لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

هشدارها نسبت به اوج‌گیری کسری برق ایران به دست‌کم ۲۴ هزار مگاوات


رئیس هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران هشدار داده است که کسری برق ایران از ۱۹ هزار مگاوات در سال جاری، ممکن است به ۲۴ هزار مگاوات در سال آینده برسد.

چنین رقم عظیمی معادل ۲۸ درصد از تقاضای تابستانی برق در ایران است.

حمیدرضا صالحی با اظهار امیدواری به عدم پنهانکاری دولت چهاردهم درباره واقعیت کسری عظیم برق ایران، روز شنبه ۱۷ شهریور به خبرگزاری ایسنا گفته است نباید روی تصمیمات اشتباهی که در گذشته اتخاذ شده پافشاری شود.

او افزود: «باید در زمان کوتاه راهکارهای گذشته را تغییر دهیم و به دنبال راه‌حل‌های جدید باشیم».

کسری فزاینده برق ایران در حالی است که علی‌اکبر محرابیان، وزیر انرژی دولت ابراهیم رئیسی زمستان پارسال مدعی شده بود ایران برای صادرات برق به اروپا آماده می‌شود.

ادعای او در حالی بود که تابستان پارسال نیز ایران با ۱۱ هزار مگاوات کسری برق مواجه بود و با بدتر شدن وضعیت ناترازی برق، از خرداد ۱۴۰۲ وزارتخانه زیر نظر محرابیان، دسترسی کاربران به آمارهای مربوط به برق را مسدود کرد و این روند کماکان ادامه دارد.

دولت سیزدهم پارسال مدعی هدف‌گذاری برای راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه جدید شده بود، در حالی که تنها یک سوم این رقم محقق شد و بخش اعظمی از نیروگاه‌های جدید نیز از نوع بخاری یا گازی با راندمان بسیار اندک بود.

رئیس هیات مدیره سندیکای برق نیز روز ۱۵ شهریور اعلام کرده بود: «با این دست فرمان سال آینده ۲۵ هزار مگاوات ناترازی برق خواهیم داشت».

حسنعلی تقی زاده در گفت‌وگویی زنده با تلویزیون ایران همچنین با انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی در مقصر جلوه دادن مردم در مصرف بی‌رویه برق گفت سرانه مصرف خانگی برق مردم نه تنها کمتر از متوسط جهانی، بلکه حدود نصف اروپا است: «چرا می‌گویید مردم پرمصرف هستند؟ مردم را مقصر ناترازی برق جلوه ندهید».

روز شنبه حمیدرضا صالحی همچنین به راندمان پایین نیروگاه‌های کشور اشاره کرده و بر لزوم تبدیل نیروگاه‌های گازی و بخاری به نوع چرخه ترکیبی با راندمان بالاتر تاکید کرده است.

او در ادامه بر توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر (بادی و خورشیدی) تاکید کرده، اما گفته است نمی‌توان در کوتاه مدت عدد بزرگی را از ناترازی برق کم کرد، چون در کشور زیرساخت برای ساخت نیروگاه خورشیدی در مقیاس بزرگ وجود ندارد و فرایند کار «زمان‌بر» خواهد بود.

دولت ابراهیم رئیسی پارسال مدعی شده بود که بیش از ۲۸۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خواهد ساخت، اما تنها سه درصد از این رقم تحقق یافت.

XS
SM
MD
LG