لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

همۀ آن‌چه باید از افتتاحیه پارالمپیک پاریس بدانید


شعله‌های مشعل این بازی‌ها روز شنبه سوم شهریوردر بریتانیا روشن شد
شعله‌های مشعل این بازی‌ها روز شنبه سوم شهریوردر بریتانیا روشن شد

کمتر از یک هفته مانده به شروع بازی‌های پارالمپیک پاریس، شعله‌های مشعل این بازی‌ها روز شنبه سوم شهریوردر بریتانیا روشن شد؛ جایی که این بازی‌ها پس از پایان جنگ جهانی دوم متولد شد.

قرار است این مشعل پس از ورود به فرانسه در یک سفر نسبتاً سریع در حدود پنجاه شهر فرانسه گردانده شود.

در مجموع، ۱۲ مشعل ازجمله مشعل اصلی به‌مدت چهار روز، از یکشنبه تا چهارشنبه آینده، در سراسر فرانسه، قبل از رسیدن به پاریس و دیگ مشعل المپیک در قلب باغ تویلری (یکی از کاخ‌های سلطنتی)، خواهند درخشید.

فرانسه برای اولین بار میزبان بازی‌های پارالمپیک است، اما اولین دوره این بازی‌ها یا دست‌کم شکل‌گیری آن به سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد؛ زمانی که لودویگ گوتمن، عصب‌شناس آلمانی، رویدادهای ورزشی را برای معلولان جنگ جهانی دوم سازماندهی کرد؛ روی صندلی‌های چرخدار، در بیمارستانی در شمال غربی لندن.

شرکت ورزشکارانی از هلند در دورۀ بعدی این مسابقات که چهار سال بعد برگزار شد، آن رویداد را به‌عنوان اولین مسابقات بین‌المللی از این نوع در تاریخ ثبت کرد.

اما در مسابقات پارالمپیک که سال ۱۹۶۰ در رم برگزار شد، تنها قربانیان جنگ حضور نداشتند و ۴۰۰ ورزشکار از ۲۳ کشور در آن شرکت کردند.

پارالمپیک ۱۹۷۶ تورنتو نیز اولین دوره‌ای بود که افرادی با انواع دیگر معلولیت (به جز فلجی پایین‌تنه) هم در آن شرکت داشتند.

از المپیک ۱۹۸۸ سئول به این سو مسابقات در شهر میزبان المپیک برگزار می‌شود.

اما اکنون دقیقاً از همان مکانی که پارالمپیک در لندن متولد شد، مشعل این بازی‌ها طی مراسمی در بعدازظهر شنبه با حضور تونی استانگته، رئیس کمیته برگزارکننده المپیک پاریس ۲۰۲۴، و اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین المللی پارالمپیک، روشن می‌شود.

این مشعل روز بعد، از طریق تونل مانش، به فرانسه خواهد رسید، اما در شمال فرانسه مراسمی که برای ورود مشعل در نظر گرفته به دلایل امنیتی بسیار محدود خواهد بود.

۱۱ شعلۀ دیگر، به‌عنوان نماد ۱۱ روز رقابت پس از مراسم افتتاحیه، به‌طور همزمان از شهرهایی چون استراسبورگ و مونپلیه یا حتی شهر کوچک لورد در جنوب فرانسه به سمت پاریس به راه می‌افتند و در راه از برخی شهرهای فرانسه عبور می‌کنند.

در این مسیر، ورزشکارانی که پیشتر در پارالمپیک قهرمان شده‌اند، مشعل را به دست خواهند گرفت.

اما در پاریس، سیزدهمین شعله روز یکشنبه به‌مناسبت هشتادمین سالگرد آزادی پاریس روشن خواهد شد.

دی جی باربارا بوچ، هنرمندی که در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک نیز حضور داشت، و همچنین مرجان ساتراپی، نویسنده و فیلمساز ایرانی فرانسوی، حضور خواهند داشت.

خانم ساتراپی پیشتر فرش المپیک را طراحی کرده و دربارۀ طراحی این فرش به خبرگزاری فرانسه گفته است: «من می‌خواستم از سبک نقاشی سیلوئت استفاده کنم، چون نمی‌خواستم در یک قومیت خاص باشم. سیلوئت یک انسان، شبح یک انسان است، صرف نظر از این‌که از چه قومیتی باشید، صرف‌نظر از این‌که شما چه کسی هستید.»

مرجان ساتراپی در کنار فرش المپیک
مرجان ساتراپی در کنار فرش المپیک

در پاسخ به این‌که چرا یک هنرمند ایرانی فرانسوی برای چنین کاری انتخاب شده است، خانم ساتراپی می‌گوید که هنر فراتر از هر ملیت و قومیتی است.

بازی‌های پارالمپیک طی مراسمی در خیابان معروف شانزلیزه افتتاح خواهد شد و توما ژولی، همان کسی که افتتاحیه المپیک را کارگردانی کرده بود، کارگردانی هنری افتتاحیه پارالمپیک را نیز بر عهده دارد.

پیشتر برگزارکنندگان مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک پاریس اعلام کرده‌اند که پس از تهدید به مرگ توما ژولی، کارگردان این مراسم، و همچنین باربارا بوچ، دی‌جی و فعال مدنی که در این مراسم حضور داشت، شکایتی را در دستگاه قضایی فرانسه مطرح کردند.

حدود ۲.۵ میلیون بلیت برای افتتاحیه پارالمپیک پاریس در نظر گرفته شده که تا روز چهارشنبه گذشته بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تای آن به فروش رفته است.

بازی‌های پارالمپیک به مدت ۱۳ روز از ششم تا هجدهم شهریور با حضور چهار هزار و ۴۰۰ ورزشکار از ۱۸۴ کشور جهان در ۲۲ رشته ورزشی در پاریس برگزار خواهد شد.

پیشتر المپیک پاریس ۲۰۲۴ پس از دو هفته برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی، شامگاه یک‌شنبه ۲۱ مرداد به پایان رسید و ورزشکاران آمریکایی در جدول مدال‌های این دوره از المپیک صدرنشین شدند.

اما جنجال‌هایی که افتتاحیه المپیک پاریس به راه انداخت، بر این بازی‌ها نیز سایه انداخت. همچنین المپیک امسال حواشی دیگری نیز داشت.

حسین علیرضا، قایقران سعودی، فیلمی را از یک ورزشکار ایتالیایی در شبکه اجتماعی منتشر کرد که بدون اطلاع او فیلمبرداری شده بود. در این فیلم، توماس چکون، شناگر ایتالیایی و قهرمان المپیک در ۱۰۰ متر کرال پشت، روی حوله پشت یک نیمکت در یکی از پارک های دهکده المپیک خوابیده است.

او پیشتر از وضعیت رفاهی در دهکده المپیک از جمله نبود تهویه مناسب هوا در اتاق‌های ورزشکاران انتقاد کرده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، کاروان ورزشی پارالمپیک ایران نیز با ۶۵ ورزشکار در ۱۰ رشته ورزشی شامل والیبال نشسته مردان، پاراتکواندو، پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتیراندازی با کمان، پاراکانو، گلبال، پاراشنا، پاراجودو و پاراوزنه‌برداری در این مسابقات حضور خواهد داشت.

آبان سال گذشته، وحید جدی و امید جعفری بدون انجام مسابقه در جودوی کم‌بینایان و نابینایان پارا آسیایی از هانگژو اخراج شدند. کمیته پارالمپیک ایران گفت علت بازگشت این دو «مثبت شدن آزمایش دوپینگ بوده که در جریان اردوها انجام گرفته است».

مسابقات نمایندگان ایران در پارالمپیک پاریس روز پنجشنبه ۸ شهریور با رشتۀ پاراتکواندو آغاز می‌شود و آخرین رقابت نمایندگان ایران نیز در رشته پاراوزنه‌برداری در روز یکشنبه ۱۸ شهریور خواهد بود.

ایران، در جدول مدال‌های المپیک پاریس، با سه مدال طلا، شش مدال نقره و سه مدال برنز رتبه ۲۱ را به دست آورد.

XS
SM
MD
LG