لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

احتمال استعفای اعتراضی چند عضو شورای شهر تهران در اعتراض به عملکرد زاکانی


علیرضا زاکانی، شهردار تهران
علیرضا زاکانی، شهردار تهران

شورای شهر تهران، پس از تهدید به استعفای ۱۰ عضو این شورا در صورت کناره‌گیری نکردن علیرضا زاکانی، شهردار این کلان‌شهر، در معرض انحلال قرار گرفته است.

روزنامه هم‌میهن، در شماره روز سه‌شنبه، دوم مرداد خود، نوشته که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز از «امکان انحلال» این شورا «احساس خطر» کرده است.

در حالی که چمران روز دوشنبه خواستار دوری از «هرگونه حاشیه‌سازی» برای «خدمت‌رسانی» شده بود، گزارش‌ها حاکی است که او در یک تغییر تاکتیکی، «سعی دارد اعضای منتقد شورا را از تصمیم خود منصرف کند.»

پس از افزایش انتقادها از عملکرد علیرضا زاکانی در سمت شهرداری تهران، چمران هشدار داده که «چنانچه روند فعلی در هفته‌های گذشته در شورا ادامه داشته باشد، ممکن است شورای ششم نیز به سرنوشت شورای اول دچار شود. »

او از اعضای شورای شهر تهران خواسته «دچار تصمیمات احساسی و ناگهانی» نشوند.

اختلاف میان شورای شهر و شهردار تهران از زمانی اوج گرفت که نرجس سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، که عضو شورای این شهر است، در اظهاراتی صریح مدیریت زاکانی را در حوزه‌های مختلف زیر سؤال برد و خواستار کناره‌گیری او شد.

این در حالی است که خانم سلیمانی پیش از این از حامیان زاکانی به شمار می‌رفت. به‌نظر می‌رسد پس از عملکرد او در جریان تبلیغات چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز «تخریب» شدید محمدباقر قالیباف از سوی نیروهای نزدیک به جبهه پایداری و سعید جلیلی، گزارش‌ها از عملکرد زاکانی در دوران مدیریت بر شهرداری تهران سمت و سوی منفی به خود گرفت.

در صورت استعفای ۱۰ نفر از اعضای شورای شهر ۲۱ نفرهٔ تهران، این شورا به حداکثر نمی‌رسد و می‌تواند منحل شود، همانطور که در اولین دوره شوراهای شهر و روستا، اختلافات داخلی اصلاح‌طلبان، شورای شهر تهران را به انحلال کشاند.

براساس ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی شورای شهر، وقتی «جلسات تصمیم‌گیری شورا از حد نصاب خارج» شود، وزارت کشور شورای شهر را منحل و به طور خودکار، شهردار تهران نیز کنار گذاشته شده و سرپرست شهرداری جانشین او خواهد شد.

زاکانی پیش از انتخابات نیز به‌دلیل تصمیم به قطع درختان و ساخت‌و‌ساز مسجد و فرهنگسرا در دو پارک قیطریه و لاله تهران، مورد انتقادی شهروندان تهرانی قرار گرفته و کارزاری نیز برای برکناری او به راه افتاده بود.

با این حال پس از اتمام انتخابات ریاست‌جمهوری، انتقادها از او از عملکرد او از سطح شهروندان عادی فراتر رفت و از سوی چهره‌های سیاسی پیگیری شد.

شماری از رسانه‌های حکومتی اختلافات میان شورای شهر و شهردار تهران را «مسائل شخصی» بین برخی از اعضای شورای شهر با زاکانی عنوان کرده‌اند.

روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران، نیز به صراحت نرجس سلیمانی را به «دروغ‌گویی» علیه زاکانی متهم کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی نیز درخواست کناره‌گیری زاکانی، انعکاس اختلاف میان «طرفداران قالیباف و زاکانی» و پس‌لرزه بعد از انتخابات عنوان شده است.

زاکانی که در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز نامزد شده بود، با آنکه از او به عنوان یکی از نامزدهای «پوششی» نام برده می‌شد، بدون حمایت از نامزد خاصی، از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد.

از او به عنوان شهردای نام برده می‌شود که «بیشترین تذکر» را از سوی شورای شهر تهران در سه سال گذشته دریافت کرده است.

زاکانی در واکنش به استعفای دسته‌جمعی برخی از اعضای شورای شهر تهران، گفت: «من در این خصوص صحبت نمی‌کنم. هر کسی موضع خود را تشخیص می‌دهد. اما این کار، کار بسیار نامناسبی است، ما با شورا تعامل داشته‌ایم و خواهیم داشت.»

با استفاده از گزارش‌های روزنامه‌های هم‌میهن و همشهری، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب/م.ا.
XS
SM
MD
LG