آمریکا بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز بود؛ بدین ترتیب تحریم‌ها، تولید ایران را حدود ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه کاهش داده‌است.


با توجه به اینکه مصرف داخلی نفت خام ایران حدود ۱.۸ میلیون بشکه است، هم‌اکنون جمهوری اسلامی حدود ۳۵۰ هزار بشکه نفت مازاد بر مصرف داخلی تولید می‌کند که بخشی از آن در تاسیسات ذخیره‌سازی نفتی و نفتکش‌ها انبار می‌شود.

قبل از تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود، اما آن نیز هم‌اکنون به زیر ۲۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

اخیرا خبرگزاری مهر از قول منابعی گزارش داد که در لایحه بودجه سال ۹۹ «سهم درآمدهای نفتی به صفر رسیده است».

ایران هنگام خروج آمریکا از برجام و تهدید به تحریم نفت جمهوری اسلامی گفته بود این «رویای آمریکایی است که قابل تعبیر نیست»، اما آمارها نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران به شدت سقوط کرده است.

بر اساس ارزیابی اوپک، ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ میلیارد دلار صادرات نفت داشت که این رقم برابر ۵۶ درصد از کل صادرات کشور بود. معلوم نیست دولت برای حذف درآمدهای نفتی از بودجه چه جایگزینی دارد.

اوپک می‌گوید متوسط قیمت نفت سنگین ایران (نوعی از نفت ایران که بیشترین سهم را در صادرات دارد) در ۱۰ ماه ابتدایی سال حدود ۶۱ دلار و ۷۷ سنت بوده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.


کل تولید روزانه نفت اوپک در ماه اکتبر به ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه رسید که نسبت به سپتامبر، حدود ۹۴۳ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد. علت این امر افزایش دوباره تولید نفت عربستان بعد از حملات به تجهیزات نفتی این کشور در نیمه ماه سپتامبر است که آمریکا، قدرت‌های اروپایی و عربستان آن را به ایران نسبت دادند.

اوپک می‌گوید تقاضا برای نفت این سازمان در سال جاری میلادی نسبت به پارسال حدود ۹۰۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه خواهد رسید و سال آینده هم دوباره این رقم ۱.۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

اوج‌گیری تولید نفت آمریکا عرصه را بر دیگر تولید کننده‌ها، خصوصا اوپک تنگ کرده است.

با استفاده از گزارش‌های اوپک، خبرگزاری مهر و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG