لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

پومپئو: تا تغییر رفتار رهبران ایران، فشار حداکثری آمریکا ادامه می‌یابد


مایک پومپئو (عکس از آرشیو)
مایک پومپئو (عکس از آرشیو)

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت بیانیه‌ای به مناسبت خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران، برجام، صادر کرده است. آقای پومپئو می‌گوید، تا زمانی که «رفتار مخرب» مقام‌های ایران تغییر نکند، فشار حداکثری آمریکا ادامه می‌یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود با اشاره به شروط دوازده‌گانه خود برای دستیابی به توافق جدید با ایران، گفته است: تا زمانی که رهبران ایران رفتار مخرب خود را تغییر ندهند، حقوق مردم ایران را رعایت نکنند و به پای میز مذاکره بازنگردند، ما به فشار حداکثری بر حکومت ایران ادامه خواهیم داد.

مایک پومپئو اواخر اردیبهشت پارسال ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران به منظور رسیدن به یک توافق جدید مطرح کرد که شامل مواردی چون «توقف غنی‌سازی اورانیوم»، «توقف توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران»، «آزادی همه شهروندان آمریکا و کشورهای دوست و متحد واشینگتن»، «خروج از سوریه» و «قطع حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در عراق و حوثی‌ها در یمن» می‌شود.

سالگرد خروج از برجام

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه تصریح کرده است: یک‌سال پیش، رئیس جمهوری ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده به مشارکت خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایان می‌دهد و استراتژی قاطع و جدیدی برای مقابله رفتار بی‌ثبات کننده ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای در پیش می‌گیرد.

مایک پومپئو گفته است:رئیس جمهوری ترامپ وعده داد که آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد که گروگان تهدیدهای هسته‌ای حکومت ایران شود و به شدت خواهان پاسخ دادن به تمام فعالیت های بی ثبات کننده ایران است.

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ایران در سال ۱۳۹۴ در وین بر سر حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. طبق برجام، ایران محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را پذیرفت در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شد.

دونالد ترامپ که منتقد توافق هسته‌ای با ایران است در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.با خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ حکم به بازگشت تحریم‌هایی داد که در چارچوب اجرایی شدن برجام به تعلیق درآمده بود.

«تحقق وعده‌ها»

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید،دونالد ترامپ به خوبی وعده‌های خود در قبال ایران را با کارزار فشار حداکثری محقق کرده است.

به گفته مایک پومپئو طی یک سال گذشته آمریکا در حدود یک هزار نهاد و فرد ایرانی را مورد تحریم قرار داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت: دولت ترامپ توانسته است میزان صادرات نفت ایران را به سطحی تاریخی کاهش دهد و معافیت‌های مشتریان نفتی ایران را لغو کرده است.

گزارش ها حاکی است که قبل از بازگشت تحریم‌های امریکا،ایران روزانه ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت و از آبان گذشته و با بازگشت تحریم‌های آمریکا، این میزان به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

واکنش به رویکرد تازه ایران

مایک پومپئو در ادامه به رویکرد تازه ایران اشاره کرده و گفته است: حکومت ایران امروز اعلام کرد که قصد دارد برنامه هسته ای خود را گسترش دهد، اقدامی مغایر با قواعد بین‌المللی و تلاشی برای به گروگان گرفتن جهان است.

وزیر امور خارجه آمریکا میگوید اقدام امروز ایران تهدیدی برای از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای است که می تواند زمان دستیابی به سلاح هسته‌ای را کوتاه کند و بیانگر تداوم تهدید ایران برای صلح و ثبات جهانی است.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در واکنش به محدویت های اتمی تازه آمریکا، روز چهارشنبه رسما خروج این کشور از «برخی» تعهدات خود ذیل برجام را اعلام کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران «خروج از برجام را در دستور کار قرار دارد» اظهار داشت: «این کار مرحله به مرحله است و هرگاه طرف های مقابل به تعهداتشان بازگردند جمهوری اسلامی ایران هم به تعهداتش باز خواهد گذشت.»

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG